Народний депутат Олег Мусій звернувся до НАБУ, ГПУ, СБУ, КМУ з вимогою провести перевірку на наявність фактів та обставин нераціонального витрачання бюджетних коштів Міністерством охорони здоров'я України під час проведення державних закупівель за 2015 рік, а також за 2016 рік і притягнути до відповідальності посадових осіб МОЗ України, причетних до державних закупівель, які були проведені з порушенням порядку та процедури, встановлених законодавством України. У разі виявлення порушень під час проведення державних закупівель, внести дані про такі порушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань відносно посадових осіб, причетних до таких порушень. 

 

ДЕПУТАТСЬКЕ ЗВЕРНЕННЯ

Щодо проведення службової перевірки.

 

Мною, Мусієм Олегом Степановичем, народним депутатом України, обраним на Позачергових виборах народних депутатів у 2014 році від одномандатного виборчого округу № 124 із центром у місті Сокаль Львівської області, було розглянуто Аналіз державних закупівель Міністерства охорони здоров’я України у міжнародних організацій за кошти Держбюджету 2015 року, зроблений на підставі інформаційних матеріалів МОЗ (лист МОЗ від 20.12.2016р. №16-03/792/13/374-16/33251), інформації Держаудитслужби, досліджень компанії «Проксима Рисерч» та повідомлень у ЗМІ, наданих народним депутатам України членам Комітету ВРУ з питань охорони здоров’я.

Відповідно до аналізу: «Згідно з підпунктом 5 пункту 3 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 березня 2011 року № 298, Міністерством охорони здоров’я України у 2015 році були укладені угоди з міжнародними організаціями про закупівлю лікарських засобів за окремими напрямами на загальну суму 2 млрд. 197 млн. 221 тис. гривень, а саме з:

ЮНІСЕФ на суму 566 млн. 124 тис. грн. на закупівлю:

– імунобіологічних препаратів та виробів для забезпечення їх температурного контролю;

– медикаментів для антиретровірусної терапії дорослих, підлітків і дітей.

ПРООН на суму 881 млн. 31,2 тис. грн. на закупівлю:

– тест-систем для діагностики ВІЛ-інфекції, супроводу АРТ та перебігу ВІЛ-інфекції у хворих, визначення резистентності вірусу, проведення референт-досліджень;

– лікарських засобів та продуктів харчування для дітей, хворих на орфанні захворювання;

– медикаментів, тестів та витратних матеріалів для діагностики та лікування туберкульозу;

– лікарських засобів для дітей, хворих на гемофілію типу А або В, або хворобу Віллебранда;

– медикаменти для дітей, хворих на хронічний вірусний гепатит;

– медикаменти для хворих на хронічний вірусний гепатит В і С;

– імунобіологічних препаратів для проведення імунопрофілактики населення.

Краун (Crown Agents) на суму 750 млн. 65,7 тис. грн. на закупівлю:

– лікарських засобів та виробів медичного призначення для лікування дітей, хворих на онкологічні та онкогематологічні захворювання;

– хіміотерапевтичних препаратів, радіо фармпрепаратів супроводу для лікування онкологічних хворих.

Закупівля лікарських засобів здійснювалася відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 08.10.2015 р. № 787 «Про затвердження переліку лікарських засобів та медичних виробів, які закуповуються на підставі угод (договорів) щодо закупівлі із спеціалізованими організаціями, які здійснюють закупівлі», до якої протягом 2016 року було внесено вісім змін (останні зміни були внесені 23 листопада 2016 р.).

Змінами від 23.08.2016 р. (постанова КМУ від 23.08.2016р. № 560) постанову було доповнено новим пунктом, відповідно до якого Міністерству охорони здоров’я України дозволено, за умови закупівлі необхідної кількості лікарських засобів та медичних виробів, зазначеної у переліку, затвердженому цією постановою, з урахуванням обсягу невикористаних коштів на рахунках спеціалізованих організацій, які здійснюють закупівлі за напрямами використання бюджетних коштів у 2015 році, збільшувати кількість одиниць товару в межах 100 відсотків потреби.

