БАЛАНС ТИЖНЯ
З огляду на те, що трудові ресурси — основа будь-якої економіки, з них і почнемо. Люди продовжують масово труїтися контрафактною горілкою. Лише на Харківщині за місяць від сурогату померло 49 співгромадян. Майже в усіх у крові виявили метиловий спирт. Тамтешні чиновники тільки руками розводять. Кажуть, що вже місяць воюють, ведуть роз’яснювальну роботу.
Безрезультатно! Народ замість того щоб прислухатися до закликів тверезо споглядати у світле майбутнє, продовжує вкладати у чарчину останню копійчину. Дійшло до того, що за торгівлю сурогатом поплатився навіть власник кіоску: хильнув свого товару і помер. Фіксують уже випадки отруєнь паленою горілкою тих, хто побував на поминках загиблих від дешевого алкоголю. І потім уже вони потрапляють до сумної статистики.
Тим часом у керівних кабінетах продовжують розмірковувати над покращеннями і для трудових ресурсів, і для пенсіонерів. Минулого тижня уряд звітував про результати своєї роботи за шість місяців. Кожен громадянин міг з екранів телевізорів чи в Інтернеті ознайомитися з цифрами і побачити ознаки зростання. Як стверджується, обсяги промислового виробництва за цей період збільшилися на 2%. Інфляція уповільнилася до 6,4%. Тому, як любив повторювати, підсумовуючи свою діяльність, колишній очільник Кабміну М. Азаров, «жити стало веселіше, жити стало краще!». Нинішні керівники, наслідуючи свого попередника, вирішили ще більше ощасливити простий люд. Тепер там прагнуть перейти до наступного результативного кроку, тож наголошують: «Треба, щоб позитивні сигнали стали відчутні у кожній родині».
План у рамках покращення такий: на засіданні уряду ухвалили рішення про запровадження механізму розрахунків за комунальні послуги протягом 12 місяців. Це означає, що ті українці, які не отримують субсидію, мають право без жодних відсотків чи штрафів розраховуватися впродовж року.
На папері наміри малюються досить веселковими фарбами. З квитанціями з непідйомними для багатьох сумами начебто не варто поспішати. Сповна сплатити за отримане тепло чи гарячу воду можна не взимку, а пізніше.
Але прорахунки очевидні. До того ж і для громадян, і для теплоенергопостачальних компаній. Для перших, якщо час виплат відтермінували, це ще не означає, що він взагалі не настане. Не виключено, що накопичені під час холодів величезні суми гасити буде ще сутужніше. А шукати кошти доведеться, бо механізму розрахунків майном споживачів ніхто не скасовував. Щодо енергопостачальних компаній, то там від такого ощасливлення взагалі не у захваті і вже говорять про кризу неплатежів і загрозу зриву опалювального сезону у разі, коли держава не зможе компенсувати їм кошти за надані послуги. Пояснюють: якщо ми хочемо щодня купувати, приміром, хліб зранку, то хтось має ввечері його спекти. Для цього закупити дріжджі, борошно, сіль, сплатити за електрику, воду та працівникам дати зарплату. Так само, щоб було тепло у батареях, треба, щоб ТЕС запасла вугілля, відремонтувала обладнання. Необхідно комунальникам подбати, щоб труби були цілі. Тепло, світло — це такий само товар. Щоб споживач його отримував вчасно і якісно, треба заздалегідь закласти багато коштів. Тоді буде можливість його виробити і доставити. У масштабах країни — це мільярди гривень щомісяця...
Отже, під час опалювального сезону питань більше, ніж відповідей. З одного боку, теплогенеруючі компанії — монополісти. А з другого — масові неплатежі можуть взагалі призвести до краху системи. Звісно, інфраструктура зношена, але вона налагоджена. Хоча у таких кроках можна відшукати логіку, якщо припустити, що робиться це навмисно, аби передати ці системи від нинішніх олігархів до більш ефективних власників. Тут треба згадати, що у Миколаєві та Херсоні початок опалювального сезону затримався саме через борги місцевих теплопостачальних компаній перед «Нафтогазом». В Україні сьогодні галузь теплопостачання функціонує з величезними боргами у 18 мільярдів гривень, — поінформував минулого тижня у парламенті під час години запитань до уряду віце-прем’єр Геннадій Зубко. Тож криза неплатежів у період холодів — ворог не лише для комунальників, а й для тих, хто користується централізованим опаленням та іншими комунпослугами.
Минулого тижня новим керівником Укравтодору призначили колишнього міністра транспорту Польщі Славоміра Новака. Міністр інфраструктури Володимир Омелян на своїй сторінці у Фейсбуці переконує, що європейський керівник наповнить відомство європейським змістом. Бо протягом десятиліть Укравтодор був (і, напевне, залишається. — Авт.) джерелом корупції, об’єктом нарікань і зрештою — навіть глузування з боку громадян.
Щодо корупційного скандалу навколо постаті С. Новака в Польщі, то, як повідомив міністр, причиною став годинник вартістю 3,5 тисячі доларів.
«І він у суді обстояв своє чесне ім’я! Колишні очільники Укравтодору, облавтодорів мають маєтки, дорогі авто тощо. Жоден з них не сидить у в’язниці, жоден з них не втратив посаду через скандал. Скандал у Польщі закінчився відставкою С. Новака. В українських реаліях це взагалі історія фантастична. На сьогодні вона закрита», — підсумував міністр.
Він додав, що Міністерство інфраструктури стало першим, яке залучило незалежний високопрофесійний менеджмент з іноземним досвідом до управління державними монополіями: Укрзалізницею, Укрпоштою та Укравтодором.
Менеджмент — це добре, але коли будуть не лише обіцянки, а й дороги?!
Мал. Миколи КАПУСТИ.