Напередодні опалювального сезону ЗМІ почали поширювати інформацію про те, що люди, яким уже була призначена субсидія, не побачили її в квитанціях. Чому могла зникнути субсидія, спробував розібратися «Голос України».

 

Почнемо з кінця. Нещодавно на сайті парламенту з’явився законопроект державного бюджету України на 2017 рік, в якому на субсидії планують виділити майже 52 мільярди гривень. Чиновники прогнозують, що в наступному році кількість домогосподарств, які отримуватимуть допомогу, збільшиться до 9 мільйонів. Якщо провести прості математичні розрахунки, стане зрозуміло, що грошей на всіх не вистачить, тому посадовці змушені будуть урізати виплати змінами порядку призначення субсидії. Це, як виявляється, набагато легше зробити, ніж переглянути економічну обґрунтованість тарифів на комунальні послуги.


А тим часом влада вже почала відсіювати отримувачів субсидій. Якщо в травні 2015 року процедура призначення субсидій була дещо популістською і давала можливість оформлення державної підтримки широким верствам населення, то поступово коло потенційних отримувачів субсидій звужується, причому хвиля популізму перед початком опалювального сезону набуває ще більшого розмаху. Основна причина «зникнення» субсидії з рахунків на оплату комунальних послуг — це верифікація, тобто перевірка інформації, на підставі якої призначалася допомога. В ідеалі, громадяни б мали зазначати в заяві та декларації повні та правдиві відомості.

Проте хтось не знав, що потрібно зазначати, чи забув про купівлю квартири, хтось забув про те, чи працював у минулому році... Після отримання інформації про ті чи інші обставини, що впливають на розмір субсидії, управління соцзахисту коригує суму вже призначеної допомоги в бік збільшення чи зменшення, користуючись своїм правом зупинення таких виплат. До того ж уряд знову і знову змінює порядок призначення субсидій.


Законні способи урізання 


Найбільшою несподіванкою, що призвела до скорочення чи припинення державної підтримки, стала новація з обрахуванням субсидії непрацюючим громадянам. «Голос України» вже писав про те, що працездатним особам, котрі офіційно не працюють, у розрахунок субсидії за кожний місяць включається місячний дохід на рівні двох розмірів прожиткового мінімуму (з 1 травня 2016 р. — 2900 грн.). Ще одним способом корегування виплат є зменшення норм споживання комунальних послуг (наприклад, навесні цього року було змінено норми споживання газу. Тепер при обрахунку субсидії у разі використання природного газу для індивідуального опалення братиметься 5,5 куб. метра природного газу на 1 кв. метр опалюваної площі на місяць в опалювальний період замість 7 куб. м.) Якщо особа перевищує норми споживання, субсидією вони не покриваються.


Чергові зміни в порядку надання субсидій набрали чинності 21 вересня 2016 року. Тепер у випадку збільшення кількості зареєстрованих у житловому приміщенні осіб надання призначеної субсидії припиняється. Новація істотних змін не несе, адже і раніше громадяни були зобов’язані поінформувати протягом місяця управління соцзахисту про зміну складу зареєстрованих у житловому приміщенні осіб. Тому з початком опалювального сезону, коли розміри субсидій збільшаться, управління соцзахисту, у випадку отримання інформації за запитом про збільшення кількості зареєстрованих, не витрачатимуть бюджетні кошти, а матимуть змогу скористатись законною підставою для припинення виплат. Після уточнення інформації розмір житлової субсидії перераховується, в результаті чого вона може бути або збільшена, або зменшена.


Також змінився порядок нарахування субсидій для тих, хто перебував на строковій військовій службі. Зокрема, для таких осіб середньомісячний сукупний дохід незалежно від отриманих такою особою доходів визначатиметься на рівні половини розміру прожиткового мінімуму (725 грн.).


Зміни торкнулися і сімей, в яких є студенти. Так, якщо в особи, яка досягла 18-річного віку, середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму або в якої відсутні доходи, але вона навчалася за денною формою навчання у загальноосвітньому, професійно-технічному, вищому навчальному закладі, то для розрахунку субсидії середньомісячний дохід такої особи визначається на рівні одного прожиткового мінімуму.
Якщо в особи, яка досягла 18-річного віку, середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму, але яка протягом зазначеного періоду отримувала хоча б один з таких видів доходу: пенсію, стипендію, допомогу при народженні (усиновленні) дитини, допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам, допомогу по догляду за інвалідом І та ІІ групи внаслідок психічного розладу, допомогу особам, які не мають права на пенсію та інвалідам, допомогу по безробіттю, то у розрахунок субсидії включаються фактичні розміри отриманих такими особами доходів.


Ще однією, поки що нереалізованою, ідеєю Мінсоцполітики, що, знову ж таки, призведе до зменшення субсидій, — є включення заробітку від розміщення депозитів до доходів сім’ї, який враховуватиметься при обрахунку допомоги.


Так чи інакше, в опалювальний сезон чимало сімей просто не зможуть відмовитись від оформлення субсидії, тому у випадку, якщо державна допомога «зникла» із рахунків або розмір її істотно зменшився, негайно слід звернутись до управління соцзахисту для з’ясування всіх деталей. Для цього уряд вніс зміни в чинне положення, згідно з яким тепер особа, яка не згодна з рішенням про проведення розрахунку субсидії на наступний період та має додаткові обставини, які безпосередньо впливають на визначення розміру сукупного доходу за попередній період, повідомляє про це структурний підрозділ з питань соціального захисту та подає відповідні підтверджувальні документи для проведення перерахунку субсидії в межах строку призначення.

 

Для довідки

Прожитковий мінімум для  працездатних осіб: з 1 травня становить 1450 гривень, з 1 грудня 2016 підвищиться до 1600 гривень. Це варто пам'ятати, адже підвищення рівня прожиткового мінімуму призведе до зниження субсидій.