Після трагедії на Грибовицькому полігоні у Львові перед посадовцями та суспільством постало безліч питань. Чи безпечні вітчизняні сміттєзвалища? Як зберегти міста чистими, врахувавши інтереси та проблеми усіх? Дніпро — не виняток. І якщо на регіональному рівні говорять про нову стратегію поводження із побутовими відходами, то в обласному центрі намагаються розібратися, як навести лад на полігоні, відкритому майже чотири роки тому.
Забезпечити вивезення
Наприкінці липня на сесії Дніпропетровської облради ухвалили обласну стратегію поводження із твердими побутовими відходами (ТПВ). Як розповів директор департаменту екології та природних ресурсів ОДА Руслан Стрілець, реалізовуватимуть її у рамках обласної комплексної програми екологічної безпеки та запобігання змінам клімату на 2016—2025 роки. Остання замінила вісім старих, які тяглися із 2006-го. Мета — стовідсотково забезпечити населення послугами із вивезення ТПВ. Нині ситуація із цим у містах та селах — різна.
«У містах є перевізники, баки, контейнери, відходи вивозяться. Проте не проводиться їх первинне, глибоке сортування», — зазначив очільник департаменту. Що ж до сільської місцевості, то там, як каже Руслан Стрілець, дещо гірше: «Ніхто із перевізників не хоче туди заходити, організувати нормальну роботу. Люди палять сміття у себе на ділянках».
Викидають у ліси
Ще одна проблема, яку вбачають на обласному рівні, — невиконання своєї роботи владою на місцях. Зокрема, йдеться про несанкціоновані звалища. Їх у регіоні зафіксували близько чотирьох сотень. Згідно із законодавством, за словами Руслана Стрільця, обов’язок із ліквідації таких звалищ лежить на органах місцевого самоврядування, тож від них вимагатимуть свої функції виконувати. Задля цього створять міжвідомчу робочу групу, до складу якої увійдуть депутати облради (члени профільної комісії), спеціалісти облдержадміністрації, Держпродспоживслужби.
Щодо конкретних кроків та фінансування, то стратегія передбачає організацію роботи шести наявних у регіоні полігонів: на це знадобиться приблизно 20 млн. грн. Додаткові ресурси, які залучатимуть, — невеликі. Вони потрібні для розроблення схем санітарного очищення територій, і це стане зоною відповідальності місцевих органів влади. Закупка ж контейнерів, спецтехніки і т. п. ляже на плечі інвесторів — тобто перевізників ТПВ.
Нові підходи вирішили випробувати на трьох пілотних територіях — у Новоалександрівській об’єднаній громаді, смт Іларіоновому та у місті Зеленодольську.
Нанести на мапи
У рамках стратегії знайдеться робота і для громадськості. Як розповів голова обласної екологічної ради при ОДА Олексій Ангурець, йдеться про ефективну взаємодію із владою, контроль (чи вивозиться сміття, куди саме, чи не до найближчої посадки), а також — виховний аспект.
Окрім того, за словами Олексія Ангурця, навесні 2017 року планують створити базу даних промислових відходів — що саме є «у залишку», хто їх виробляє та у якій кількості. «Це будуть відкриті дані, які з’являться на сайті нашої організації, будуть передані до ОДА та облради», — каже він.
Активісти також можуть бути очима, порадниками чиновників. «Участь громадськості у всіх процесах дає гарні результати. Хочу нагадати, що в області працює сайт eko.dp.gov.ua, який показує викиди промислових підприємств, пости моніторингу, стан атмосферного повітря. У перспективі наступним шаром планується нанести туди несанкціоновані звалища і далі накидати інформацію — фото, геолокація. Сподіваюсь, що надалі вони ліквідовуватимуться, і залишаться лише позначки — ось тут воно було», — розповів Руслан Стрілець.
Полігон розбрату
Якщо на рівні області йдеться про певну стратегію дій, то у Дніпра нині — дещо інші проблеми. Тут вирують пристрасті навколо полігона «Правобережний» та завезення сюди львівського сміття. 12 вересня мешканці передмістя обласного центру — селища Діївка, які живуть неподалік сміттєзвалища, — перекрили криворізьку трасу. Вимога людей — закрити полігон. Вони скаржаться на постійний сморід, неможливість провітрити власні домівки, отруєні колодязі, погіршення стану здоров’я.
