У державі складається небезпечна ситуація: єдиним оператором, що ексклюзивно надає послуги мобільного зв’язку з використанням найновітніших стандартів, може стати компанія, яка контролюється росіянами.
Сьогодні, коли відбувається неприкрита агресія щодо України з боку Росії, питання національної безпеки вийшли на перший план державного керівництва. Одним із таких питань є забезпечення держави сучасним і безпечним зв’язком. До того ж як цивільного населення, так і державних структур — особливо з оборонної сфери.
Будь-які пристрої, що забезпечують бездротовий зв’язок (чи то базова станція мобільного оператора, чи радар в аеропорту) працюють із використанням радіочастот. 80 відсотків із них перебувають у спектрі загального користування — вони доступні для використання комерційними структурами. І лише 20 відсотків радіочастот закріплені за державними відомствами — в першу чергу силовими: Міноборони, МВС, СБУ, Держслужбою з надзвичайних ситуацій (спеціальними користувачами).
Наприклад, частоти, наближені до тих, які призначені для використання стандартом 3G в діапазоні 900 МГц, також використовуються Міністерством оборони для радіонавігації. Тому оператори телекомунікацій зобов’язані узгоджувати використання власних РЕЗ з Міністерством оборони задля уникнення перешкод у роботі такого навігаційного обладнання.
У зверненні Комітету Верховної Ради з питань підприємництва, регуляторної та антимонопольної політики до Національної комісії, що здійснює державне регулювання в сфері зв’язку та інформатизації (НКРЗІ), яке розглядалося 11 березня, пропонується запровадити на ринку телекомунікацій принцип так званої «технологічної нейтральності». Це означає, що для подолання відставання України у впровадженні стандартів мобільного зв’язку 3G та 4G пропонується надати операторам право використовувати інші стандарти на базі радіочастотного ресурсу, що вже розподілено між операторами для надання послуг GSM. Тобто в діапазонах 900 і 1800 МГц, окрім стандарту GSM, пропонується дозволити застосовувати також радіотехнології стандартів UMTS-900 та LTE-1800.
Проте парламентський комітет не згадує в своєму зверненні одну важливу деталь — левова частка частотного ресурсу стандартів GSM-900 та GSM-1800 зосереджена в руках одного оператора — «Київстар». Унаслідок такої концентрації частотного ресурсу, в разі запровадження принципу «технологічної нейтральності», «Київстар» фактично стане єдиним оператором, який матиме змогу будувати мережі зв’язку у стандартах UMTS-900 та LTE-1800.
Крім того, парламентський комітет не враховує той факт, що досі не проведено жодних досліджень стосовно РЕЗ, які працюватимуть за стандартами 3G та 4G на РЕЗ спеціальних користувачів. Адже невідомо, чи не будуть зазначені РЕЗ заважати роботі відомств, що забезпечують обороноздатність держави.
Для операторів, які захочуть надавати послуги мобільного зв’язку з використанням новітніх стандартів, комітет пропонує встановити вартість відповідної ліцензії на рівні 38 мільйонів гривень за кожний регіон України. Тобто вартість ліцензії на всій території нашої країни становитиме понад мільярд гривень замість сьогоднішніх 9 мільйонів гривень. Чи захоче хтось із гравців ринку платити такі гроші при монополії «Київстару» на частотні ресурси — питання риторичне.
А ось сам «Київстар», до речі, може бути звільнений від сплати за ліцензію. У зверненні повідомляється, що «один із мобільних операторів» (а виходячи з вищесказаного, мова йде саме про цю компанію) минулого року переплатив до держбюджету понад 1,5 мільярда гривень податку на прибуток. І ці кошти пропонується зарахувати як оплату за ліцензію вже за новою вартістю. Водночас цікаво, що до цього ні про які переплати податків не було відомо.
Ураховуючи той факт, що «Київстар» перебуває під контролем російського «Вимпелкому», ймовірний вплив найновіших технологій і стандартів зв’язку на нормальну роботу оборонних відомств становитиме неабияку загрозу національній безпеці України.
Безумовно, розмова про впровадження стандартів 3G і 4G точиться вже не перший рік. І на початку цього року голова НКРЗІ навіть підкреслював, що це питання незабаром рушить з мертвої точки. Проте нині вже надто очевидно, що освоєння нових технологій не повинно відбуватися всупереч державним інтересам.
У НКРЗІ вже розглянули звернення комітету і вирішили повернутися до цього питання 18 березня — попередньо вислухавши думки з приводу «технологічної нейтральності» всіх учасників телекомунікаційного ринку, а також Держспецзв’язку та Генштабу України.