Учора відбулося закрите засідання підкомісії польського Сейму з питань розслідування причин Смоленської катастрофи 10 квітня 2010 року. Одним із питань порядку денного були нові докази, які, за даними голови підкомісії Вацлава Берчинського, надійшли від Агентства внутрішньої безпеки (АВБ — польський відповідник СБУ).


Йдеться про записи переговорів екіпажу президентського борту ТУ-154 М з диспетчерською вишкою на летовищі «Сєвєрний» 10 квітня 2010 року. За словами В. Берчинського, ці матеріали «повністю суперечать тому», що перебувало в розпорядженні комісії раніше. Із записів випливає, що вишка («хоча не відомо — чи цілеспрямовано», — зазначає голова) ввела екіпаж в оману щодо відстані до початку злітно-посадочної смуги. Про деталі комісія обіцяє повідомити в найближчий четвер.


Тим часом міністр національної оборони Польщі Антоні Мацєревіч в інтерв’ю газеті «Жечпосполіта», анонсуючи оприлюднення нових записів, заявив, що «не залишається жодних сумнівів», що дії російських навігаторів та керівництва польотами мали на меті призвести до катастрофи ТУ-154 М: «Те, що я кажу, це не гіпотези. Це докази, які не діляться на тверді й м’які, а на правдиві й неправдиві. Тепер ми маємо правдиві докази, зокрема й ті, які приховувала комісія Міллера (польська урядова комісія з питань розслідування катастрофи під керівництвом міністра Єжи Міллера, який нині є радником українського прем’єра Володимира Гройсмана. — Ред.), маємо вражаючі свідчення членів цієї комісії».


Анонсуючи оприлюднення нових записів, «що не походять з борту польського літака», які кожен зможе послухати», А. Мацєревіч наголосив, що це ще не буде остаточний матеріал, але він «кине дуже важливе світло на перебіг та причини катастрофи».


За неофіційними поки що даними, які оприлюднили польські ЗМІ з посиланням на офіційні джерела, прокуратура готує зміну кваліфікації дій двох контролерів вишки (з ненавмисного на навмисне спричинення авіакатастрофи) та пред’явлення обвинувачень третьому російському офіцерові (полковнику Миколі Краснокутському), який перебував у диспетчерській в момент катастрофи.


Варшава.

 

Довідково

 

Смоленська катастрофа — це катастрофа, якої зазнав під Смоленськом 10 квітня 2010 року «борт номер 1», тобто президентський лайнер ТУ-154 М, з 96 особами на борту. Окрім членів екіпажу та офіцерів Бюро охорони уряду (відповідник нашого Управління державної охорони), загинули президент РП Лех Качинський з дружиною, міністри, парламентарії, керівники центральних державних установ та командувачі всіх родів збройних сил країни. Делегація прямувала до Катині для участі у заходах з нагоди 70-ї річниці розстрілу  польських офіцерів  НКВСниками.