У той же день ситуацію щодо накопичення відходів та завезення сміття зі Львова прокоментував заступник міського голови Дніпра Михайло Лисенко. «На липень—серпень із львівськими перевізниками був підписаний договір на вивезення сміття до обласного центру. Місто погодилося прийняти 9 тисяч тонн. Станом на 12 вересня було привезено 8,7—8,8 тис. тонн. 13 вересня термін дії угоди закінчився. Ми зі свого боку виконали всі зобов’язання, буде підписаний акт виконаних робіт. Це був тимчасовий вимушений захід, більше відходи не прийматимемо», — запевнив чиновник. За його словами, львівське сміття привозили не лише до Дніпра, а й до інших міст України, стосовно цього було відповідне рішення Кабміну.
Заступник голови також зазначив, що наступного року обласний центр розпочинає масштабний проект із роботи з ТПВ: їхнім сортуванням, переробкою тощо, тож навантаження на полігони міста зменшиться щонайменше вдвічі.
Проект хороший, але неекологічний
Ситуацію із протестом людей, які живуть поряд, прокоментували чимало експертів та еко-активісти. Так, за словами члена ГО «Штаб «ДІЯ» Дніпро» Марини Буловацької, неприємні запахи з полігона почали турбувати людей ще у 2014—2015 роках. З цього приводу були звернення і до місцевої влади, і до прокуратури, і до адміністрації Президента. Коли ж стало відомо, що ТПВ сюди завозять ще й зі Львова, це тільки поглибило проблему, тож люди, каже активістка, самоорганізувалися та вийшли на протест.
Нині відкрито два кримінальні провадження: одне — щодо полігону (за забруднення ґрунту та самозахоплення території), друге — стосовно перекриття траси учасниками акції, яке в поліції кваліфікують як хуліганство. Хоча, стверджують еко-активісти, інформація про акцію була донесена до відповідних органів. Щодо першої справи, то в її рамках разом зі слідчим на об’єкті побував професор кафедри екології Придніпровської академії будівництва та архітектури Григорій Шматков, якого попросили дати експертний висновок.
Коли фахівець вивчав документи, він побачив низку суперечностей, тож вирушив на місце особисто. «Проект дуже хороший, європейський, але під час його реалізації допущені грубі порушення, при будівництві не виконано багато природоохоронних заходів», — розповів він. Зокрема, за спостереженнями фахівця, на об’єкті немає дренажних каналів, які повинні бути у багатьох місцях. Коли ж із полігона виїздять машини, потрібно дезінфікувати їхні колеса, і порушення у цьому питанні — найнебезпечніші для міста. Професора, за його словами, не переконала дезінфекційна яма, яку йому продемонстрували співробітники.
Є ще один нюанс, про який розповідає науковець. Коли він знайомився із документами, то звернув увагу на те, що проектування полігона завершили у травні 2012-го, а запустили вже у листопаді. «Як можна було за такий час його побудувати, коли встигли провести тендери? Такі об’єкти будуються щонайменше рік. Тепер же потрібно вживати заходів, і це буде дорожче», — розповів експерт.
Робоча група
Утім, те, що «Правобережний» — не ідеальний, визнають і самі чиновники. Начальник управління охорони навколишнього середовища департаменту транспорту та охорони навколишнього середовища міськради Павло Головаха розповів журналістам, що місто провело перевірку свого ж полігона, виявило недоліки, повідомило про це область, звідки теж був негативний звіт. «Ми це зробили для того, щоб поставити питання про зміну керівництва — вона відбулась, і про залучення на підприємство додаткового фінансування», — зазначив він.
Хоча через активну участь у протесті депутата однієї із партій справа набула політичного забарвлення, у міськраді все ж поговорили із представниками мешканців Діївки. Нині вирішили створити робочу групу, яку очолить заступник міського голови Михайло Лисенко, — вона вирішуватиме, що робити далі. Самі ж люди, котрі потерпають від сусідства зі сміттям, здаватися не збираються.
Дніпропетровська область.
ДОВІДКОВО
ДОВІДКОВО
За останній рік Дніпропетровщина накопичила 258 млн. т відходів, 99% із яких — розкривні породи (шлаки, шлами тощо) підприємств ГМК. Окрім того, у середньому в області щорічно утворюється 55 тис. тонн небезпечних відходів (І, ІІ і ІІІ класу небезпеки), що потребують правильного зберігання. Щодо ТПВ, то їх область на рік накопичує понад мільйон тонн.
Ситуацію прокоментували і еко-активісти. Ліворуч — член ГО «Штаб ДІЯ Дніпро» Марина Буловацька, праворуч — координатор ГО «ЕкоПатруль» Тетяна Лампіка.
12 вересня мешканці Діївки перекрили криворізьку трасу.
Фото зі сторінки групи «Диевка1—мой дом».