Українська податкова система дуже громіздка і не зовсім ефективна. Втім, у світі ще не знайдено ідеальної моделі, яка б одночасно задовольнила і державу, і платника податків. Не так давно прем’єр Володимир Гройсман, говорячи про пріоритетні дії уряду на 2016 рік і фіскальну реформу, закликав податківців не тиснути на бізнес і виступив за незмінність обов’язкових відрахувань до державної скарбниці впродовж мінімум трьох—п’яти років. Для розробки Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України» було створено робочу групу за участю народних депутатів, урядовців, бізнесменів та експертів.
Днями пакет змін з вдосконалення податкової системи обговорили у Міністерстві фінансів, після чого презентували робочу версію для коментарів та пропозицій громадськості. Вже завтра робоча група продовжить обговорення змін до Податкового кодексу за участю деяких народних депутатів.
Представники влади і бізнесу одностайні: важливо створити найбільш збалансовану та оптимальну податкову систему. І нині мета — зменшити тиск на бізнес, створити умови для його розвитку, оскільки підприємці запитують не про зниження ставки ПДВ, а чому ПДВ не компенсується вчасно? Чому податкова поліція відкриває кримінальні справи? (Ліквідацію податкової поліції, запевняють урядовці, винесуть в окремий законопроект).
У рамках діяльності робочої групи (до якої ввійшли і народні депутати, зокрема, Оксана Продан) підготовлено законопроект, який спрямовано на:
— покращення інвестиційного клімату в Україні за рахунок спрощення податкової системи,
— підвищення прозорості та якості адміністрування податків,
— ліквідацію поширених схем ухилення від оподаткування,
— усунення неузгодженостей.
Законопроектом пропонується внести низку змін до Податкового кодексу України, якими передбачається:
в частині адміністрування, зокрема,
— адміністрування всіх баз даних Мінфіном чи ДП при Мінфіні,
— нова структура ДФС: перевірочна робота на обласному рівні, районні податкові інспекції виконують виключно сервісні функції,
— запровадження повноцінного електронного кабінету платника податків (доступ до всієї податкової інформації про платника, проведення звірки розрахунків з бюджетом, заповнення та подання податкової звітності,
управління надміру сплаченими коштами, реєстрація податкових та акцизних накладних, інформування про перевірки та надання актів або довідок перевірок, листування з контролюючим органом).
Особливості оподаткування в зоні АТО:
— врегулювання питання сплати окремих податків (ПДВ, ПДФО, акцизного податку, єдиного податку та податку на майно) на території проведення АТО та тимчасово окупованій території шляхом встановлення особливих правил їх адміністрування — зупинення нарахування штрафів, звільнення від сплати місцевих податків.
У законопроекті відсутні положення, які містять ознаки дискримінації, а також правила та процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.
Представники робочої групи сподіваються, що до нової сесії вдасться напрацювати слушні пропозиції, і народні депутати не забаряться з проведенням податкової реформи.