У 2013 році я взяв кредит у банку з умовою повернення протягом двох років. З початком бойових дій я перестав виплачувати кошти, оскільки втратив роботу і змушений був переїхати із зони АТО на підконтрольну українській владі територію. Після спливу терміну повернення кредиту працівники банку періодично телефонують із вимогою сплатити борг, відсотки та штрафи за невчасне повернення грошей. Свого часу ходили чутки, що переселенцям можна повертати кредити за їхнім бажанням, коли в них з’явиться фінансова можливість розрахуватись із боргами. Чи можу я доти ігнорувати банк?


Іван.


Дніпро.

 

З початком військової агресії на сході та окупації Криму чимало сфер суспільного життя зазнали змін. Одним із проблемних питань для багатьох переселенців залишається необхідність повернення кредитів. У 2014 році законодавцем було встановлено мораторій на нарахування пені та штрафів на основну суму заборгованості за кредитами, що закріплено Законом «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції».

Так, зокрема, така заборона діє з 14 квітня 2014 року щодо кредитних договорів та договорів позики особам, які зареєстровані та постійно проживають або переселилися з початком бойових дій із населених пунктів, де проводилася антитерористична операція.


Таким чином, банки та інші фінансові установи зобов’язані скасувати вищезазначеним особам пеню та штрафи за кредитними договорами. Важливо відзначити: якщо штраф за кредитним договором був нарахований до початку АТО, то банкам не заборонено їх стягувати з переселенців. Незважаючи на різноманітні чутки щодо можливості не платити борги, потрібно розуміти, що банки добровільно не відмовляться від повернення кредитів, а за відсутності діалогу з боржником стягуватимуть їх у судовому порядку.


Законодавство багатьох країн, у тому числі України, передбачає умови та обставини, коли виконання обов’язків за договорами стає неможливим незалежно від волі сторін. Йдеться про форс-мажор. При укладенні кредитних договорів сторони могли передбачити, що в разі настання форс-мажорних обставин термін виконання зобов’язань за договором продовжується пропорційно часу, протягом якого вони діяли. Форс-мажорними є надзвичайні та невідворотні обставини, які під час своєї дії унеможливлюють повернення кредитних коштів. На сьогодні єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили, які мали місце на території проведення антитерористичної операції, є сертифікат Торгово-промислової палати України.


До невідворотних обставин відносять: загрозу війни, збройний конфлікт або серйозну загрозу такого конфлікту, включаючи, але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальну військову мобілізацію, воєнні дії, оголошену та неоголошену війну, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокади, революції, заколоти, повстання, масові заворушення тощо. Перелік таких обставин не є вичерпним. Сам по собі факт проведення антитерористичної операції не є форс-мажором та не звільняє автоматично від зобов’язань за договорами, оскільки наявність чи відсутність непереборної сили, що завадила сплачувати кредит, встановлюється в кожному індивідуальному випадку. Говорити про те, що можна взагалі не сплачувати кредит через проведення АТО, — неправильно. Окрім того, навіть у разі дії форс-мажору, відсотки за договором можуть нараховуватись.


Варто зазначити, що на практиці відсутність коштів у боржника, зростання курсів іноземної валюти до національної не вважаються форс-мажорними обставинами.


Для отримання сертифіката необхідно подати заяву, в котрій, наприклад, зазначається, які саме зобов’язання за договором не можуть бути виконані в установлений термін унаслідок настання форс-мажору, з посиланням і наданням доказів обставин, які цьому перешкоджають, та інші відповідні відомості.


Так чи інакше, банки йдуть назустріч боржникам із зони АТО. Заборгованість можна реструктурувати, домовитись із банком про створення сприятливих умов погашення кредиту у зв’язку з фінансовими складнощами. В будь-якому випадку з банком слід вести діалог.

 

Наталя ТИТАРЕНКО.

