Останнім часом українські ЗМІ висловлюють діаметрально протилежні погляди про субсидіювання населення в сфері комунальних послуг. З одного боку, проводиться інформаційна кампанія, яка пояснює, чому цільова безповоротна допомога є необхідним кроком для України. З другого боку, набирає обертів критика масштабів субсидіювання та активізуються політичні лідери, які намагаються оскаржити в суді, наприклад, постанови уряду № 315 від 27.04.2016 р. та № 1102 від 09.06.2016 р., згідно з якими підвищується вартість комунальних послуг.

Дивна арифметика. В держбюджеті на цей рік було закладено майже 40,3 мільярда гривень на житлові субсидії населенню. Кількість сімей, що оформили субсидію у 2016-му, становить майже 6 мільйонів. Середній розмір призначених субсидій у липні цього року становив 1859 грн. Зрозуміло, що з початком опалювального сезону відбудеться підвищення вартості комунальних послуг, а отже, субсидії повинні зрости. У Мінсоцполітики очікують, що на початок 2017-го їх отримуватимуть майже 9 мільйонів домогосподарств. Тож на наступний рік планується виділити близько 52 мільярдів гривень на виплату субсидій.

При такій арифметиці доведеться скорочувати кількість осіб, які їх отримують, або підвищувати видатки з бюджету. Враховуючи, що останнє зробити буде складно, можливо, в наступному році уряд піде на те, щоб різноманітними змінами до діючого положення скорочувати кількість отримувачів субсидій або суми для виплат.

Кроки для зменшення розмірів субсидій були зроблені урядом у квітні 2016-го, зокрема внесено зміни до порядку надання субсидій, згідно з яким для працездатних осіб, котрі офіційно не працюють, у розрахунок субсидії за кожний місяць включається місячний дохід на рівні двох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб у відповідному періоді (з 1 травня 2016 р. — 2900 грн.).

Восьмого вересня 2016 року уряд прийняв постанову (ще не набрала чинності), якою вносяться чергові зміни до Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.

Зокрема, пропонується при призначенні субсидії у І кварталі до середньомісячного доходу враховувати дохід від земельної частки (паю), що нарахований один раз на рік у ІV кварталі попереднього року, у середньомісячному розмірі на підставі відповідних довідок. Така зміна застосовуватиметься пізніше, проте в деяких випадках унеможливить отримання субсидії, а в деяких — зменшить її суму.

Позитивним моментом у згаданій постанові є те, що уряд надав змогу пенсіонерам, які перестали працювати у 2016 році і не мають інших доходів, крім пенсії, при розрахунку розміру субсидії не враховувати дохід за весь минулий рік, а брати до уваги лише розмір щомісячної пенсії.