Аналіз наданих МОЗ України інформаційних матеріалів (лист МОЗ України від 20.12.2016 р. № 16-03/792/13/374-16/33251) свідчить про низку проблем, що мали місце при організації державних закупівель із залученням спеціалізованих міжнародних організацій:

  1. Закупівля частини лікарських засобів та виробів медичного призначення здійснювалась із залученням  вітчизняних виробників і вітчизняних постачальників, при цьому МОЗ не виграв ні в строках поставок, ні в економії коштів, оскільки послуги міжнародних організацій за проведення закупівлі вітчизняних препаратів та їх поставку мали бути оплачені. 

Так, за даними Держаудитслужби, 31 % закупівель медичних виробів та лікарських засобів на суму майже 97 млн. грн міжнародні організації здійснили в українських виробників, з них на 174 тис. грн – через посередника. Ще 2,4% закупівель на суму 7,5 млн. грн – це  придбані медикаменти іноземного виробництва, але через вітчизняних посередників. При цьому, закупивши медикаменти у вітчизняних виробників через спеціалізовані організації, міністерство сплатило на їх користь комісійний збір та вартість послуг уповноважених підприємств щодо митного оформлення, зберігання та дистрибуції товарів на загальну суму 5,9 млн. грн. Також міністерство коштом державного бюджету зайво сплатило 1,4 млн. грн спеціалізованій організації за поставлені лікарські засоби та вакцину через включення до їх вартості непідтверджених витрат з доставки.

Дані щодо державних закупівель через міжнародні організації, надані Комітету, свідчать, що у вітчизняних виробників  було закуплено протитуберкульозні препарати (теризидон, протіонамід, ізоніазід, канаміцин, етамбутол, капреоміцин та інш. виробництва ТОВ «Юрія-Фарм», ПрАТ «Технолог», ПАТ «Київмедпрепарат»); онкологічні препарати (рітуксімаб, трастузумаб, ондансетрон,  кислота золендронова, ванкоміцин та інш. виробництва ТОВ «Люм’єр-Фарма», ТОВ «Фармацевтична компанія «Здоров’я»,  ТОВ «Фармексгруп»); лікарські засоби для лікування вірусних гепатитів (пегінтерферон Альфа-2В, рибавірин та інш. виробництва ТОВ «Люм’єр-Фарма», ТОВ «Астрафарм», ТОВ «Валартінфарма»); комбінована вакцина для профілактики кашлюка (ацелюлярна), дифтерії, правця, гемофільної інфекції та поліомієліту (інактивована) Пентаксим (ТОВ «Фармекс груп, in balk Sanofi, Франція), тест-системи для діагностики ВІЛ (виробництва ТОВ «Медбіоальянс») тощо.

Крім того, майже 50 % постачальників, з якими міжнародними організаціями були укладені контракти,  представлено українськими компаніями, більшість з яких була задіяна у державних закупівлях і у минулі роки (ТОВ «Люм’єр-Фарма», ТОВ «Фармексгруп», ТОВ «Фармадіс», ТОВ «Людмила-Фарм», ТОВ «БАДМ», ТОВ «Компанія «Укроптпостач», ТОВ «ТЕВА Україна», АТ «Лекхім Харків», ПАТ «Київмедпрепарат», ТОВ «Юрія Фарм», СП «Оптіма-фарм ЛТД», ТОВ «Валартін Фарма», ТОВ «Медбіоальянс», АЛТ «Україна» ТОВ «Бізнес Центр Фармація», ТОВ «РОШ Україна», ТОВ «Фарма Лайф», ТОВ «Санофі-Авентіс Україна», Фармацевтичний завод «Біофарма» тощо).

Таким чином, у закупівельному ланцюгу з’явилися додаткові учасники (МОЗ – міжнародна закупівельна організація – вітчизняний виробник ліків – міжнародна закупівельна організація – вітчизняний постачальник – МОЗ – регіони –  заклади охорони здоров’я). За таких умов додаткові витрати держави на організацію закупівель безумовно зростають.

З огляду на умови укладених угод з міжнародними закупівельними організаціями, за розрахунками Держаудитслужби, МОЗ коштом держбюджету має сплатити згаданим організаціям майже 111 млн. грн. комісійної винагороди. Фактично те, що МОЗ раніше мав робити безкоштовно (організація закупівель),  міжнародні організації зробили нам за наші гроші.

Варто також зазначити, що кошти на проведення закупівель були перераховані МОЗ наприкінці 2015 року (переказано авансом більш як 2 млрд. 197 млн. грн.).

