Нещодавно Державний концерн «Укроборонпром» передав армії першу партію нових бронеавтомобілів «Дозор-Б» (на знімку). Ця техніка мала надійти до війська ще в середині весни, проте тоді в машинах були виявлені серйозні недоліки. У самому «Укроборонпромі» не приховують: претензії до нової техніки можуть ще виникнути.

 

 

— Ми використовуємо термін «дитячі хвороби». На них страждають машини, які створені з нуля та не мають аналогів, — пояснює заступник генерального директора концерну з виробництва Юрій Пащенко. — У результаті експлуатації й бойового використання неодмінно ще виникнуть пропозиції та зауваження до техніки. А розробники й виробники швидко на них реагуватимуть.

Крім передбачуваних «гальм» у процесі народження бронеавтомобілів і доведення їх до серійного виробництва було виявлено... диверсійний слід.

— У бензобаках автомобіля були знайдені кимось «випадково забуті» ганчірки, які в ході експлуатації згодом розклалися б і спричинили поломки машини. Крім цього, фахівці виявили перерізані проводи у повітряводах. Відповідні матеріали передані до правоохоронних органів, — розповів генеральний директор «Укроборонпрому» Роман Романов.

Після військового приймання Харкова й Львова «Дозори» передали 95-й аеромобільній бригаді високомобільних десантних військ ЗСУ.

Виробництво боєприпасів для нашої «оборонки» — нагальна тема. Єдиний вітчизняний завод, що спеціалізується на цих виробах, залишився в Луганську, на тимчасово окупованій території. Там же залишилися всі документи та технології, які могли б дати змогу створити аналог підприємства в іншому регіоні. Тому фахівцям концерну довелося заново робити проектну документацію. На розгляд Кабміну вже запропоновано десять проектів.

— Україна може створити сучасне виробництво боєприпасів, яке відповідатиме всім міжнародним стандартам, — коментує ситуацію «Голосу України» гендиректор держконцерну Роман Романов. — Мало того, значні потужності дозволять не тільки повністю задовольнити потреби Збройних Сил нашої країни, а й поставляти продукцію на експорт. А це — стабільні валютні надходження до держбюджету. Таким чином, ми зможемо компенсувати виділені ВПК бюджетні кошти.

А фінансів справді бракує. Тому багато які науково-дослідні й дослідно-конструкторські роботи «Укроборонпрому», які необхідні зараз нашій армії, поки що так і не дійшли до серійного виробництва. Серед них: новітня трикоординатна оглядова радіолокаційна станція, протидиверсійна гідроакустична станція, комплекс перешкод засобам зв’язку, коліматорний приціл для стрілецької зброї, 12-міліметровий самохідний міномет, новітні керовані ракети, 30-міліметрова автоматична гармата, безпілотний авіаційний комплекс оперативно тактичного класу, 155-міліметрова самохідна гаубиця на шасі танка «Оплот» і багато інших.

Серед поки що так і не реалізованих для нашої армії проектів дотепер залишається танк «Оплот». За словами Романа Романова, Міністерство оборони України не включило цю новітню розробку української бронетанкової галузі в державне оборонне замовлення на поточний рік.

— На жаль, поки ЗСУ для себе таку техніку не замовили, — сказав гендиректор ДК «Укроборонпром». — Зараз харківський «Завод імені Малишева» робить ці танки для Таїланду згідно з контрактом.

Є в арсеналі «Укроборонпрому» й безпілотні авіаційні комплекси. Вони здатні вражати наземні цілі, вести цілевказування й коректування вогню, забезпечувати оптико-електронну розвідку, організовувати оперативний зв’язок в умовах радіоелектронної протидії, забезпечувати розвідінформацією у реальному часі. Але, на жаль, найближчим часом українські бійці їх не отримають — фінансування на таку програму не передбачене. Водночас беспілотниками зацікавилися вітчизняні аграрії й навіть уже випробували на базі одного з агропромислових холдингів у Хмельницькому.

Український ВПК чекає змін. Рішення, які були ухвалені стосовно України на нещодавньому саміті НАТО у Варшаві, можуть радикально змінити ситуацію в галузі та принести інвестиції.

— Принаймні, ми на це дуже сподіваємося, — каже Романов. — Але остаточне рішення, що виробляти і які напрямки розбудовувати, ухвалює керівництво країни, Кабінет Міністрів і Міноборони. Ми ж готові виконати будь-яке замовлення.

Єдиний напрямок, який практично не розвивався за останні роки, так це забезпечення технікою українських Військово-Морських Сил. Після анексії Криму вітчизняний флот потрібно створювати заново. Російські війська захопили підводний човен «Запоріжжя», три малі протичовневі кораблі, ракетний катер, два морські тральщики, протидиверсійний катер і великий десантний корабель.

Тому, за словами, заступника директора з міжнародних питань Центру досліджень армії, конверсії й роззброєння Михайла Самуся, сьогодні Росія може заблокувати вихід України до моря. Їхній флот домінує у всьому Чорному морі. Але поки що Україна не може дозволити собі будувати великі бойові кораблі. На думку експерта, необхідно створювати так званий москітний флот. Йдеться про сукупність швидкохідних і маневрених малих бойових кораблів, наприклад, торпедних, сторожових, ракетних, а також інших малих катерів, які, як мінімум, не дали б РФ вільно почуватися в нашій морській зоні.

— Концерн на засіданні міжвідомчої комісії, яка проходить при РНБО, надав свої пропозиції зі створення таких бойових катерів різних модифікацій, — запевнив «Голос України» заступник гендиректора «Укроборонпрому» Юрій Пащенко. — Вони фактично вже спроектовані. Очікуємо замовлення на подальшу розробку та серійне виробництво. Слово тепер тільки за Кабміном і Міноборони.

 

ЦИФРА

 

За два роки вітчизняним силовим відомствам ДК «Укроборонпром» поставив майже 1,5 тисячі одиниць ракетно-артилерійського озброєння, близько 2,5 тисячі засобів зв’язку ПВО й радіоелектронної боротьби, 160 одиниць бронетехніки, авто, 4 тисячі ракет і боєприпасів...

 

Фото зі сторінки Фейсбук Державного концерну «Укроборонпром».