Найбільша річка країни поступово перетворюється на стічну канаву. Внаслідок безгосподарності, а подекуди й суцільного ігнорування будь-яких екологічних норм символ України цвіте, міліє, заростає та гниє. Екологи буквально волають, що Дніпро втрачає здатність самоочищуватися, і вже зовсім скоро це може мати непоправні наслідки.

 

 

Одним із найбільших забруднювачів Дніпра є Бортницька станція аерації (на знімку). Фактично вона єдиний очисний фільтр усіх побутових і промислових стоків столиці та 15 прилеглих населених пунктів. Щодня тут збирають до 12 тонн сміття. Варто нагадати, що станцію звели 70 років тому, і за цей час дуже змінився вміст стоків. Зокрема, почалося широке застосування миючих засобів, а біологічний спосіб очистки з таким навантаженням не справляється. Тож поєднання азоту з фосфором виливається у Дніпро, від цього й цвітіння води. У Мінекології констатують, що станція аерації стала дуже небезпечним забруднювачем води. На ній жодного разу з моменту побудови не очищували скидний канал. Тимчасові завищені норми допустимих скидів тим часом перевищуються. Питання реконструкції Бортницької станції аерації уже багато разів порушувалося, проте майже не зрушило з місця. Нещодавній візит очільника Києва Віталія Кличка до Японії, щоправда, дещо прояснив ситуацію. Київський голова зазначив, що вже розпочався перший етап підготовки до реалізації проекту реконструкції БСА спільно з японською стороною. «Майже рік потрібно на узгодження документації і проведення підготовчих робіт». Віталій Кличко також зазначив, що на 5-му пусковому комплексі Бортницької станції аерації відбувається прокладання тимчасових інженерних мереж, гідронамив території та інші необхідні заходи. Планується, що всі підготовчі роботи будуть завершені до кінця 2016 року.


Варто зазначити, що у червні 2015 р. між урядами України та Японії було підписано кредитну угоду для залучення коштів на реконструкцію БСА на пільгових і вигідних для України умовах від Японського агентства міжнародного співробітництва. Кредит буде наданий на суму 108 млрд. ієн строком на 40 років під 0,1% річних з пільговим періодом 10 років. Цього року уряд Японії виділив 380 млн. грн. на розробку технічної документації та підготовку до реконструкції Бортницької станції аерації. У 2016 році з бюджету України спрямовано 63 млн. грн. на проведення підготовчих робіт.


Утім Бортницька станція не єдина проблема, що їх має Дніпро. Вбивають річку і несанкціоновані стоки підприємств. Фактично уже стало нормою врізання у стічні конструкції. Додають мороки і приватні елітні поселення, які буквально обліпили береги Дніпра, а їхні мешканці зовсім не переймаються проблемами екології. Не краща ситуація і в інших регіонах. Додаткова проблема — ливнівки у великих містах. По всій країні їх ніхто не чистить — вода з брудом вулиць після дощів стікає у Дніпро. Тут забруднень додають автомийки, яких лише у столиці, за неофіційними даними, понад три тисячі. Ну і свою чорну роботу роблять видобувачі піску, про що так багато говорять, але так і не зупинили.


Одне слово, ріка міліє, гниє, риба в ній задихається. Утім, як зазначають екологи, центральну водну магістраль країни ще можна врятувати, якщо вжити негайних заходів. Для цього необхідно розчистити дно, змінити систему очистки каналізацій, на зливоскиди встановити локальні очисні системи, заборонити мийні засоби із фосфатами, навести лад із несанкціонованими скидами відходів тощо. Проте все це треба розпочинати негайно, щоб завтра вже не було пізно.

 

Фото Андрія НЕСТЕРЕНКА.