Станом на 01.05.2016 спеціалізовані організації не поставили товару на суму понад 1 млрд. 885 млн грн (або 85 %), зокрема, на суму більш як 574 млн. грн. було порушено умови угод в частині постачання медикаментів протягом шести місяців з дня попередньої оплати. При цьому, варто зауважити, що відповідно до укладених угод організації не несуть відповідальності за порушення терміну постачання ліків та за будь-які інші претензії, які можуть виникнути з укладених угод.

  1. При прийнятті 19 березня 2015 року Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення своєчасного доступу пацієнтів до необхідних лікарських засобів та медичних виробів шляхом здійснення державних закупівель із залученням спеціалізованих організацій, які здійснюють закупівлі» було внесено зміни до статті 17 Закону України «Про лікарські засоби», якою регулюється порядок ввезення в Україну лікарських засобів, згідно з якими до лікарських засобів, закуплених через міжнародні організації не застосовуються вимоги щодо граничного терміну придатності до ліків, ввозяться на територію України.

«Термін придатності лікарських засобів, що ввозяться на територію України, має становити не менше половини терміну, визначеного виробником, за умови, якщо виробник визначив термін менше одного року, або не менш як шість місяців, за умови, якщо виробник визначив термін більше одного року».

Як свідчить дані щодо поставок лікарських засобів, закуплених через міжнародні організації, за таких умов стало можливим завезення в Україну лікарських засобів та виробів медичного призначення зі строком придатності, що практично спливає.

Наприклад:

реагент для проведення контролю якості, 1х2,5 мл (для визначення СД4: п. 2.10 у ВІЛ-інфікованих вагітних; п. 3.5 для супроводу антиретровірусної терапії; п. 3.5 для пацієнтів диспансерної групи; реагенти та витратні матеріали до проточного цитофлюориметра «Becton Dickinson»), що закуповувався за напрямом «Централізована закупівля тест-систем для діагностики ВІЛ-інфекції, супроводу антиретровірусної терапії та моніторингу перебігу ВІЛ-інфекції у хворих, визначення резистентності вірусу, проведення референс-досліджень»  було поставлено 7 липня 2016 року, а термін придатності його спливав 2 серпня 2016 року, тобто до закінчення терміну його придатності було лише 26 днів, а в регіони його було поставлено 22.07.2016 – за 7 днів до закінчення терміну придатності;

тест-системи «Клітини Immuno-trol, 2х3 мл» за напрямом «Централізована закупівля тест-систем для діагностики ВІЛ-інфекції, супроводу антиретровірусної терапії та моніторингу перебігу ВІЛ-інфекції у хворих, визначення резистентності вірусу, проведення референс-досліджень»  було поставлено на ДП МОЗ України з терміном придатності  лише 2 місяці;

онкологічний препарат «вінкристин», що закупопувався за напрямом «Централізована закупівля хіміотерапевтичних препаратів, радіофармпрепаратів та препаратів супроводу для лікування онкологічних хворих» було поставлено на ДП МОЗ України з терміном придатності  лише 4 місяці.

  1. Незважаючи на досить тривалий строк проведення міжнародних закупівель, запланований урядом перелік і обсяг лікарських засобів так і не був закуплений.

Так,

За напрямом «Централізована закупівля імунобіологічних препаратів для проведення імунопрофілактики населення» з 11-ти запланованих для закупівлі позицій, закуплено - 9.

Залишилися не закупленими:

- вакцина для профілактики кашлюка з ацелюлярним кашлюковим компонентом, дифтерії та правця у обсязі 1 474 079 доз;

- комбінована вакцина для профілактики кашлюка (ацелюлярна), дифтерії, правця та поліомієліту (інактивована) у обсязі 139 005 доз.

Крім того, ЮНІСЕФ на 83% від затвердженого плану закуплена вакцина для профілактики кору, паротиту та краснухи (заплановано - 1 268 085 доз, фактично закуплено 1 053 200 (КПК, Пріорикс, Бельгія, 2-дозна);  ПРООН на 52,4% від затвердженого закуплена комбінована вакцина для профілактики кашлюка (ацелюлярна), дифтерії, правця, гемофільної інфекції та поліомієліту (інактивована) (планувалося закупити 867 985 доз, закуплено 455 096 доз, або (Пентаксим, ТОВ «Фармекс груп, in balk Sanofi, Франція, 1-дозна).

