* Міністерство фінансів оголосило наступ на марнотратство — про «гарячі пиріжки» від Мінфіну.

* Перегляд бюджету-2014 — справа невідкладна: про нову стабільність, як зброю.

* Російського президента поінформували про призупинення поставок в Україну ядерного палива — про казку-розказку.

Некосметична корекція

Міністр фінансів Олександр Шлапак повідомив у регіони про виділення чергової порції позик на покриття касових розривів місцевих бюджетів (близько 4 мільярдів гривень), а також додав, що його відомство не має наміру відтягувати з переглядом держбюджету до закінчення першого кварталу.

Усе логічно. Міжбюджетні відносини мають сприяти усталеній життєдіяльності, оскільки вона є також неабиякою зброєю проти агресії на Кримському півострові. До слова, фінансову підтримку (60 мільйонів гривень) одержали і кримчани, і військові формування, які сьогодні дивляться очі в очі російським непроханим. За рецесії у промисловості та недобору доходів очікувати на манну небесну можна хіба що від кредиторів — МВФ, ЄС, ЄБРР, але врятують не гроші, а розумна політика щодо їхнього розподілу. Її віддзеркалять зміни до держбюджету, які вже не терплять.

Через це кабінетами Міністерства економічного розвитку та торгівлі (МЕРТ), як гарячі пиріжки, гуляють заходи з виконання урядової програми від Мінфіну. Прем’єр-міністром Арсенієм Яценюком вже сказано: секвестр видатків бюджету може сягнути 65—80 мільярдів гривень, під некосметичну корекцію підпадуть видатки на системи управління, держзакупівель, соціального забезпечення тощо. Уряд приречений виконувати всі умови МВФ, бо таки нічого іншого не залишається. Об’єктивно нереалістичні доходи, закладені в держбюджеті з прицілом на президентські вибори, закликають країну до тотальної економії. Планується скоротити видатки бюджету щонайменше на 50 мільярдів гривень. Постає питання: чи витримають органи травлення країни і її економіки «пиріжки» від Мінфіну?

Які видатки і для кого скоротять? Щонайперше йдеться про «мертвий вантаж» нефінансованих раніше програм, утримання державних органів управління і соціальних фондів, державних резиденцій і оздоровниць тощо. Отже, мова — про чиновництво високого й середнього рангу та армію пристосуванців до державної скарбниці.

Серед пропозицій Мінфіну — впорядкувати систему трансфертного ціноутворення, яка містить чимало схем для виведення капіталів в офшори. Започаткувати випуск держоблігацій для відшкодування ПДВ. Отже, йдеться — про структури великого бізнесу.

А ще встановити платне харчування у закладах охорони здоров’я, що природно: такі послуги мають оплачуватися і фактично оплачуються. Запровадити 20-відсотковий збір з вартості квитка в кінотеатри, що на часі: не зашкодить вітчизняному кінематографу. Запровадити гастрольний збір у розмірі від 1 до 5 відсотків, що актуально: це пожвавить гастрольну діяльність в Україні. І так далі.

Підсумую. Поза сумнівом, не всі « пиріжки» від Мінфіну схвалить МЕРТ, але що більшість невдовзі стане керівництвом до дії, можна не сумніватися з двох причин: керованість в управлінні й нова стабільність у країні стають грізною зброєю проти військової інтервенції на Кримському півострові та відвертого економічного пресингу; більшість із цих пропозицій співзвучна з вимогами МВФ. Нагадаю, до слова, що одержання нами від МВФ кредиту в 15 мільярдів доларів США починалося з підписаного урядом Меморандуму про співпрацю, яким невдовзі знехтували з політичних міркувань: кортіло подобатися електорату.

Тиск по периметру

Економічний тиск з боку росіян посилюватиметься. Тільки один факт. Віце-прем’єр Росії Дмитро Рогозін поінформував свого президента Володимира Путіна про призупинення поставок палива на українські АЕС. Мовляв, через нестабільність в Україні, зокрема, через охорону периметра українських станцій приватними охоронними структурами, а це, на думку Дмитра Рогозіна, не надійно. А власного палива сусідам вистачить лише на два місяці. Ще б пак: не інакше як він хотів би бачити блокування периметрів наших станцій, як це практикується у Криму.

Чи не ще один ризик? Якщо згадати про зупинення п’ятилітнього контракту НАЕК «Енерго-

атом» з американською компанією Westіnghous, то може видатися, що так. Але з вагомими застереженнями.

На думку багатьох експертів, претензії до палива американців, швидше за все, висувалися з метою його замінити на паливо російської корпорації «ТВЕЛ». Якщо так, треба шукати альтернативного постачальника палива, що, звісно, буде нелегко й не так швидко, як здається. Але що палива на наших АЕС лишається на два місяці, то це ще одна цинічна брехня.

Додам до того, що не знаю виробника, який би добровільно відмовився від монопольного становища на ринку палива й, до слова, ядерних реакторів. Тож українські АЕС як виробляли до 50 відсотків електроенергії, так і вироблятимуть.

Але то правда, що незамінних виробників на ринку не буває.

Думка експерта

Екс-міністр фінансів Ігор Уманський:

 

— Це дуже велике урізання для збереження нинішнього рівня соціальних гарантій — про їхнє зростання мова не йде — і найбільш критичних несоціальних бюджетних витрат. Секвестр не має перевищувати 35—45 мільярдів гривень.

Думка експерта

На переконання експерта з енергетичних питань, керівника проекту AtomNews Ілони Заєць, палива вистачить більш як на півроку. Слова Дмитра Рогозіна може виправдати лише той факт, що він доповідав до тимчасового встановлення заборони транзиту свіжого та відпрацьованого ядерного палива через територію України, яку ініціювала Державна інспекція з ядерного регулювання. ВАТ «ТВЕЛ» вже поінформувало, що поставки будуть поновлені завдяки зміні маршруту чи виду перевезень.

Мал.  Олександра ДУБОВСЬКОГО