Наша сім’я вирішила звернутись за оформленням субсидії. У зв’язку із переїздом із тимчасово окупованої території я вже понад рік офіційно безробітний. В управлінні соцзахисту мені повідомили, що при обрахунку субсидії на нашу сім’ю мій середньомісячний дохід порахують на рівні майже трьох тисяч гривень. Проте на обліку в центрі зайнятості я не перебував, таких грошей не отримував. Якщо до цієї суми додати виплати нашій сім’ї як переселенцям, ми взагалі втратимо надію на субсидію. Чи правомірні дії працівників УПСЗН?
Кирило.
Харківська область.
До травня 2015 року субсидія не призначалася, якщо у житлових приміщеннях були зареєстровані працездатні громадяни, які не працювали протягом трьох місяців перед зверненням по допомогу. З першого травня 2015-го в редакції Постанови «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива» з’явилась норма про те, що працездатні особи, які не працювали, можуть отримувати субсидію, проте для її розрахунку за кожний місяць цим особам враховувався дохід на рівні 1218 грн.
У квітні 2016 року було внесено чергові зміни до порядку надання субсидій, зокрема на сьогодні для працездатних осіб, які офіційно не працюють, у розрахунок субсидії за кожний місяць включається місячний дохід на рівні двох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб у відповідному періоді (з 1 травня 2016 р. — 2900 грн.). Фактично держава вважає, що переселенець, який з певних причин не працював протягом періоду, за який визначаються доходи (або працював, проте його середньомісячний сукупний дохід менший прожиткового мінімуму), отримував умовний заробіток у розмірі двох прожиткових мінімумів. Зрозуміло, що ці зміни істотно впливають на середній рівень доходу всієї сім’ї, зменшуючи суму субсидії.
Така новація стосується не лише переселенців, а всіх громадян.
Варто зауважити, що в окремих випадках за рішенням районних, районних у м. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах рад або комісій, які ними утворюються, для осіб, котрі проживають у сім’ях, що опинились у складних життєвих обставинах, у розрахунок субсидії може включатися місячний дохід на рівні прожиткового мінімуму (1450 грн.), встановленого для працездатних осіб у відповідному періоді.
Що ж таке складні життєві обставини? Законодавець визначає їх як ситуації, спричинені інвалідністю, віком, станом здоров’я, соціальним становищем, життєвими звичками і способом життя, внаслідок яких особа частково або повністю не має (не набула або втратила) здатності чи можливості самостійно піклуватися про особисте (сімейне) життя та брати участь у суспільному житті.
Тож при зверненні за призначенням субсидії, якщо ви бажаєте, щоб комісія розглянула можливість обчислення місячного доходу на рівні прожиткового мінімуму, вам необхідно довести, що ви перебуваєте в складних життєвих обставинах.
Зверніть увагу. До сукупного доходу при обчисленні субсидії не враховується щомісячна адресна допомога внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.
Наталя ТИТАРЕНКО.