Крім цього, переважна більшість вакцин закуплена в мультидозних флаконах (20-дозних, 10-дозних), що у процесі використання значно збільшує коефіцієнт їх розливу та суттєво впливає на раціональність їх використання, особливо у малих населених пунктах (відкритий флакон з вакциною має бути використаний протягом однієї доби).

У 2014 р. для профілактики кашлюку, дифтерії та правця (АКДП) МОЗ закуповував вакцину європейського виробника Гласкосміткляйн (ГСК) - Інфанрікс, а в 2015 р міжнародні організації замість Інфанрікс закупили «Анатоксин або вакцина для профілактики дифтерії та правця із зменшенням вмістом антигену (АДП-М)» і «Анатоксин або вакцина для профілактики дифтерії та правця (АДП)» виробництво Баялоджікал лімітед (Індія).

За напрямом «Централізована закупівля хіміотерапевтичних препаратів, радіофармпрепаратів та препаратів супроводу для лікування онкологічних хворих» (Crown Agents):

не були закуплені препарати:

«Блеоміцин», 15 мг, в обсязі 13632 фл. (застосовують для лікування плоскоклітинного раку шкіри, пухлини голови та шиї, раку шийки матки, зовнішніх статевих органів, хвороби Ходжкіна та неходжкінські лімфоми; злоякісних пухлини яєчка; у складі комбінованої терапії карциноми щитоподібної залози, легенів і сечового міхура) ;

«Гемцитабін», 200 мг та 1000 мг, відповідно в обсягах 9174 фл. та 13391 фл.  (застосовують для лікування прогресуючого або метастазуючого недрібноклітинного раку легень, підшлункової залози; неоперабельного або метастазуючого раку сечового міхура, молочної залози тощо);

«Етопозид», 200 мг, в обсязі 21326 фл. (застосовують для лікування дрібноклітинного раку легенів; ембріонального раку яєчка; застосовується як монотерапевтичний засіб відповідно до інструкцій з проведення полі хіміотерапії);

«Метотрексат», 50 мг, в обсязі 11020 фл. (застосовують для лікування раку молочної залози, хоріокарциноми, тромбобластичних захворюваннь, гострих лейкозів, лімфосарком, гемобластоз);

«Оксаліплатин», 100 мг, в обсязі 10159 фл. (застосовують для лікування метастазуючого колоректального раку);

«Дакарбазин», 200 мг, в обсязі 5497 фл. (застосовують для лікування онкогематологічних хворих при злоякісній меланомі, лімфогранулематозі, саркомі м'яких тканин; як лікарський засіб другого ряду - при тестикулярних пухлинах, злоякісних новоутвореннях ШКТ, нейробластомах);

«Цитарабін», 1000 мг та 100 мг, відповідно в обсягах 2619 фл. та 12960 фл. (застосовують для лікування гострих нелімфобластних лейкозів).

закуплені не у повному обсязі, а лише:

на 2,2% від затвердженого закуплено препарат «Топотекан», 4 мг: планувалося закупити 821 фл. по 4 мг., закуплено 18 фл., (ГІКАМТИН™, ліофілізат для розчину для інфузій по 4 мг, 1 флакон з ліофілізатом у картонній коробці з маркуванням українською мовою, виробник ГлаксоСмітКляйн Мануфактуринг С.п.А., Італія, постачальник ТОВ «Фармадіс», за ціною 1982,23 грн.  за одиницю);

на 5,3% від затвердженого закуплено препарат «Вінкристин»: планувалося закупити 12503 фл. по 1 мг., закуплено 669 фл., (Вінкристин-Тева, розчин для ін’єкцій, 1мг/мл по 1 мл у флаконі з маркуванням російською мовою, виробник Фармахемі Б.В., Нідерланди, постачальник ТОВ «Тева Україна», за ціною 69,88 грн.за одиницю);

на 20% від затвердженого закуплено препарат «Флуороурацил»: планувалося закупити 133272 фл. по 500 мг., закуплено 27000 фл. (ФЛЮОРОУРАЦИЛ МЕДАК, розчин для ін’ЄКЦІЙ, 50 мг/ мл, по 10 мл розчину у флаконі; по 1 флакону в картонній коробці з маркуванням українською мовою, виробник Медак Гезельшафт фюр клініше Шпеціальпрепарте мбХ, Німеччина, постачальник ТОВ «БАДМ», за ціною 88,17 грн. за одиницю);

