«Складається враження, що Євросоюзу дедалі складніше пояснювати, чому затягуються питання візової лібералізації. То в чому проблема? Чи запровадять безвізовий режим для України? За яких умов зупинятимуть безвіз у разі його надання?»


Дмитро ЯЦЕНКО.


Одеса.


Заступник голови Комітету Верховної Ради з питань європейської інтеграції Марія ІОНОВА:


— Починаючи з осені 2016 року позиція посадовців та інституцій ЄС, відповідальних за надання безвізового режиму і уповноважених транслювати офіційні заяви з цього приводу, справді, є незручною. Надалі їм буде ще складніше це пояснювати. З одного боку, є об’єктивні передумови, які не дозволяють Україні отримати безвіз у найкоротші терміни. Насамперед це складна, тривала й багаторівнева процедура ухвалення таких рішень ключовими європейськими інституціями. Ми це розуміємо, як і те, що міграційна криза, внутрішні проблеми Євросоюзу, вибори у великих країнах ЄС та очікувані зміни представлення політичних сил у національних парламентах та Європарламенті не грають на руку прагненням України отримати якнайшвидше безвізовий режим. З другого боку, після повного виконання нашою країною умов Євросоюзу, не надавати режим або затягувати з його запровадженням — суперечить базовим принципам європейського співтовариства. Це, впевнена, усвідомлюють наші партнери. Тому під час робочих зустрічей вони пояснюють, що затягування з наданням безвізу відбувається насамперед через процедурні моменти. Отже, очікуємо від Європарламенту остаточно ухваленого рішення до весни, а від інших структур ЄС — до літа.


Єврокомісія матиме повноваження зупиняти дію безвізового режиму на дев’ять місяців для певних категорій осіб. Серед ухвалених підстав тимчасового обмеження візової лібералізації з третіми країнами — істотне збільшення числа громадян, котрі залишаються на території ЄС довше, ніж обумовлено, зменшення співробітництва з реадмісії. Тобто критерії цілком логічні і передбачувані, особливо через міграційні проблеми в ЄС. Інша річ, що такі передумови зупинення безвізу, як збільшення ризиків або безпосередня загроза державній політиці чи внутрішній безпеці, пов’язані із громадянами третіх країн, у майбутньому мали б бути аргументованими та ґрунтуватися на доведених фактах.


Наші партнери високо оцінюють досягнутий прогрес в очікуваних від української влади реформах. Розуміють також і кризовий час, в який вони здійснюються, і об’єктивні труднощі, пов’язані з війною на сході України. Верховна Рада, Президент, уряд, особливо наші дипломати, в нинішніх умовах роблять усе можливе і неможливе. Очікуємо на чесну відповідь партнерів з ЄС.


Сергій МЕЛЬНИК.