15 жовтня ц. р. міністр внутрішніх справ Арсен Аваков сказав: «Тестові заміри, які ми зробили, встановивши кілька десятків відеокамер, показали: кількість порушень правил дорожнього руху (ПДР), які вчиняють наші люди, і кількість штрафів, які вони повинні сплатити, — просто вражаючі».


Коментує цю інформацію ветеран МВС Олександр Фоменко, який майже все своє свідоме життя присвятив боротьбі з аварійністю на автомобільному транспорті.

 

Про що ця заява свідчить?


Міністр порушив справді вкрай важливу проблему. Однак фахівці, зокрема я, у кількох публікаціях зазначали: «Якби порушення ПДР виявляли і належним чином оформляли, то державна казна тріщала б від грошей». Рухаючись у місті зі швидкістю 79,99 км/год я, наприклад, бачу, що значна частина інших водіїв випереджають мене. Тобто порушують і без того ліберальні ПДР.


Як досягти більшої ефективності нагляду за дорожнім рухом?


Насамперед необхідно змінити форму і методи патрулювання. Поза сумнівом, патрульна служба є наступницею патрульно-постової, а не дорожньо-патрульної служби. Її наряди переважно реагують на факти скоєння пригод і на виклики фізичних чи юридичних осіб, а не контролюють дотримання водіями і пішоходами ПДР.


Для підвищення ефективності патрулювання потрібно передусім вимкнути проблискові сигнали — маячки, бо потенціальні порушники зазвичай чекають проїзду патрульного автомобіля, а потім, як то кажуть, у них руки розв’язані. А ще краще патрулювати на автомобілях цивільного кольору, як це має місце у країнах Європи. Якось у бесіді з командиром жандармерії Женеви я сказав, що у місті не видно його підопічних. На це він відповів: «Ви погано дивитеся». Справді, наступного дня я став свідком, коли два автомобілі зупинилися на смузі, призначеній для маршрутного транспорту. За лічені секунди з транспортного потоку відокремився автомобіль, з якого вийшли два жандарми. Без жодного слова виписали штраф і змусили водіїв звільнити вказану смугу.


Орієнтовний розрахунок показує, що патрульні автомобілі майже у 20 разів частіше потрапляють у ДТП, ніж інші транспортні засоби.


Чому? Пояснення надзвичайно просте. ПДР передбачають, що при появі автомобіля з увімкненим проблисковим сигналом інші учасники дорожнього руху мають дати йому дорогу і забезпечити безперешкодний рух. Але, як з’ясувалося, тепер робити це не потрібно. ПДР не передбачають, що надавати їм дорогу необхідно лише тоді, коли одночасно з маячком увімкнено і спеціальний звуковий сигнал. Результат відомий.


Впровадження системи відеофіксації коштуватиме дуже дорого


Для цього потрібно майже 1,5 млрд. доларів. Не знаю, звідки взялася така захмарна сума. Міжнародна практика інша. Україну часом порівнюють із Францією. Так от, там для впровадження такої системи знадобилось лише 134 млн. євро. Роботи проводили протягом трьох років, і за цей час за рахунок штрафів тільки за перевищення швидкості отримано 217 млн. євро, тобто на 60% більше, ніж було вкладено. Виникає запитання: навіщо нашим «впроваджувачам» системи знадобиться в 11 разів більше коштів, ніж на це витрачено у Франції?


Як вказані недоліки впливають на стан аварійності в країні?


У 2015-му було зафіксовано зниження аварійності. Але це мало місце за рахунок відсутності даних окупованих АР Крим та частин Донецької і Луганської областей (за 2014 рік ці дані включено у звітність). За 9 місяців ц. р. порівняно з аналогічним періодом попереднього зростання кількості ДТП становило 6,2%, а у Києві — 19,7%. Але цим даним мало довіри. Нещодавно я мав розмову із спеціалістом, який переймався обліком ДТП до передачі цих функцій Національній поліції. Висновок — сьогодні належним чином цією проблемою ніхто не опікується.


Що потрібно зробити, щоб навести лад


Дуже важливо якнайшвидше впровадити автоматизовану систему відеофіксації правопорушень у сфері дорожнього руху. Бажано невідкладно поновити візуальний контроль за дорожнім рухом і особливо — паркуванням на тротуарах і в зоні зупинок маршрутних транспортних засобів. Це також може істотно поповнити бюджет країни. Для цього необхідно створити у структурі патрульної поліції спеціалізовані підрозділи дорожньої поліції, як це є у багатьох країнах. Змінити тактику нагляду за дорожнім рухом, маючи на увазі перехід на приховану форму контролю на автомобілях цивільного кольору (відомчий стандартно пофарбований, і маячки мають бути лише на автомобілях, призначених для виїзду на місця пригод). Верховній Раді належить якнайшвидше розглянути й ухвалити проект закону «Про дорожній рух та його безпеку», передбачивши створення ефективної державної системи забезпечення безпеки дорожнього руху, наукове забезпечення діяльності у цій сфері, а також внесення необхідних змін у ПДР, особливо щодо введення безпечніших швидкісних режимів руху транспортних засобів.


Але переломним моментом у цій сфері має стати ставлення високопосадовців країни до дотримання ПДР. Свого часу президент Франції Жак Ширак визнав проблему безпеки дорожнього руху одним із головних пріоритетів діяльності адміністрації. У результаті проведення низки ефективних заходів кількість загиблих у ДТП за 3 роки зменшилася з 7 до 5 тисяч, а економічна вигода у 50 разів перевищила суму вкладених коштів.


Нам би так.