Чому тарифна "зрівнялівка" знищує громадський транспорт Херсона?..
Ультиматум перевізників
Справжній ультиматум пред'явили муніципальній владі Херсона фірми-перевізники, що обслуговують автобусні маршрути. У колективному листі до міського голови Володимира Миколаєнка вони вимагають чимшвидше узгодити підвищення вартості проїзду (вона не змінювалася ще з серпня 2014 року), у разі відмови обіцяючи взагалі повністю припинити роботу. І схоже, що в органі місцевого самоврядування до вимог дослухалися. На розгляд міськвиконкому підготували проект рішення, згідно з яким квиток на "маршрутку" вже з середини лютого має подорожчати з трьох до п'яти гривень. Проте з такої перспективи не зраділи не тільки пасажири, а й чимало самих перевізників. Адже нова ціна проїзду формується за старим принципом "зрівнялівки", і не є ринковою та справедливою, вважають вони.
У Херсоні, який широко розкинувся південним степом, протяжність автобусних маршрутів дуже різна. На одних відстань між кінцевими зупинками менша від десяти кілометрів, на інших -- майже тридцять. А узгоджувана владою вартість проїзду одна й та сама, що є економічною нісенітницею, та перетворює "довгі" маршрути у потенційно збиткові.
ФАКТ. З 38 автобусних маршрутів Херсона зараз діють тільки 34, оскільки ще чотири маршрути перевізники просто відмовилися обслуговувати через їхню збитковість. З 590 пасажирських автобусів на вулиці виходить лише 470--490. Інші простоюють через відсутність коштів на їх ремонт. Автопарк практично не оновлюється.
Тарифна "зрівнялівка" нікого не влаштовує
Раніше цінову "зрівнялівку" чиновники виправдовували тим, що в обслуговуванні транспортних підприємств є як "довгі", так і "короткі" маршрути. Тож збитки від одних компенсувалися за рахунок прибутків від інших. Але протягом останніх років перевізників побільшало, конкуренція стала жорсткішою, і "коротких" маршрутів на всіх просто не вистачає. Тож схема перестала діяти, а жодної альтернативи для неї поки що не придумали.
-- Наше підприємство обслуговує дванадцять автобусних маршрутів, але "коротких" з них тільки чотири. Порівняйте: якщо маршрут № 6 Річпорт -- мікрорайон Таврійський має дистанцію лише у вісім кілометрів, то маршрут № 3 житловий масив Корабел -- селище Приозерне розтягується аж на 26 кілометрів "в один кінець". Відтак собівартість поїздки коливається від 4,8 аж до 7 гривень. Звісно, жодні прибутки від "коротких" маршрутів збитки на "довгих" тепер не компенсують, -- коментує директор комунального підприємства "Херсонкомунтранссервіс" Олександр Васильєв. -- Особисто я був би обома руками "за" диференціацію вартості проїзду на різних маршрутах. Вона, певен, дала б змогу розвантажити "довгі" маршрути. Адже зараз пасажири сідають до будь-яких автобусів -- аби лишень вони йшли у потрібному напрямку. У центрі до салонів набивається стільки людей, що мешканцям приміських селищ, котрим потрібно їхати до кінцевої зупинки, туди важко прорватися. І потім ще доводиться стояти, бо вільних місць на частину дороги немає. А якщо проїзд на автобусах "довгих" маршрутів стане дорожчим, їх не заповнюватимуть ті, кому треба проїхати якихось три-чотири зупинки, чи навіть менше.
Навздогін за проблемою
Підвищення вартості проїзду в херсонських "маршрутках" до п'яти гривень аж ніяк не стимулює розвиток громадського транспорту, безпеку та сервіс у ньому, переконані експерти. Адже воно лише вкотре "підтягне" ціну до собівартості транспортної послуги - до наступного "сплеску" інфляції. Без встановлення економічно обґрунтованих тарифів, із урахуванням дистанції проїзду та наповнюваності автобусів на маршруті про якість обслуговування пасажирів говорити годі. Проблема "біжить" попереду нас, а ми її все наздоганяємо, і ніяк не можемо наздогнати. Найцікавіше, що й муніципальні чиновники у більшості своїй прекрасно це розуміють. Але...
-- Перш ніж впроваджувати диференційовану вартість проїзду, треба навести лад із організацією автобусних маршрутів. Їх дистанції необхідно зменшити, мережу реорганізувати. Крок у цьому напрямі зробили -- замовили фахівцям Харківського автодорожнього інституту розробку нової схеми маршрутів. У бюджеті на цей проект передбачили 190 тисяч гривень, -- доповнює начальник міського управління дорожньої, транспортної інфраструктури та зв'язку Аліса Вербицька. -- Тільки після реорганізації маршрутів, обладнання автобусів GPS-навігаторами можна перейти до визначення справедливої ціни поїздки.
І ще про справедливі ціни
До речі, про справедливу ціну. Комунальне підприємство "Херсонкомунтранссервіс" на сьогодні -- єдиний перевізник обласного центру, який ще торік за власною ініціативою встановив для дітей шкільного віку пільгову вартість проїзду у дві гривні замість трьох. Я поцікавився у директора КП, чи планує він підвищувати її після загальноміського подорожчання квитків. Олександр Васильєв відповів, що ні. І зовсім не через якісь гуманітарні мотиви. Просто після впровадження пільги школярі стали цілеспрямовано обирати саме дешевші для них автобуси комунальних маршрутів. Тож завдяки збільшенню кількості таких пасажирів вигідно стало возити їх і за дві гривні. Цей факт також варто було б творчо осмислити і транспортному відомству міста, і приватним перевізникам. Можливо, не все вирішує механічний перегляд тарифів -- час згадати й про конкуренцію?
Сергій ЯНОВСЬКИЙ.
Херсон.