На Сумщині провели атестацію дитячих закладів оздоровлення та відпочинку, де намагаються займатися ще й патріотичним вихованням дітей та підлітків, і дійшли висновку: щодо останнього, немає ні цілеспрямованої роботи, ні навіть чіткого розуміння проблеми. Заступник голови облдержадміністрації Микола Подопригора вважає: все через те, що не існує відповідної методично-рекомендаційної бази. Тому кожен працює, як вважає за правильне і потрібне. А іноді не робить нічого, бо це — найкращий спосіб уникнути помилок і звинувачень.


Однак святе місце, як відомо, незайнятим не буває, бо природа не терпить порожнечі. Не так давно «Голос України» розповідав про випадок, що трапився на Сумщині: за виховання українських дітей взялися адепти «русского мира». Нинішнього літа у заміському таборі на території Охтирського району вони тренували «юних розвідників», яким прищеплювали «об’єктивне уявлення про сучасну Росію».


У Європі, наблизитись до якої ми прагнемо останнім часом, таких проблем уже давно немає. Відомий сумський активіст і волонтер Олександр Такул каже, що у документах більшості західних країн не зафіксовано навіть такого терміна, як «патріотичне виховання». Натомість, у дітей та підлітків виховують громадянську відповідальність та соціальну свідомість. Нам, звичайно, лише такого «просвітництва» сьогодні замало. Потрібна чітка державна політика у сфері ідеології, і слово «патріотизм» для сучасних українців нині не менш важливе, ніж слова «сім’я» та «Батьківщина».


Але поки такої ідеології на загальнодержавному рівні немає, на Сумщині шукають свою дорогу. В області відбулося вже два патріотичні форуми, де представники влади, освітяни та громадські активісти намагались окреслити коло завдань, які потребують першочергового виконання.


— Як підсумок цих форумів ми вирішили оголосити конкурс патріотичних ідей, — ділиться начальник управління молоді та спорту облдержадміністрації Дмитро Лантушенко. — Це можуть бути ідеї в царині військово-патріотичного та духовного виховання, громадянської освіти, сучасного трактування історичних подій та постатей, а також екологічного виховання.


Конкурс проходитиме у два етапи. Перший триватиме до 1 лютого. Члени комісії, до складу якої увійшли і троє наших співрозмовників, прийматимуть авторські ідеї та надаватимуть системності матеріалам, котрі ляжуть в основу методологічних рекомендацій. До початку березня матеріали повністю систематизують і підготують до друку у вигляді окремої збірки. Організатори планують надрукувати посібник накладом 500 екземплярів. Тож директори оздоровчих таборів, закладів відпочинку та осередків позашкільної роботи з дітьми і підлітками отримають можливість виховувати з них патріотів, використовуючи при цьому не нудні та заяложені форми роботи, а сучасні педагогічні практики.


Конкурс на кращі ідеї патріотичного виховання проходитиме на волонтерських засадах. Однак не виключається, що деякі із розробок матимуть і матеріальний зиск. Бо якщо чиясь ідея, яку включать до збірки, комусь сподобається, то можна домовитись із її автором про комерційне використання.


Якими можуть бути новітні підходи у питаннях освіти та патріотичного виховання, розповіли та продемонстрували у сумській громадській організації «Центр розвитку території та соціального маркетингу «Триторія». Мені показали невеличку коробочку із написом «120 перлин Сумщини». Щось схоже на дитячі пазли, але більше — на «Спортлото». Всередині коробки — невеличкі кольорові світлини прикметних історично-краєзнавчих та архітектурних місць Сумщини. Окрім них, у коробочці стільки ж за кількістю карток із текстом. Перемагає у краєзнавчій грі той, хто швидше і правильніше покладе картки із текстом на картки з ілюстраціями. Щоб не помилитися, треба добре знати історію краю, щоб за описом пам’ятки знайти її зображення.



Сумська область.