Чи так це, розібратися намагалися учасники однойменного круглого стола, який відбувся у столичному Інституті Горшеніна.

На думку народного депутата Сергія Гриневецького, першопричиною симптомів сепаратизму є те, що нам дуже легко дісталася незалежність нашої держави. «Ми за неї не боролися, а відтак і не одержали головних атрибутів незалежності, що могли визначити національні інтереси. Ми досі не визначились, якою має бути форма державного правління», — зазначив парламентарій.

Він нагадав, що ось уже як два роки працює Конституційна асамблея, однак вона не видала результат, отож Верховній Раді довелося створювати Тимчасову спеціальну комісію із внесення змін до Конституції. Однак ідеологія Основного Закону як і раніше не визначена.

Водночас політик зазначив, що існує ще й економічний блок питань. Серед них депутат назвав неспроможність у захисті права власності, розв’язанні земельного питання, а також енергетичної залежності. Всі ці три питання, за його словами, особливо в останні роки, є основою корупції. Тобто корупція стала способом управління державою.

Ще один блок питань — це повноваження і відповідальність. «Я завжди дотримувався такої формули, що відповідальність виховується через повноваження. Тому повинна бути зважена кадрова політика», — сказав народний депутат. Основи державності, на його думку, зруйнував квотний принцип призначення кадрів, що на центральному, що на місцевому рівні. «Це призвело до повної депрофесіоналізації і корупції. Тому й не виконуються навіть ті норми, які прописані в законі», — відзначив він. Як приклад парламентарій навів ст. 43 закону «Про місцеве самоврядування», в якій зазначається, що рекомендувати Кабінету Міністрів кандидатуру голови місцевої адміністрації — це прерогатива винятково місцевих рад. «Одна справа, що це прописано в законі, інша, що не виконується», — сказав С. Гриневецький.

Колишній віце-прем’єр-міністр Олександр Вілкул вважає, що однією з головних проблем, через яку виникла нинішня ситуація, є незбалансованість повноважень центру і регіонів. Єдиним виходом із ситуації, що склалася, на його думку, може стати децентралізація влади. «Центр повинен виконувати традиційні для себе функції — зовнішня політика, оборона, митниця, податкова. Решта — економічні, фінансові, гуманітарні та інші — повинні бути в регіонах», — сказав він. Водночас О. Вілкул певен, що посада голови обласної адміністрації має бути виборною. Тобто призначатися він повинен не із центру, а обиратися членами територіальних громад, що входять у регіон. Крім того, територіальні органи влади — як-от газова служба, водоканал тощо — повинні також підкорятися виборній регіональній виконавчій владі. А прокуратура має здійснювати загальний нагляд за прийняттям рішень.

Екс-віце-прем’єр-міністр зазначив також, що за основу реформування можна взяти концепцію реформи місцевого самоврядування, яка вже пройшла обговорення в понад 10 тисячах регіональних громад. Він нагадав, що концепцію передбачалося впровадити протягом трьох років. Однак у нинішніх умовах це можна зробити й за півроку. Потрібно тільки врахувати всі аспекти, передусім формування бюджету знизу догори.

«Усі ці моменти повинні бути враховані в новому проекті Конституції, над яким працює парламентська ТСК. На сьогодні це може стати національним компромісом і гарантією розвитку кожного регіону у складі України. Крім того, вважаю, що ця модель не дозволить сконцентрувати й узурпувати владу в одних руках. В Україні не з’явиться новий цар, і при цьому кожний регіон розвиватиметься самодостатньо, маючи свою фінансову, економічну, гуманітарну, мовну політику в рамках однієї країни — держави Україна», — сказав О. Вілкул.

Водночас, на думку Марини Ткаченко, експерта у сфері соціального проектування, для того щоб посилити повноваження місцевого самоврядування, має бути запущено чотири процеси. Перший — власне розширення повноважень. Потрібно лише визначитись, яких, адже є специфіка регіонів. Другий — робота зі зламування корупційних схем і каналів. Третій — кадрова політика. Тут повинен бути і новий зміст, і нові люди. Четвертий — управлінський процес.

За словами експерта, події останніх місяців чітко дали зрозуміти, що країною не можна керувати, командувати. Нею потрібно управляти, розуміти й утримувати баланс різних інтересів. Тому центр повинен знати, як живуть сучасні міста в Україні, які культурні й соціальні процеси там відбуваються.

ЦИТАТА

Марина Ткаченко, експерт у сфері соціального проектування:

«Є цілий комплекс питань, які дуже часто залишаються за дужками. Але коли ми їх упускаємо, раптом з’ясовується, у критичний момент, що упустили найважливіше. Не врахували етнічних, культурних, ментальних особливостей. І саме це призводить до хвилі сепаратистських настроїв, протидії центру, різної агресії».