Запропонована жорстка система покарання нетверезих водіїв, що почала діяти з кінця липня, на жаль, не зменшила кількість аварій на дорогах і тих, хто любить сідати за кермо напідпитку.


Так, патрульні Хмельницького на світанку зупинили машину, водій якої порушив правила дорожнього руху. Коли почали з’ясовувати обставини, виявилось, що той був добряче напідпитку. Експертиза показала, що вміст алкоголю в крові вдесятеро перевищував норму. На водія склали протокол. Але штраф більш як у десять тисяч гривень його не злякав. За кілька годин уже інший екіпаж зупинив машину через те, що не був ввімкнений сигнал повороту. Яким же було здивування правоохоронців, які почали складати протокол, коли довідалися, що їхні колеги вже зробили це раніше. Тож їм довелося вдруге займатися оформленням за тією ж статтею.


Нагадаємо, відповідно до нового законодавства, шофер, який уперше притягується до відповідальності за нетверезе водіння, має сплатити штраф у 10,2 тисячі гривень, і його позбавляють права керування на рік. За другий такий випадок сума подвоюється, а строк позбавлення прав збільшується до трьох років. Якщо це сталось двічі протягом року, штраф має бути в чотири рази більшим, а за кермо не можна сідати протягом десяти років. Цікаво, яким же має бути сумарне покарання, якщо все сталось протягом однієї доби?


Загалом правоохоронці вважають ситуацію на дорогах міста та області доволі складною. За словами начальника управління превентивної діяльності ГУНП в області Валентина Білянського, з початку року кількість ДТП у регіоні зросла на 57 випадків порівняно з цією датою торік. Наслідки дорожніх пригод важкі, бо на половину збільшилась кількість травмованих. Якщо минулого року за сім місяців травми отримало 390 осіб, то нині їх число перевищило шість сотень. Єдине, що втішає, — на десять відсотків зменшилась кількість загиблих. Але залишається високою — 62 особи.


Причиною кожного десятого ДТП є керування у нетверезому стані. Загалом з початку року поліцейські зафіксували в області понад дев’ять тисяч порушень правил дорожнього руху. При цьому більш як у 1400 випадках водії були напідпитку.


У обласному центрі за той само час сталося приблизно дев’ятсот ДТП і лише у 129 випадках — за участю нетверезих водіїв.


Оскільки високі штрафи поки що не принесли того ефекту, на який очікували, правоохоронці хочуть подіяти на порушників словом. З 8 серпня по 12 вересня по країні проходить місячник безпеки дорожнього руху, під час якого поліцейські вживатимуть заходи щодо попередження та профілактики аварій. Чи виявиться така тактика дієвішою, ніж покарання, буде зрозумілим менш як за місяць.


Вл. інф.

 

Коментар юриста

 

Законом України за № 1446-VІІІ від 7 липня 2016 року істотно підвищено адміністративну відповідальність за керування транспортними засобами або суднами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції. Відповідальність, про яку йдеться в матеріалі, встановлена ст. 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП). І застосовувати її може лише суд (ст. 221 КУпАП). Підставою для притягнення винної особи буде протокол про адміністративне правопорушення, який складають поліцейські, котрі зупинили транспортний засіб.

Отже, до постановлення рішення суду за фактом такого правопорушення і набрання ним чинності особа, яка скоїла правопорушення, не вважається такою, що була притягнута до відповідальності. Тож повторна зупинка авто і повторне підтвердження факту перебування водія у стані алкогольного сп’яніння не вважатиметься скоєнням правопорушення повторно протягом одного року. А відтак, правопорушник не нестиме підвищену адміністративну відповідальність за рецидив.


Водночас не можна не згадати, що «повторному» порушенню водієм правил дорожнього руху сприяли самі поліцейські, які перші зупинили водія і встановили факт його перебування у стані алкогольного сп’яніння.

Поліцейські не мали права дозволяти такому водієві продовжувати рух за кермом транспортного засобу. Керуючись статтями 265-1, 265-2 КУпАП, поліцейські мали б тимчасово вилучити посвідчення водія до набрання законної сили постановою суду у справі про адміністративне правопорушення, а також тимчасово затримати транспортний засіб шляхом його блокування або у випадках, якщо розміщення затриманого транспортного засобу істотно перешкоджає дорожньому руху, доставити його для зберігання на спеціальний майданчик чи стоянку. Дозволивши водієві у стані алкогольного сп’яніння продовжити керувати авто, поліцейські самі порушили законодавство і наразили на потенційну небезпеку інших учасників дорожнього руху.


Сергій ДЕМСЬКИЙ.