Спроби педагогів зробити шкільне навчання комфортнішим важко вписуються у прокрустове ложе застарілих стандартів освіти
Щоб не втратити бюджетне фінансування, державні навчальні заклади відчайдушно борються за кожного першачка — приваблюють батьків гордими назвами ліцеїв та гімназій, поширюють спеціалізації з раннього вивчення іноземних мов, економіки, комп’ютерної грамоти. Натомість, у загальноосвітній школі № 15 Херсона, збудованій ще 1958 року, жодних таких «заманух» не впроваджують. Та від охочих влаштувати сюди свою дитину, що називається, відбою немає — малечу приводять не тільки з віддалених «спальних» мікрорайонів, а навіть привозять на уроки з сусіднього Цюрупинська.
Секрет у тому, що тут взяли курс не на «привабливі» назви чи спецкурси, а на впровадження нових педагогічних технологій разом із підвищенням комфортності навчання. Хоча воно дуже важко вкладається у прокрустове ложе освітянських стандартів, що фактично не мінялися протягом півсторіччя.
— Зібрали батьків та педагогів, порадилися. І дійшли висновку, що потрібен комплексний підхід до змін на краще — міняти умови не «по шматочку», а в цілому. За допомогою міського управління освіти придбали інтерактивні дошки, поставили нові металопластикові вікна, відремонтували їдальню, коштом та силами батьків оновили паркетну підлогу, облаштували аудиторії. У нас стало значно світліше, тепліше та затишніше. 
Але головною родзинкою стали одномісні парти, придбані «за спонсорські». Ми були однією з перших загальноосвітніх шкіл міста, де вони з’явилися, але витрати були того варті. 
Адже вони відкрили простір для «прикладних» учительських експериментів на уроці та дали дітям більше вільного простору, краще привчаючи їх до самостійності. І учні, і їхні родини дуже швидко оцінили ці переваги. 
Фактично, набули дещо більше, ніж просто нові меблі, — ми отримали репутацію, — пояснює директор ЗОШ № 15 Херсона Людмила Стратійчук.
У школі кажуть: проблем з придбанням індивідуальних парт на будь-який смак немає жодних. Пропозиції стосовно їх придбання надходять від шести виробників — і херсонських, і київських.
Але якість таких товарів не завжди влаштовує освітян. Намертво зафіксовані конструкції не підходять — насамперед потрібні парти, які дають змогу відрегулювати висоту кришки, залежно від зросту та зору учня. Також вони повинні бути виготовлені з натуральних матеріалів та мати гарно оброблені деталі, аби дитина не могла травмуватися, зробивши різкий рух чи за щось зачепившись. Такі вироби знайти можна, однак найбільші претензії в освітян — на ергономіку навчальних меблів. Спинки парт та кришки з гострими кутами, що легко можуть «залишити на спомин» синці. Невже закруглити ці кути так складно, дивуються вчителі та батьки.
Даєш власний простір!
А от дітлахи на такі дрібниці не зважають — можливістю мати власну парту вони дуже задоволені. Хоча свої «рацпропозиції» також мають.
— Для мене добре, що партою не треба ні з ким ділитися — розкладаєш підручники й зошити на свій смак. Хоча місця для них могло б бути й побільше, — розмірковує учень 2-А класу ЗОШ № 15 Кирило Стаковський.
— А я «поважаю» свою парту за те, що до мене в зошит ніхто через лікоть не зазирає і не списує. Хоча одномісні парти могли робити й яскравішими, як сучасні зошити, щоб сидіти за ними було приємніше. Власна парта повинна бути особливою, — приєднується до розмови учениця 4-Б класу Ганна Цимерман.
— Поза всяким сумнівом, одномісні парти для молодших класів — як знахідка. Вони розвивають самостійність учнів та навички організації власного простору. Адже сама наявність цього простору зменшує кількість приводів для конфліктів між дітьми та підлітками. Та й учителеві вони допомагають організувати урок якнайкраще. Парти можна розставити хоч у коло, хоч у рядочок, залежно від специфіки занять. А це дає можливість ефективніше подавати навчальний матеріал, — ділиться професійними спостереженнями шкільний психолог Любов Матвєєва.