на 26 % від затвердженого закуплено препарат «Іринотекан»: планувалося закупити 6891 фл. по 100 мг., закуплено 1800 фл. (ІРИНОТЕКАН МЕДАК, концентрат для приготування розчину для інфузій, 20 мг/ мл, по 5 мл (100 мг) у скляному флаконі; по 1 флакону в пачці з маркуванням українською мовою, виробник Медак ГмбХ, Німеччина, постачальник ТОВ «БАДМ», за ціною 1416,85 грн. за одиницю);

на 65,5 % від затвердженого закуплено препарат «Дакарбазин»: планувалося закупити 15199 фл. по 200 мг., закуплено 9960 фл. (ДАКАРБАЗИН МЕДАК, порошок для приготування розчину для ін'єкцій або інфузій по 200 мг 10 флаконів з порошком у коробці з картону з маркуванням українською мовою, виробник медак ГмбХ, Німеччина юридична адреса: Феландштрассе, 3, Д-20354 Гамбург, Німеччина, адреса місцезнаходження: Театерштрассе 6, Д-22880 Ведель, Німеччина, постачальник ТОВ «БАДМ», за ціною 236,14 грн. за одиницю);

разом з тим, перевищено кількість закуплених препаратів від затвердженої постановою Кабінету Міністрів України кількості:

на 18,6% препарат «Оксаліплатин», 50 мг: планувалося закупити 6983 фл. по 50 мг., закуплено 8283 фл. (Медакса, порошок ліофілізований для приготування розчину для інфузій (5 мг/мл) по 50 мг, 1 скляний флакон з порошком у картонній коробочці з маркуванням українською мовою, виробник Медак ГмбХ, Німеччина Феландштрассе, 3, Д-20354 Гамбург, Німеччина (виробник, що відповідає за пакування, маркування і за випуск серії), постачальник ТОВ «Бізнес Центр Фармація» за ціною 262,17 грн. за одиницю);

на 46,2% препарат «Капецитабін», 500 мг: планувалося закупити 259760 табл. по 500 мг., закуплено 379680 табл. (КСЕЛОДА® таблетки, вкриті плівковою оболонкою, по 500 мг по 10 таблеток у блістері; по 12 блістерів у картонній упаковці з маркуванням українською мовою, Продуктос Рош С.А. де С.В., Мексика для Ф.Хоффманн-Ля Рош Лтд, Швейцарія, виробник Продуктос Рош С.А. де С.В., Мексика для Ф.Хоффманн-Ля Рош Лтд, Швейцарія, постачальник ТОВ «Фармадіс» за ціною 34,24 грн. за одиницю);

на 22,1% препарат «Трастузумаб», 150 мг: планувалося закупити 1987 фл., закуплено 2427 фл. (ТРАСТУМАБ, порошок ліофілізований для приготування концентрату  для інфузій по 150 мг у флаконах №1, ТОВ «ЛЮМ'ЄР ФАРМА», Україна (пакування з форми in bulk виробництва Ф.Хоффман-Ля Рош Лтд, Швейцарія; Рош Діагностікс ГмбХ, Німеччина для Ф.Хоффман-Ля Рош Лтд, Швейцарія), м.Київ, проспект Московський, буд. 13, виробник ТОВ «ЛЮМ'ЄР ФАРМА», Україна (пакування з форми in bulk виробництва Ф.Хоффманн-Ля Рош Лтд, Швейцарія; Рош Діагностікс ГмбХ, Німеччина для Ф.Хоффманн-Ля Рош Лтд, Швейцарія), м.Київ, прос-т Московський, буд. 13, постачальник ТОВ «ЛЮМ'ЄР ФАРМА» за ціною 12628,76 грн. за одиницю);

на 18% препарат «Вінорельбін» 50 мг: планувалося закупити 3602 фл., закуплено 4252 фл. (НАВІРЕЛ, концентрат для приготування розчину для інфузій, 10 мг/мл по 5 мл (50 мг) у флаконі; по 1 флакону в картонній коробці з маркуванням українською мовою, виробник Медак Гезельшафт фюр клініше Шпеціальпрепарате мбХ, Німеччина Театерштрассе, 6, 22880 Ведель, Німеччина, постачальник ТОВ «БАДМ» за ціною 707,49 грн. за одиницю).

