З 1 серпня Міністерство соціальної політики України запустило єдиний реєстр внутрішньо переміщених осіб (ВПО). За інформацією відомства, тепер ця база даних доступна кожній регіональній структурі соцзахисту. І дасть змогу, за словами профільного міністра Андрія Реви, сформувати загальну картину щодо кількості переселенців, місць їх перебування та реального стану виплат.


— Реєстр дає можливість обміну інформацією, зокрема і з правоохоронними структурами, — зазначив Андрій Рева. — Ми повинні надавати фінансову підтримку тим, хто її справді потребує, а не фіктивним адресатам. За даними Пенсійного фонду, з 460 тисяч внутрішньо переміщених осіб, яким зупинено виплату пенсії, тільки 143 тисячі знову почали їх отримувати. Іншим відмовили.


Запуск єдиного реєстру, можливо, систематизує роботу держструктур, зробить процеси більш контрольованими та зменшить можливості для зловживань, однак самим переселенцям таке нововведення навряд чи полегшить життя. Річ у тім, що так звану паперову довідку переселенця потрібно переоформляти кожних півроку. Так само залишається в силі й солідний пакет документів на всіх членів родини, який у зазначений строк необхідно надати в місцеве управління соціального захисту населення. Без нього довідку не переоформлять. І хоча реєстр і електронний, але на обсяг паперової роботи він не вплине. Стелажі в архівах управлінь соцзахисту і надалі поповнюватимуться товстими справами (на знімку).

 


А в окремих випадках електронний реєстр не тільки не допоміг, а вже  ускладнив життя законослухняним переселенцям. Андрій Рева визнав: не виключені збої в електронній системі, адже єдиний реєстр працює поки що в тестовому режимі обліку. Але запевнив — ці проблеми не вплинуть на виплати. Мовляв, якщо соціальний інспектор, відвідавши вдома переселенця, склав відповідний акт, але електроніка дала збій, то фахівець має прийти ще раз... Ну, а поки не відбудеться повторна аудієнція, виплати не прийдуть.


— Ми подали всі документи на переоформлення довідки ще два місяці тому, — розповідає переселенка з Луганської області Юлія Н. — Через місяць до нас у квартиру прийшли з перевіркою представники соцслужби й склали необхідний документ. Пройшов ще місяць, а грошей ми так і не отримали. У соцзахисті пояснили: збій у системі, треба ще почекати. Щоправда, заспокоїли, що коли все налагодиться, то гроші будуть нараховані в повному обсязі з моменту оформлення довідки. Тепер чекаємо на візит інспектора. Хоча на ці виплати розраховували ще два місяці тому.


Чекати інспектора з соцуправління можна довго. Вони нині у великому дефіциті. Приміром, у найбільшому районі Києва — Деснянському — таких фахівців усього чотири. А проживають тут понад 350 тисяч осіб, третина з яких належить до категорії громадян, які  перебувають під патронатом соціальних структур. Серед них 12,5 тисячі внутрішньо переміщених осіб, 1247 учасників АТО й члени їхніх родин...


— Наявні механізми соціальної допомоги були розраховані на мирний час, — каже начальник управління праці та соціального захисту населення Деснянської районної в м. Києві державної адміністрації Анастасія Филоненко. — Але коли наша країна зіштовхнулася з військовою агресією, то довелося швидко змінювати систему. Необхідно було підтримати людей, котрі   вимушено залишили свої будинки. Звісно, збільшилося і навантаження. Нині працівники управління приймають щодня майже дві тисячі осіб, а за необхідності проводять прийом у вихідні дні.


Нашим чотирьом інспекторам необхідно відвідати майже три тисячі родин, що тимчасово проживають у районі. Для допомоги задіяли співробітників Територіального центру соціального обслуговування району і Центру соціальних служб сім’ї та молоді. Завдяки цим заходам процес перевірок значно пришвидшився.


За статистикою Мінсоцполітики, сьогодні в Україні налічується майже 1 мільйон 800 тисяч внутрішньо переміщених осіб. Щоправда, ця цифра не є остаточною. Оприлюднити більш точні дані про кількість ВПО відомство зможе не раніше грудня поточного року, після того як електронний єдиний реєстр запрацює на повну потужність.

 

Анастасія Филоненко.

Фото Андрія НЕСТЕРЕНКА.