На початку 2015 року Казначейство запропонувало розпорядникам та одержувачам бюджетних коштів нову сучасну форму дистанційного розрахункового обслуговування через мережу Інтернет із використанням електронного цифрового підпису. Станом на 22 липня 2016 року всі регіони України підключено і працюють у системі, укладено понад 10 тисяч договорів із клієнтами на дистанційне розрахункове обслуговування з використанням програмно-технічного комплексу «Клієнт Казначейства — Казначейство». Про переваги підключення до цього програмно-технічного комплексу та перспективи його розвитку розповідає голова Казначейства Тетяна СЛЮЗ.

— Тетяно Ярославівно, почнемо з головного — з мети. Що саме ставило на меті Казначейство, започатковуючи створення програмно-технічного комплексу «Клієнт Казначейства — Казначейство»?
— Для нас було і залишається важливим спрощення та оптимізація взаємодії розпорядників та одержувачів бюджетних коштів у процесі обслуговування в органах Казначейства. Саме з цією метою ми запровадили електронний формат обслуговування клієнтів з використанням надійних засобів електронного цифрового підпису та сучасних інтернет-технологій.
Стрімкий розвиток телекомунікаційних систем та інформаційних технологій, наявність необхідної нормативно-правової бази щодо використання електронного цифрового підпису створили всі передумови для запровадження в органах державної влади, зокрема в Казначействі, повноцінного, підкріпленого юридично електронного документообігу.
За своєю суттю програмно-технічний комплекс «Клієнт Казначейства — Казначейство» призначений для надання клієнтам Державної казначейської служби України — розпорядникам та одержувачам бюджетних коштів — віддаленого доступу за допомогою мережі Інтернет до інформаційних ресурсів Державної казначейської служби України.
— Чи давно Казначейство розпочало розробку та реалізацію цього проекту, які основні етапи вже пройдено?
— Пілотний проект Казначейство запустило в 2014 році. Побачили позитивний результат — і вже наступного, 2015 року, ввели у широкомасштабну промислову експлуатацію систему дистанційного обслуговування клієнтів з використанням програмно-технічного комплексу «Клієнт казначейства — Казначейство».
Адаптацію та введення комплексу в експлуатацію поділили на кілька етапів. Перший — впровадження системи в частині формування та передачі до органів Державної казначейської служби України платіжних документів за 37-ю групою розрахунків — «розрахунки інших клієнтів банків» — з використанням електронного цифрового підпису, формування та отримання клієнтами Казначейства електронних виписок за рахунками. Другий етап — впровадження системи в частині обслуговування розпорядників бюджетних коштів усіх рівнів. У процесі роботи неодноразово дослухалися до побажань наших клієнтів, адже система має працювати так, щоб людям було зручно.
Усі без винятку казначейські операції функціонують з 1 січня 2016 року за допомогою програми «Клієнт Казначейства — Казначейство».
Фактично система дистанційного обслуговування побудована за класичним принципом інтернет-банкінгу, вона надає можливість нашим клієнтам володіти інформацією в режимі реального часу про стан рахунків у Казначействі та здійснювати операції, не виходячи з власного офісу.
Крім того, користувачі системи дистанційного обслуговування мають змогу накладання та перевірки електронного цифрового підпису з використанням системи криптографічного захисту інформації. Наголошую, що політикою безпеки програмно-технічного комплексу «Клієнт Казначейства — Казначейство» передбачено використання винятково захищених носіїв ключової інформації, що забезпечує захист особистих ключів електронного цифрового підпису від несанкціонованого доступу до них.
— Тетяно Ярославівно, які переваги для клієнтів у витратах при підключенні до програми «Клієнт Казначейства — Казначейство»?
— Тут для наших клієнтів кодовим словом має бути «безплатно». Послуги Державної казначейської служби з генерації ключів електронного цифрового підпису безплатні. Використання клієнтами системи дистанційного обслуговування не потребує абонплати, тобто безплатне. Первинне підключення клієнтів до системи дистанційного обслуговування клієнтів через комплекс «Клієнт Казначейства — Казначейство» також є безплатним. На всіх етапах використання системи Казначейство надає клієнтам консультації та підтримку. Це, як ви розумієте, також безплатно. Клієнт несе тільки разові витрати — на носії ключової інформації. Одразу скажу, що окупність придбаних носіїв, навіть за умови невеликих кошторисних призначень бюджетних установ, становить шість місяців. Досягається економічний ефект завдяки істотній економії часу, зменшенню витрат на матеріали для друку, транспорт тощо. Додайте прискорення оброблення інформації, скорочення часу на казначейське обслуговування та зменшення кількості помилок. Тобто дистанційне казначейське обслуговування — це вигідно.