За напрямом «Централізована закупівля лікарських засобів та виробів медичного призначення для лікування дітей, хворих на онкологічні та онкогематологічні захворювання» (Crown Agents):

не були закуплені препарати:

«Тікарцилін/Клавуланова кислота», 3 г/0,2 г, в обсязі 5021 фл.;

«Ламівудин», 1200 мг, в обсязі 250 (розчин оральний);

«Цуфупім», 1000 мг, в обсязі 14874 фл.

Набір для збору клітин крові з фільтром до апарату для автоматичного комплексного аферезу MCS+ (для заготівлі тромбоконцентрату), в обсязі 470 наборів;

Фільтри для інфузій (96-годинні), в обсязі 4770 штук.

Викликає певні питання закупівля препарату «Фосфоміцин».

Так відповідно до постанови препарат «Фосфоміцин» (МНН) планувалося закупити у двох формах: в ампулах і флаконах для ін’єкцій по 2 г та 1 г в обсязі 7680 флаконів (для дітей) та у формі саше по 3 г в обсязі 510 саше (для лікування підлітків).

Натомість закуплено препарат «Фосміцин» у формі порошку для ін’єкцій по 1 г та по 2 г на 69% від запланованої потреби, а «Фосмурал» (гранули для орального розчину по 3 г по 8 г у формі саше), який взагалі використовується виключно для лікування дорослих -  в обсязі 4000 саше, що перевищує затверджений постановою обсяг майже у 8 разів.

 

  1. Викликає певні сумніви й цінова політика при організації міжнародних закупівель.

Так, наприклад,

Закупівля одного й того ж онкологічного препарату  АЛВОТІНІБ (МНН – іматиніб), була здійснена у двох різних упаковках:

таблетки, вкриті плівковою оболонкою, по 400 мг  30 таблеток в одній упаковці за ціною 103,18 грн. за 1 таблетку;

таблетки, вкриті плівковою оболонкою, по 400 мг 60 таблеток в одній упаковці за ціною 88,42 грн. за 1 таблетку.

Виробник і постачальник один і той же – відповідно Ремедіка Лтд, Кіпр Ахарнон Стр., Лімассол Промислова зона, постачальник ТОВ «Людмила Фарм».

Виникає питання – навіщо закуповувати препарат в економічно не вигідній упаковці і переплачувати 15 грн. на 1 таблетці.

Крім того, слід зазначити, що закупівельна ціна на цей препарат вища ніж задекларована в Україні оптово-відпускна ціна на цей препарат (82,67 грн.).

У 2015 р міжнародні організації закупили 2 нових позиції в порівнянні з 2014 р. Це ЛІВЕЛ® (МНН рибовірін), капсули по 200 мг по 10 капсул у блістері по 5 блістерів у картонній пачці. Цього препарату закуплено найбільше - майже 37 тис. упаковок за 5 млн. грн. При цьому ціна однієї упаковки даного препарату становить 138 грн.

У той же час в 2014 р МОЗ, а в 2015 р. міжнародні організації закуповували також РЕБЕТОЛ® (МНН рибовірін) капсули тверді по 200 мг по 21 капсулі у блістері по 8 блістерів у картонній коробці. Вартість упаковки у 2015 р. склала 88 грн.

Тобто замість того, щоб закупити рибовірін РЕБЕТОЛ® за 88 грн. за упаковку, міжнародні організації закупили ЛІВЕЛ® за 138 грн. за упаковку при тому, що розмір упаковки ЛІВЕЛ® менша ніж РЕБЕТОЛ®.

КУВАН®, (МНН сапроптерину дигідрохлорид) - таблетки розчинні по 100 мг для дітей, хворих на фенілкетонурію, по 30 таблеток в упаковці були закуплені  двома партіями:

27.05.2016 р. у кількості 201 уп. за ціною 19 276,64 грн. за упаковку;

23.09.2016 р. – 8 уп. за ціною 19 392,28 грн. за упаковку, тобто на 115,64 грн. за упаковку дорожче ніж попередня поставка.

Тобто один і той же препарат однакового дозування був закуплений за різною ціною. При цьому середня вартість цього препарату в цінах референтних країн становить 16 682 грн. (на одній упаковці різниця в ціні становить 2 710 грн.).

