Їх ремонтують, а вони стоять


Правоохоронці затримали директора ТОВ «Міськсумиліфт», котрий обґрунтовано підозрюється у привласненні 350 тис. грн. бюджетних коштів. Порівняно із мільйонами та навіть мільярдами, що фігурують останнім часом у гучних кримінальних справах, сума нібито невеличка, але вона може виявитись лише верхівкою айсберга. Є і другий бік медалі. Тоді як із людей витискують останнє, піднімаючи до немислимих висот тарифи на житлово-комунальні послуги, виявляється, ті тарифи і справді завищені. Принаймні, на так звану корупційну складову.


19 липня прокуратурою Сумської області вищезгаданому директору товариства з обмеженою відповідальністю вручено повідомлення про підозру. Досудовим розслідуванням встановлено, що він поклав до кишені 350 тис. грн. із коштів, виділених на капітальний ремонт сумських ліфтів. Оборудка була б неможливою без сприяння директора комунального підприємства, котрий підписав акти приймання виконаних робіт. Хоч було зрозуміло, що вартість і придбаного за бюджетні гроші обладнання, і самих робіт значно завищена.


Того само дня в Сумській облдержадміністрації відбулася нарада за участі міського голови Сум Олександра Лисенка. На ній нічого не говорили про арешт директора ТОВ та привласнення ним бюджетних коштів, але тему ліфтів все-таки зачепили. Заступник голови облдержадміністрації Ірина Купрейчик поінформувала присутніх, що з наявних у Сумах 1283 ліфтів 757 вже відпрацювали свій ресурс. Це означає, що кожній з таких кабін «вертикального транспорту» виповнилось 25 років. Далі треба провести їх експертизу і на підставі одержаних даних або зробити капітальний ремонт «прострочених» ліфтів, або дозволити деяким попрацювати трохи без ремонту — залежно від технічного стану підйомників.


О. Лисенко наголосив, що іншого виходу, окрім як провести експертизу та ремонт проблемних ліфтів, не існує в природі. І запевнив, що нинішнього року в Сумах відремонтують 139 ліфтів — для цього в міському бюджеті передбачили більше 24 млн. грн. За словами міського голови, у 2013-му в Сумах відремонтували лише п’ять ліфтів, через рік — 77, минулого року — 94, тож 139 ліфтів — порівняно непоганий показник. Але як під час ремонту підйомників контролюватимуть використання бюджетних коштів, О. Лисенко не сказав. Тим часом, за 350 тис. грн., поцуплених директором «Міськсумиліфта», можна капітально відремонтувати кілька ліфтів.


Погано скрізь


21 липня відбулося засідання колегії Сумської облдержадміністрації. На ньому також розглянули проблему ліфтового господарства, але цього разу — в масштабах регіону. Звичайно, найбільше ліфтів у Сумах, але є вони і в інших містах. У Шостці, наприклад, майже 200.


Проблема скрізь одна: через те, що більше половини підйомників вже «відбігали» граничні 25 років, Сумщині загрожує їх масова зупинка. Депутат обласної ради Микола Деркач, котрий тривалий час працював заступником голови облдержадміністрації і опікувався питаннями житлово-комунального господарства, вважає: в області можуть «стати на прикол» 800 ліфтів, половина з яких — в обласному центрі. Інше неможливе у принципі: управління Держпраці просто зобов’язане зупинити ліфт, котрий експлуатується з порушенням закону. У Сумах ситуація ускладнюється ще й тим, що на половину міських ліфтів відсутні технічні паспорти, а без них підйомники також не можна експлуатувати. Документи зникли кілька років тому, коли «вертикальний транспорт» обслуговувала компанія з донецькими засновниками. За словами міського голови Сум О. Лисенка, працівники цієї компанії працювали за «принципом доміно»: знімали запчастини з одних ліфтів та переставляли їх на інші, а у звітах це відображалось як проведення ремонту. Зараз тих «кмітливців» шукають правоохоронці, але успішним пошукам заважає війна на Донбасі.


Присутніх на засіданні колегії міських голів закликали негайно виділити на ремонт ліфтів необхідні кошти, аби не доводити ситуацію до критичної межі. Сьогодні практично всі місцеві бюджети перевиконуються, тому гроші є. Але навіть не це головне. Плата за обслуговування ліфтів є однією зі складових житлово-експлуатаційного тарифу, тому мешканці, котрі справно платять ЖЕКам, мають право вимагати і справних ліфтів у багатоповерхівках. Тим часом на сьогодні в області не працює 112 кабін «вертикального транспорту», а в Сумах шість із них стоять уже 10 років. У Конотопі прийняли в експлуатацію будинок взагалі без ліфта. Люди не живуть, а мучаться, але міська влада грошей на підйомник не дає.


Згідно з інформацією обласного управління Держпраці, за кількістю зупинених ліфтів Сумщина вже зараз  на першому місці в Україні.

Сумська область.