— Скажіть, як можна стати клієнтом системи дистанційного обслуговування з використанням програмно-технічного комплексу «Клієнт Казначейства — Казначейство»?
— Це досить просто зробити. Передусім слід зрозуміти переваги системи дистанційного казначейського обслуговування та виявити бажання «крокувати в ногу з часом». На офіційному сайті Казначейства (www.treasury.gov.ua) у рубриці «Електронні сервіси» викладено відповідну інформацію, з якою можна ознайомитися для ухвалення остаточного рішення.
Після того як рішення ухвалено, слід заповнити анкету та укласти договір на дистанційне обслуговування з органом Державної казначейської служби, в якому обслуговується клієнт. Наступний крок — придбання захищених носіїв ключової інформації. Далі — клієнт готує пакет документів для генерації ключів електронного цифрового підпису та передає його до акредитованого центру сертифікації ключів Державної казначейської служби України або до його підрозділів в областях — віддалених пунктів реєстрації. Фактично такими віддаленими пунктами є підрозділи інформаційних технологій та захисту інформації Казначейств в областях та окремих кущових районних управліннях казначейств. Тобто для зручності наших клієнтів створено цілу мережу розповсюдження сертифікованих ключів Державної казначейської служби України, працівникам якої делеговано завдання щодо отримання від клієнтів пакета документів та надання їм консультаційної допомоги при генерації та реєстрації електронного цифрового підпису. На сайті Казначейства у рубриці «Електронні сервіси» можна ознайомитися з переліком віддалених пунктів реєстрації — це «Інформація щодо контактів акредитованих центрів сертифікації ключів Державної казначейської служби України».
Після отримання в органі Казначейства, в якому обслуговується клієнт, диска з програмним забезпеченням для роботи в системі дистанційного обслуговування та ключів шифрування клієнт налаштовує його на своєму автоматизованому робочому місці. Наступний крок — клієнт оформляє заявки про надання доступу до системи на кожну визначену ним відповідальну особу та подає ці заявки до органу Казначейства, в якому обслуговується. Цей орган Державної казначейської служби надає клієнтові повідомлення про термін початку роботи, після чого той починає працювати в системі.
Описаний процес переходу на дистанційне казначейське обслуговування зазвичай займає 2—3 тижні, оскільки підключення до програмно-технічного комплексу є інтерактивним — клієнт і Казначейство взаємодіють між собою на кожному етапі. Як свідчить практика, результат того вартий.
— Зроблено дуже багато. Проте збільшення кількості клієнтів системи дистанційного казначейського обслуговування та зростання рівня їхніх вимог, напевне, вимагають удосконалення програмного продукту, розширення онлайн-послуг...
— Нині у процесі впровадження інформування розпорядників та одержувачів бюджетних коштів щодо руху коштів на відповідних рахунках, формування та надсилання повідомлень про стан виконання ініційованих ними процесів, зокрема на електронну пошту або через СМС-повідомлення.
Ставимо на меті збільшення потужностей серверного обладнання, яке обслуговує систему, з врахуванням кількості підключень. Працюємо над спрощенням процесу інсталяції програмного продукту з боку клієнта, щоб інсталяція відбувалася швидко та якомога простіше.
Знаємо про бажання наших клієнтів щодо використання платформи системи дистанційного обслуговування для створення системи фінансової звітності в електронному вигляді. Нині триває опрацювання впровадження такої можливості.
Тобто постійно відшліфовуємо програмно-технічний комплекс «Клієнт Казначейства — Казначейство», дотримуючись засад безперебійності, безпомилковості та надійності системи.
Наш принцип — дистанційне казначейське обслуговування має бути зручним та корисним для клієнтів — розпорядників та одержувачів бюджетних коштів.

 

 

Голова Казначейства Тетяна Слюз у Житомирській області презентує систему дистанційного обслуговування «Клієнт Казначейства — Казначейство».

Фото надане автором.