Таким чином Україна переплатила за цей препарат майже 500 тис. грн. (препарат закуповувся ПРООН та постачався Біомарин Інтернешинал Лімітед, BIOMARIN C/O).

Непоодинокими є факти закупівлі лікарських засобів за цінами, що значно перевищують середню референтну ціну на ці ж препарати в референтних країнах *За даними аналітичної системи дослідження ринку Фармексплорер/Фармстандарт компанії «Проксима Рисерч»

Так, наприклад,

ОРФАДИН (МНН нітізінон) (препарат для лікування орфанних захворювань) – був закуплений по ціні 1 120 грн. за 1 капсулу при  ціні у референтних країнах 595,8 грн. – майже у два рази дорожче (закупка ПРООН);

ОКТАГАМ (МНН імуноглобулін) (за програмою дитяча онкологія) – був закуплений за ціною 8 366,5 грн. за 1 флакон при ціні у референтних країнах 4 981,4 грн. за 1 флакон – майже у два рази дорожче (закупка Краун Едженсі);

МЕТОТАБ (МНН метотрексат) (за програмою дитяча онкологія) – був закуплений за ціною 2,35 грн. за 1 таблетку при ціні у референтних країнах 0,9 грн. за 1 таблетку – майже у три рази дорожче (закупка Краун Едженсі);

ЕНДОКСАН (МНН циклофосфамід) (за програмою дитяча онкологія) – був закуплений за ціною 15,24 грн. за 1 таблетку при ціні у референтних країнах 9,7 грн. за 1 таблетку (закупка Краун Едженсі);

ВЕЛКЕЙТ (МНН бортезоміб) (за програмою дитяча онкологія) – був закуплений за ціною 39958,8 грн. за 1 флакон при ціні у референтних країнах 22783,7 грн. за 1 флакон (закупка Краун Едженсі);

НОВОСЕВЕН (МНН ептаког-альфа) (препарат для лікування гемофілії за програмою Конвенція ООН) – був закуплений за ціною 45838,9 грн. за 1 флакон при ціні у референтних країнах 27400,6 грн. за 1 флакон (закупка ПРООН);

ФЕЙБА (МНН фейба) (препарат для лікування гемофілії за програмою Конвенція ООН) – був закуплений за ціною 32924,7 грн. за 1 упаковку при ціні у референтних країнах 17698,2 грн. за 1 упаковку (закупка ПРООН);

ПЕГІНТРОН (МНН пегінтерферон альфа) (препарат для лікування гепатиту за програмою Конвенція ООН) – був закуплений за ціною 3207,7 грн. за 1 флакон при ціні у референтних країнах 1878,9 грн. за 1 флакон (закупка ПРООН);

Разом з тим, слід зазначити, що деякі лікарські засоби були закуплені значно дешевше, ніж середня референтна ціни на ці препарати в референтних країнах

Наприклад,

ВІНКРИТИН ТЕВА (МНН вінкристин) (за програмою дитяча онкологія) – був закуплений за ціною 72,46 грн. за 1 флакон при ціні у референтних країнах 151 грн. за 1 флакон (закупка Краун Едженсі);

ВІНКРИТИН ТЕВА (МНН вінкристин) (за програмою доросла онкологія) – був закуплений за ціною 69,88 грн. за 1 флакон при ціні у референтних країнах 151,1 грн. за 1 флакон (закупка Краун Едженсі);

ДОКСОРУБІЦИН ТЕВА (МНН доксорубіцин) (за програмою дитяча онкологія) – був закуплений за ціною 195,1 грн. за 1 флакон при ціні у референтних країнах 693,7 грн. за 1 флакон (закупка Краун Едженсі);

ГЕМЦИТАБІН МЕДАК (МНН гемцитабін) (за програмою дитяча онкологія) – був закуплений за ціною 679,11 грн. за 1 флакон при ціні у референтних країнах 1771,1 грн. за 1 флакон (закупка Краун Едженсі);

БІКАЛУТАМІД ТЕВА (МНН бікалутамід) (за програмою доросла онкологія) – був закуплений за ціною 9,85 грн. за 1 таблетку при ціні у референтних країнах 57,2 грн. за 1 таблетку (закупка Краун Едженсі);

НАВІРЕЛ (МНН вінорелбін) (за програмою доросла онкологія) – був закуплений за ціною 707,5 грн. за 1 флакон при ціні у референтних країнах 188,9 грн. за 1 флакон (закупка Краун Едженсі);

ЛЕТРОЗОЛ ТЕВА (МНН летрозол (за програмою доросла онкологія) – був закуплений за ціною 179,8 грн. за 1 упаковку при ціні у референтних країнах 746,4 грн. за 1 таблетку (закупка Краун Едженсі).

