Топ-темою, що активно обговорюється в Польщі останній тиждень було скасування запланованого на 13 жовтня візиту до Варшави французької делегації на чолі з президентом Франсуа Олландом. Причиною став... гелікоптер.


4 жовтня Міністерство розвитку Польщі заявило, що Варшава «вважає завершеними» переговори щодо офсетної угоди, пов’язаної з поставками багатоцільового гелікоптера Eurocopter EC725 «Caracal» (сучасна назва H225M) виробництва французької фірми Aіrbus Helіcopters. Aіrbus мав вкласти певні інвестиції в польську економіку взамін за купівлю його бойових машин. В комюніке Мінрозвитку наголошувалося, що «контрагент не надав оферти, яка б «належним чином забезпечувала економічні інтереси і безпеку Польської держави», а розбіжності в переговорних позиціях обох сторін роблять неможливими досягнення компромісу».


Це спричинило гостру реакцію Єлисейського палацу, відомого, як підкреслюють експерти, «досить активним захистом національного бізнесу». 7 жовтня французьке агентство AFР повідомило, що президент Ф. Олланд «переносить візит до Польщі», натомість найближчим часом Варшаву відвідає керівник МЗС Жан-Марк Еро.


Коментатори серйозних французьких видань не приховували обурення та здивування: як могло статися, що фірма, яка виграла міжнародний тендер після проведення випробування своєї машини, отримання схвальних відгуків польського війська і дев’ятимісячних переговорів, дізнається, що «її інвестиційна пропозиція на суму 3 млрд. євро, що фактично еквівалентна ціні контракту, є недостатньою». Серед інших позитивів цього контракту для польської сторони французькі ЗМІ називали: створення понад 3 тисяч робочих місць на польських підприємствах, зокрема в Лодзі та Радомі, а також передачу значних трансфертів технологій і так званої інтелектуальної власності, завдяки чому поляки могли б самі вносити конструкторські поправки з метою покращення гелікоптера відповідно до власних потреб. Більш того, французькі експерти наголошують, що реалізовуючи цей проект, фірма планувала зробити Польщу «п’ятим китом» концерну Aіrbus в Європі поруч з Францією, Німеччиною, Великою Британією та Іспанією. Тепер же, за повідомленням «Рейтер», через зрив контракту французи планують переглянути весь комплекс військового співробітництва з Варшавою.


Не стримують своєї критики щодо дій правлячої партії і в польському політикумі. Найгостріше висловився екс-президент Броніслав Коморовський, який назвав зрив контракту «верхом дурості» та поведінкою «слона у складі порцеляни».


Проте вже 10 жовтня міністр оборони Антоні Мацєревич заявив, що вертольоти (типу Black Hawk) для «спецназу» міністерство купуватиме на авіазаводі американської компанії «Сікорський» у місті Мелець. Окрім того, замовлення на гвинтокрили отримають авіазавод у Свиднику та підприємства в Лодзі, яким у нових планах офіційної Варшави відводиться завдання сервісного обслуговування бойових машин.

Варшава.