 

ДЛЯ ДОВІДКИ

 

Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, міститься в Розпорядженні уряду від 7 листопада 2014 р. №1085-р 
 

Донецька область

 

Міста обласного значення:

м. Донецьк

м. Горлівка

м. Дебальцеве

м. Докучаєвськ

м. Єнакієве

м. Жданівка

м. Кіровське

м. Макіївка

м. Сніжне

м. Торез

м. Харцизьк

м. Шахтарськ

м. Ясинувата

Населені пункти:

Амвросіївського району

Артемівського району*:

смт Булавинське

м. Вуглегірськ

смт Олександрівське

смт Оленівка

с. Весела Долина (Ольховатська селищна рада)

с-ще Данилове

с-ще Іллінка

с-ще Кам’янка

с-ще Рідкодуб

с-ще Булавине

с-ще Грозне

с-ще Каютине

с-ще Красний Пахар

с-ще Савелівка

с. Комуна

с. Калинівка

с. Логвинове

с. Новогригорівка

с. Нижнє Лозове

с. Санжарівка

смт Ольховатка

смт Прибережне

Волноваського району**:

с. Андріївка

с. Доля

с. Любівка

с-ще Малинове

с-ще Молодіжне

с-ще Новомиколаївка

смт Оленівка

с-ще Петрівське (Оленівська селищна рада)

с. Червоне (Любівська сільська рада)

Мар’їнського району:

с. Кремінець

с. Луганське

смт Олександрівка

смт Старомихайлівка

с. Сигнальне

Новоазовського району**:

с. Красноармійське

м. Новоазовськ

с. Гусельщикове

с. Козлівка

с. Самсонове

смт Сєдове

с-ще Обрив

с. Безіменне

с. Веденське

с. Качкарське

с. Митьково-Качкарі

с. Роза

с. Козацьке

с. Порохня

с. Шевченко

с. Куликове

с. Октябр

с. Приморське

с. Набережне

с. Первомайське

с. Соснівське

с. Українське

с. Рози Люксембург

с. Веселе

с. Кузнеці

с. Маркине

с. Патріотичне

с. Холодне

с. Самійлове

с. Ванюшкине

с. Клинкине

с. Ковське

с. Щербак

с. Саханка

с. Дзержинське

с. Ленінське

с. Хомутове

с. Бессарабка

с. Вітава

с. Сєдово-Василівка

Старобешівського району

Тельманівського району**:

с. Богданівка

с. Вершинівка

с. Воля

с. Греково-Олександрівка

с. Григорівка

с. Дерсове

с. Запорожець

с. Зелений Гай

с. Зернове

с. Зорі

с. Іванівка

с. Калініне

с. Каплани

с. Конькове

с. Котляревське

с. Красний Октябр

с. Кузнецово-Михайлівка

с. Лукове

с. Миколаївка

с. Михайлівка

с. Мічуріне

с. Нова Мар’ївка

с. Новоолександрівка

с. Октябрське (Коньковська сільська рада)

с. Первомайське (Первомайська сільська рада)

с. Петрівське

с. Радянське

с. Розівка

с. Садки

с. Самсонове

с. Свободне

с. Тавричеське

смт Тельманове

с. Тернівка

с. Черевківське

с. Чумак

с. Шевченко

Шахтарського району

Ясинуватського району:

с. Веселе (Спартаківська сільська рада)

с-ще Красний Партизан

с-ще Мінеральне

с. Спартак

с. Яковлівка

с-ще Крута Балка

с-ще Каштанове

с-ще Лозове (Пісківська сільська рада)

 

Луганська область

Міста обласного значення:

м. Луганськ

м. Алчевськ

м. Антрацит

м. Брянка

м. Кіровськ

м. Красний Луч

м. Краснодон

м. Первомайськ

м. Ровеньки

м. Свердловськ

м. Стаханов

Населені пункти:

Антрацитівського району

Краснодонського району

Лутугинського району

Новоайдарського району:

с. Сокільники

Перевальського району

Попаснянського району:

с. Березівське

с-ще Голубівське

с. Жолобок

смт Калинове

с. Калинове-Борщувате

с-ще Круглик

с-ще Молодіжне

с-ще Міус

с. Новоолександрівка

смт Чорнухине

Свердловського району

Слов’яносербського району

Станично-Луганського району:

с. Бурчак-Михайлівка

с. Лобачеве

с. Миколаївка

с. Піонерське