Гроші чи комфорт
Втім, переможна хода індивідуальних парт не дуже-то й швидка. Адже, окрім переваг, вони мають і суттєвий недолік: три десятки одномісних парт замість півтора десятка двомісних упхати в один і той же стандартний клас важче, і вільного місця після цього тут залишається менше. А якщо індивідуальні меблі лише частина комплексного підходу до підвищення комфортності навчального процесу, то викроїти зайву площину у цьому просторі ще складніше: тут боротьба розгортається вже не за квадратні метри, а за сантиметри.
Педагоги нагадують: інформаційний «тиск» на учнів молодших класів українських шкіл з року в рік зростає. В їхньому розкладі побільшало уроків іноземних мов, з’явилася інформатика. Мабуть, без цих предметів у сучасному світі не обійтися, але ж викладання нових предметів потребує додаткового технічного оснащення — лінгафонної апаратури, комп’ютерів у кожному класі, міні-бібліотеки. 
Та й живий куточок із зеленими рослинами та акваріумом для психологічного розвантаження не завадить. Якщо ж ще й кількість парт збільшити, то учнів просто вже нікуди «упхати»!
Директор ЗОШ № 15 Херсона, відмінник освіти України з 30-річним педагогічним досвідом, Людмила Стратійчук переконує: за чимраз інтенсивнішого насичення навчальних аудиторій технікою та меблями тридцять учнів у класі — це вже забагато. Залежно від площі класу, кількість учнів у ньому конче треба зменшити до 20—25 осіб, додавши у такий спосіб простору. До речі, з Людмилою Леонідівною цілком солідарні не тільки вчителі, а й керівники освітянських відомств на місцях.
— З огляду на спільну думку педагогічних колективів, управління освіти вже звернулося до Міністерства освіти і науки України з проханням зменшити норматив з наповнюваності класів. При їх комплектації сьогодні держава виходить з того, що повнокомплектний клас має складатися рівно з тридцяти учнів, і бюджетне фінансування надається відповідно до цього нормативу. Але він застарів — немає потреби вщерть набивати класи учнями. Два останні десятиліття народжуваність у нашому регіоні знижувалася, а з нею якийсь час зменшувалася й кількість учнів. Відтак, вільні приміщення для додаткових класів відшукати не проблема, — зазначила перший заступник начальника управління освіти Херсона Вікторія Жмурченко.
Херсонські педагоги побоюються одного: якщо міністерство погодиться зменшити наповнюваність класів принаймні на десять-двадцять відсотків, пропорційно знизять і їхні зарплати — адже навантаження знизиться. Хоча насправді воно залишиться тим самим, бо у них уже додалося клопотів з обслуговуванням нової техніки й іншого інвентарю, чию наявність диктують нові вимоги до змісту навчального процесу.
Фото автора.
Факт
Ціна одномісної парти разом зі стільцем у комплекті на українському ринку — 430—450 гривень. Ціна двомісної — 650—700 гривень.
Цитата
Директор Департаменту освіти і науки Херсонської облдержадміністрації Андрій Яценко:
— Ми також заохочуємо появу в школах одномісних парт, оскільки вони сприяють педагогічному експерименту й зручніші для учнів. Звичайно, у місцевих бюджетах обмаль коштів на оновлення навчальних меблів, але нещодавно отримали двісті таких парт від доброчинних фундацій Голландії та Німеччини. Крім того, діє регіональна програма ремонту таких меблів на базі профільних ПТУ, та й нові одномісні парти вони також можуть виготовляти. 
 
Директор ЗОШ № 15 Херсона Людмила Стратійчук.
Урок читання у 4-Б класі з одномісними партами веде класний керівник  Ірина Токар.