У Верховній Раді зареєстровано законопроект, який передбачає карати високопосадоців-корупціонерів довічним пожиттєвим ув’язненням за корупційні злочини та хабарництво в особливо великих розмірах. Позаяк чинні норми КПК дозволяють хабарникам уникнути відповідальності, відбувшись смішним для них штрафом чи заставою, і продовжувати розкрадати державне майно чи брати хабарі.
Законопроект про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо вдосконалення положень у частині запобігання корупції та недопущення випадків уникнення кримінальної відповідальності (№ 5159) розроблений народними обранцями із депутатської групи «Народний контроль» у співпраці з громадськими організаціями. Як зауважив співавтор законопроекту Дмитро Добродомов, документ передбачає скасування можливості внесення застави для ТОП-посадовців, що підозрюються в корупційних злочинах. За такі злочини для ТОП-корупціонерів пропонується запровадити довічне ув’язнення. Окрім того, забороняється внесення застави для посадовців, що підозрюються в низці інших злочинів, таких як: розбій, геноцид, протидія правоохоронним органам, піратство, найманство. Адже сьогодні саме заставу дуже часто використовують суди при розгляді «корупційних» справ. І нерідко, щойно суд відпускає під заставу підозрюваного, який займав відповідальне або особливо відповідальне становище, той одразу тікає за межі України.
Яскраві приклади — екс-ректор Національного університету державної податкової служби України Петро Мельник, якого 27 липня 2013 року затримали під час отримання хабара. Суд застосував до підозрюваного запобіжний захід у вигляді домашнього арешту. А вже за тиждень він утік з території України. Або народний депутат Олександр Онищенко, котрого підозрюють у незаконних газових схемах. Він утік із України ще до голосування у парламенті за скасування депутатської недоторканності й нині переховується за кордоном.
Окрім того, часто сума застави є несумірно малою порівняно з сумою викраденого, отриманого хабара чи завданої шкоди. Відомі й випадки, коли апеляційний суд приймав рішення щодо зменшення розміру застави.
Тому в законопроекті також передбачено окремий пункт із приводу «недоторканних» — скасовується період давності порушених щодо них справ, і вони можуть дорозслідуватися будь-коли. Окрім того, пропонується надати слідчим право оскаржити в апеляційному суді запобіжний захід щодо підозрюваного в корупційному злочині. Апеляційні суди не можуть повертати справу до першої інстанції, а зобов’язані винести вирок.
Законопроект уже схвалений антикорупційним комітетом Верховної Ради і рекомендований до розгляду в парламенті. Підтримали його й присутні на засіданні комітету представники НАБУ та Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, заявивши про готовність долучитися до його доопрацювання. «У фактичній поразці в антикорупційній боротьбі владних інституцій пробуємо на законодавчому рівні отримати більш жорсткий результат, — зауважує Дмитро Добродомов. — А результат має бути один — посаджені корупціонери та повернуті вкрадені ними кошти до держбюджету».
«Ще від Революції Гідності основною вимогою суспільства було побороти корупцію і посадити корупціонерів, але це безчинство триває, — зазначив народний депутат України Богдан Матківський. — Законопроект є інструментом для запобігання корупції у високих кабінетах. У бюджеті 2016 року було заплановано 7 мільярдів гривень повернути до кошторису, а повернуто лише 68 мільйонів гривень. Адже тотальної відповідальності за корупційні злочини не відбувається».
Факт
За оцінками громадської організації Transperency Іnternatіonal Україна і досі лишається серед тотально корумпованих країн. У 2015 році, порівняно з 2014-м, наш рейтинг підвищився лише на один бал.
На сьогодні антикорупційний індекс України становить 27 балів зі 100 можливих. У всесвітньому рейтингу Україна на 142-му місці зі 175.