Навряд чи є сумніви в необхідності нової хвилі мобілізації. Хлопців, які були мобілізовані торік, треба замінювати на «передовій». Питання лише в тому, чи пройде нинішня мобілізація гладесенько-рівнесенько, чи повториться минулорічне шоу? — так прокоментував затвердження Верховною Радою указу Президента про часткову мобілізацію у 2015 році народний депутат від «Народного фронту», координатор групи «Інформаційний спротив» Дмитро Тимчук. В інтерв’ю «Голосу України» експерт, зокрема, сказав:

— Те мобілізаційне законодавство, яке нині вибудовується, «заточується» не тільки під теперішній момент, а й на перспективу. Щоб мати мобресурс. Тому, зокрема, і розширено вікову категорію потенційного контингенту.

Сьогодні велика проблема із призовниками. Я маю на увазі їхній стан здоров’я і морально-психологічний стан. На жаль, не так багато громадян, які можуть нести службу.

— То призиватимуть на строкову службу як і раніше з 18 років? Принаймні поки що змін в офіційних документах не було.

— РНБО рекомендувала збільшити вік призовників з 20 до 27 років. На профільному комітеті Верховної Ради розглянуть це питання, і таке нестикування усунуть...

— Чому в контексті часткової мобілізації на 2015 рік різні структури апелюють різними цифрами — від 200 до 50 тисяч?

— До указу Президента про часткову мобілізацію є рознарядка щодо кількості призовного контингенту. Але вона грифована. Тобто поки що ця інформація секретна.

— Які основні помилки мобкампанії минулого року, і чи будуть вони враховані зараз?

— Торік, по суті, не було можливості нормально комплектувати ні нові підрозділи (я маю на увазі бригади територіальної оборони, які їздили на автобусах), ні техніки не було, належної для розгортання бригад за штатом воєнного часу. На папері в нас було повно техніки й озброєнь, але на ділі все це добро виявилося розкраденим, розукомплектованим і непридатним.

З минулої весни ситуація виправляється: крім нових зразків, наголос робиться на відновлення і модернізацію того, що є в наявності. Й нині мобілізовані військовозобов’язані можуть бути впевнені в більш-менш нормальному забезпеченні технікою та озброєнням. Торік такого не було. Це всі чудово знають.

У МО є зазор у часі з кінця січня до середини березня, щоб організувати курс підготовки і бойове злагодження підрозділів, укомплектованих мобілізованими. Тобто в ролі непідготовленого «гарматного м’яса» вони на передову не підуть. Головне — організувати цю саму підготовку не на папері, а на ділі, і — дуже важливий момент — з використанням досвіду АТО. З цього приводу в Комітету Верховної Ради з питань нацбезпеки і оборони є запитання до керівництва Генштабу, сподіваюся, найближчим часом ми одержимо відповіді — інакше нам доведеться сваритися з Генштабом.

Ще одна велика проблема — стан військкоматів. Розвалювати систему військкоматів почали ще до Януковича, коли заговорили про професійну контрактну армію і про НАТО. Мовляв, нам потрібні вербувальні пункти і т. д. У підсумку, нині з’ясувалося, що те, що залишилося від військових комісаріатів, просто не здатне було до проведення мобілізаційних заходів. Наразі ситуація змінюється на краще. Щоправда, є один спірний момент. Пропозиція Президента укомплектовувати військкомати тими, хто повернувся із зони АТО, залишається благим побажанням. Парламенту треба приймати якісь рішення, тиснути на виконавчу владу, щоб реалізувати ці наміри.

— Ставка сьогодні робиться на професіоналів, контрактників, людей, які мають бойовий досвід?

— Звичайно. І для цього створюються певні умови, прописується соціальний захист. Так, тепер контракт можна укладати на рік, а не на три і п’ять, як раніше. До того ж більше року за тими, хто його підписав, зберігається робоче місце і т. д. Невдовзі із зони АТО демобілізуються ті, хто там перебуває з весни минулого року. Це бійці з безцінним досвідом. Вони будуть соціально мотивовані для продовження служби за контрактом.

— У забезпеченні армії є зміни на краще?

— Авжеж. Із призначенням волонтерів на посади керівників департаментів забезпечення в МО ситуація нормалізується. Так, спочатку вони були далекі від військової справи, але при цьому ці люди чудові менеджери, логісти, постачальники. Ті пропозиції, які вони подали для зміни законодавства у сфері держзакупівель, тендерів тощо, однозначно будуть враховані й підуть на користь спільної справи.

— Чи спроможне здійснити все задумане і прийняте на законодавчому рівні нинішнє військове керівництво?

— Досить провокаційне запитання, скажемо так. Для того щоб зрозуміти, які ланки в ланцюзі військового керівництва не працюють, необхідно робити серйозні висновки із трагічних помилок антитерористичної операції. Таких, як Іловайська трагедія. Якщо буде проведено грамотне розслідування й розставлено всі крапки над «і», то буде виявлено слабкі ланки. Зрозуміємо, що призводить до таких помилок, провалів і трагедій.

— І тоді може бути проведена ротація у верхівці військового керівництва?

— Безумовно. Але на це потрібна політична воля. Поки що. На жаль, генерали не несуть ніякої відповідальності. Уже почали саджати рядових, смикати середню ланку. А генералітет залишається священною коровою, яку ніхто не чіпає.

У військових комісаріатах Харкова проходить приписна кампанія юнаків 1998 року народження.

Фото В’ячеслава МАДІЄВСЬКОГО (Укрінформ).