Водночас міжнародні організації закупили більше 4 тис. упаковок препарату Совалді (софосбувір) вартістю 12 тис. за упаковку. Це оригінальний препарат і виробник надав безпрецедентно низьку ціну порівняно із ціною препарату у референтних країнах.

  1. за окремими позиціями у 2015 році закуплено значно меншу кількість лікарських засобів ніж у попередньому 2014 році (при тому, що потреба суттєво не змінилася)

Так, наприклад,

Комбінованої вакцини для профілактики кору, епідемічного паротиту та краснухи Пріорикс™/priorix™ у 2015 р. закуплено у 10 разів менше ніж у 2014 р.

У той же час суттєво збільшена кількість закуплених вакцин проти гепатиту В.

Кількість закуплених упаковок лікарських засобів за програмою доросла онкологія у 2 рази менша ніж у 2014 р. При цьому коштів витрачено у 2015 р. на 100 млн. грн. більше ніж у 2014 р. та зменшено обсяги закупівель майже по усіх позиціях, які закуповувалися у 2014 р.

СНІД (ПРООН)

У 2015 р. міжнародні організації закупили лише 500 тис. упаковок лікарських засобів, тоді як у 2014 р. МОЗ закупив більше ніж 11 млн. упаковок лікарських засобів. При цьому у 2015 р. на закупівлі за програмою боротьби зі СНІДом витрачено на 40 млн. більше коштів ніж у 2014 р. Бюджет 2015 р. був перерозподілений на закупівлі медичних виробів (з нерегульованою націнкою)

Туберкульоз (ПРООН)

У 2015 р. кількість закуплених упаковок зменшилася у 3 рази порівняно із закупівлями 2014 р., а коштів витрачено на 30 млн. більше. Як й у випадку із СНІДом бюджет перерозподілений на закупівлі медичних виробів із нерегульованою націнкою».

В даному аналізі описано державні закупівлі Міністерства охорони здоров’я України за 2015 рік, зважаючи на вказану інформацію способи проведення державних закупівель міністерством у 2015 році були нераціональними, державні закупівлі здійснювалися за допомогою міжнародних організацій та інших посередніх компаній, сплачено велику кількість комісійних зборів, умови договорів з приводу державних закупівель не виконано належним чином, виділені кошти з державного бюджету України витрачено нераціонально.

Керуючись статтею 16 Закону України «Про статус народного депутата України», прошу:

  1. Невідкладно розглянути підняте у моєму депутатському зверненні питання;
  2. Провести службову перевірку на наявність фактів та обставин нераціонального витрачання бюджетних коштів Міністерством охорони здоров’я України при проведенні державних закупівель за 2015 рік, а також за 2016 рік;
  3. Притягнути до відповідальності посадових осіб МОЗ України, причетних до державних закупівель, які були проведенні з порушенням порядку та процедури, встановлених законодавством України.

Про наслідки розгляду даного звернення прошу повідомити мене (за адресою: 01008, місто Київ, вулиця Грушевського, будинок 5, Верховна Рада України, Народному депутату України Мусію Олегу Степановичу) у встановлені чинним законодавством України строки.

Також нагадую, що у відповідності до ст. 36 Закону України «Про статус народного депутата України» за невиконання законних вимог народного депутата або створення перешкод у його роботі, а так само у разі відмови або ухилення посадових осіб органів державної влади, а також посадових осіб підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності і підпорядкування від своєчасного надання на вимогу народного депутата необхідної інформації та документації або подання завідомо недостовірної інформації зазначені посадові особи несуть адміністративну, кримінальну відповідальність, встановлену законом.

Згідно із ч. 2 ст. 16 Закону України «Про статус народного депутата України» орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадові особи, керівники підприємств, установ і організацій, об'єднань громадян, яким адресовано депутатське звернення, зобов'язані протягом 10 днів з моменту його одержання розглянути і дати письмову відповідь.

 

З повагою,
Д-р Олег МУСІЙ

 

Голос України