На контролі «Голосу України»: ремонт доріг

 

Упродовж нинішнього року «Голос України» не раз писав про стан автошляхів у різних куточках України. Ми аналізували обіцянки чиновників та реальну ситуацію на місцях, спілкувалися з водіями й пасажирами, рахували вартість ремонту тих чи інших магістралей. Наші власні кореспонденти особисто виїжджали та вивчали стан доріг, а запити з цієї теми редакція надіслала щонайменше за трьома десятками адрес.

 

Зокрема, увагу газети було зосереджено на шляху Н-08, який проходить центром країни, вздовж Дніпра, від Києва до Запоріжжя. Формально дорога має статус міжнародної магістралі. Насправді на водіїв і пасажирів очікує нелегке випробування ямами, зношеним асфальтовим покриттям та екстремальними перешкодами. Не завжди короткий шлях — найшвидший. Досвідчені водії намагаються оминути найбільш розбиті ділянки.


Проблема не розв’язується з року в рік, тому заяви нового керівництва Міністерства інфраструктури про кардинальні зміни в підходах до ремонту авто-шляхів у березні цього року спонукали «Голос України» поставити докладніші запитання з цієї теми тодішньому міністру.


До міністерства ми писали двічі. Інформаційний запит у квітні 2016-го у Мінінфраструктури переадресували до Укравтодору — мовляв, там володіють усією необхідною інформацією. В Укравтодорі газеті відповіли на поставлені запитання, за винятком одного: про гарантійний термін ремонту дорожнього покриття. Ця інформація чомусь виявилася важкодоступною для прес-служби відомства.


Коли Володимир Омелян очолив Міністерство інфраструктури в новому уряді, газета запланувала розпитати очільника галузі про теми, які не раз порушувалися на сторінках газети. Серед запитань було два, які стосувалися ремонту автошляхів:


«1. Газета «Голос України» постійно веде рубрику, присвячену ремонту автодоріг, де публікуються репортажі та аналітичні статті власних кореспондентів в областях. Зазвичай відповідальні керівники посилаються на брак коштів. Але яким бачить міністерство співвідношення «кількість—якість» у цій сфері?


2. Чи існує гарантійний термін для ремонту доріг? Купуючи в магазині техніку чи взуття, цікавимося гарантією і знаємо про свої права. Але коли ми, платники податків, фінансуємо ремонт шляхів — на що можемо розраховувати? Чи не вважаєте ви, що ця інформація повинна бути більш публічною?».


Такі запитання, серед інших, автор цих рядків надіслала на електронну адресу прес-служби міністерства press@mtu.gov.ua ще 31 травня цього року. За кілька днів перетелефонувала до міністерства, де підтвердили, що запитання отримали, та пообіцяли опрацювати їх після того, як завершиться якась міжнародна конференція за участі міністра.


Відтоді минуло чимало конференцій, форумів і круглих столів, на яких виступав очільник галузі. Але відповідей від міністра на поставлені запитання — ані в усній формі, ані в письмовій — «Голос України» не дочекався.
Інформацію про гроші, які витрачаються на ремонт автошляхів, та про якість робіт газета протягом кількох місяців збирала з різних джерел.


Як випливає з відповіді тодішнього виконуючого обов’язки голови Державного агентства автомобільних доріг України (Укравтодор) Євгена Бараха на інформаційний запит «Голосу України», на сьогоднішній день мережа автомобільних доріг загального користування, що перебуває на балансі Укравтодору, становить майже 170 тисяч кілометрів. «З них, за висновками спеціалістів та науковців дорожньої галузі, майже 97 відсотків потребує капітального та поточного середнього ремонту. На приведення до належного експлуатаційного стану виключно доріг державного значення необхідно майже 500 мільярдів гривень», — зазначається в листі.


Ми поцікавилися, який обсяг доріг потребує ремонту в Черкаській, Полтавській, Кіровоградській та Запорізькій областях (публікації з цих регіонів ви зможете прочитати на цих сторінках) — тобто в тих областях, через які проходить магістраль уздовж Дніпра, яка мала б стати візитівкою країни. У наведених в інфографіці даних — порівняння потреб і фактично виділених коштів (джерело — Укравтодор).

 


Цікавою виявилася й інформація про вартість ремонту одного квадратного метра покриття. Вартість ямкового ремонту коливається від 180 до 470 гривень за квадратний метр, залежно від технології й обсягу деформації, зазначається в листі Укравтодору. Для порівняння: усереднена вартість поточного середнього ремонту одного кілометра автомобільної дороги І категорії становить від 9 до 17 мільйонів гривень. Якщо взяти дорогу із шістьма смугами руху по 4 метри кожна — це 24 тисячі квадратних метрів. У розрахунку на квадратний метр поточний середній ремонт такої дороги в багатьох випадках виходить навіть дешевше, ніж ямковий, — від 375 гривень за «квадрат». Така само ситуація з дорогами інших категорій. Наприклад, ІV категорія: дві смуги по 3 метри кожна, вартість поточного середнього ремонту — від 1,7 до 4,5 мільйона гривень. Тобто від 283 гривень за квадратний метр.


Минає рік — і «латки» на дорогах доводиться оновлювати знову. Тоді як полотно після поточного середнього ремонту служить довше. Чому ж шляховики так полюбляють дорогий ямковий ремонт, на який не поширюються жодні державні стандарти та гарантійні терміни, — здогадайтеся самі.


Проблемна ситуація з ремонтом автошляхів у Черкаській, Кіровоградській та Полтавській областях привернула увагу й уряду. У вересні цього року перебіг виконання робіт особисто проінспектував Прем’єр-міністр Володимир Гройсман, оглянувши ділянки автошляхів Н-16 Золотоноша—Черкаси—Сміла—Умань, М-04 Знам’янка—Луганськ—Ізварине та М-22 Полтава—Олександрія. «Цей рік є початком масштабної реконструкції та будівництва доріг в Україні. Ми будемо продовжувати цей процес, далі будувати дороги. Це інфраструктура і робочі місця. Я ще раз наголошу: це лише початок», — заявив очільник уряду. І справді, на певний період роботи пошвидшились. А як нині?


Наші кореспонденти продовжують стежити за ситуацією і розповідають, який вигляд має ремонт трас сьогодні. Про те, чи виконано обіцянки про виділення коштів на ремонт доріг і скільки вдалося зробити, — в публікаціях цього номера.