Конкретніше про ситуацію, що склалася в області, та місце в ній облради — в розмові з власним кореспондентом «Голосу України» в Кіровоградській області Петром Мельником.

— Події, що відбулися, потребують негайного вирішення цілої купи питань...

— Голова обласної державної адміністрації подав у відставку. Ми не можемо залишити область без управління. Ми повинні були приймати негайно рішення. Ми забрали в ОДА повноваження, делеговані обласною радою. Депутати обрали голову обласної ради. Повернення делегованих повноважень здійснено лише з однією метою — якнайшвидше навести лад в регіоні та не допустити будь-яких незаконних та неконтрольованих проявів. Обласні ради мали взяти на себе таку відповідальність. Безвладдя не повинно бути. Сьогодні керівництво областю — в одних руках, колегіальних, підвладних громаді.

Працює депутатський корпус, діють комісії. Виконком поки що не створено, але є можливість вирішувати нагальні питання і через президію обласної ради, і через обласну державну адміністрацію, структурні підрозділи якої продовжують працювати в нормальному режимі. Існуюча управлінська вертикаль працює. Робота наша, депутатського корпусу і виконавчої гілки влади, стала більш скоординованою. Усі структури, всі територіальні органи працюють. Все під контролем. Ми не маємо права пустити існуючу ситуацію на самоплив. Ми повинні її втримати і підсилити в організаційному і адміністративному плані.

У районах голови райдержадміністрацій написали заяви на звільнення. Тимчасово управлінські функції виконують заступники. Фінансово-економічні, соціальні питання вирішуються в нормальному режимі.

— Увесь світ побачив, наскільки корумпованою, злочинною була українська влада...

— Я завжди стояв на позиції, що недопустимо сконцентровувати таку владу в руках однієї людини.

А зараз головне, щоб світ побачив — в Україні є дієві відповідальні законно обрані органи влади. Ми повинні відчинити двері перед усім світом і показати, що ми готові до співпраці. Ми надаємо всі необхідні гарантії такої співпраці. Й ми докладаємо максимум зусиль для стабілізації ситуації, для відновлення довіри народу до влади, для забезпечення усіх життєво важливих умов життя людей, дотримання усіх загальнолюдських прав.

— Яким став перший крок нової обласної влади після її легітимізації на сесії?

— Першим кроком стало проведення наради з керівниками силових структур. Перша завдання, яке поставлено, — забезпечення порядку, правопорядку, функціонування всіх органів влади на місцях.

Сподіваюся, що найближчим часом Верховна Рада врегулює всі питання, що стосуються управлінської вертикалі. Думаю, це буде зроблено після того, як будуть вирішені всі першочергові питання. Серед них — приведення законодавчої бази у відповідність до чинної на сьогодні Конституції. Можливо, концептуально це питання вирішить та коаліція, яка буде створена в Верховній Раді найближчим часом.

— Які проблеми на місцях?

— Сьогодні ми змушені все робити, як то кажуть, з коліс. Можливо, в такому поспіху, не завжди вдається знайти єдино правильний шлях та досягти стовідсотково позитивний результат. Але на даний момент зволікання не припустимі. Після трагедії на Майдані багато людей, вражених свавіллям влади нагорі, стали висловлювати свої вимоги та претензії до представників влади на місцях. Часто вони були свідками вимагання хабарів, затягування вирішення правомірних питань, розтягування державної та комунальної власності, землі. І зараз вони справедливо почали вимагати, щоб чиновники, які допускали протизаконні дії, були притягнені до відповідальності. Ми абсолютно згодні з ними, єдине — що такі дії мають відбуватися винятково в правовому полі.

— Що — в трохи віддаленій перспективі?

— Підсилення органів самоврядування на місцях не лише юридично, а й фінансово — шляхом вирішення питання перерозподілу податкових надходжень на користь регіонів, що дозволить покращити життя громад.

— Які кроки має зробити Верховна Рада, які законодавчі акти ухвалити насамперед?

— Найнеобхідніші кроки Верховна Рада вже зробила. На часі — формування Кабінету Міністрів. Призначення Прем’єр-міністра. Вертикаль виконавчої влади має бути сформована якнайшвидше. Після формування уряду можна здійснювати певні необхідні кроки. Наприклад — вести перемовини з Євросоюзом про виділення Україні фінансової допомоги. Ми маємо забезпечити виконання усіх соціальних зобов’язань. Жодні зміни в бік зменшення тут недопустимі. А лише в нашому обласному бюджеті соціальна складова сягає 90 відсотків.

Тож ще одним важливим кроком, на мою думку, має стати перегляд державного бюджету України. Фінансування прокуратури, міліції, інших міністерств має бути зменшено на користь соціальних програм.

Кабінет Міністрів приступить до виконання своїх повноважень, а Верховна Рада забезпечить зміни в законодавстві, які, в свою чергу, забезпечать конституційну діяльність прокуратури, міліції, інших органів державної влади. Саме тих, на діяльність чи бездіяльність яких сьогодні в простих людей найбільше скарг.

— Якою ви бачите структуру влади на рівні областей і районів?

— Абсолютно чітко я бачу структуру — це обласні, районні, міські ради, при яких працюють виконавчі комітети. Голова ради — він же керівник виконавчого комітету.

— У який спосіб виправлятимуться помилки, що допускатимуть у своїй роботі нові, єдині органи влади на місцях?

— Через суд. Рада — колегіальний орган. Але і її рішення можуть бути помилковими. У цьому разі Президент, в особі своїх представників, може звертатися до суду для захисту державних інтересів.

— Починається передвиборна кампанія. Знову обиратимемо главу держави...

— У Президента мають бути якісь функції, загальнодержавні, але мінімізовані. Далеко не такі, як були раніше. Думаю — за відсутності абсолютної влади, сконцентрованої в одних руках, Адже, дивлячись, як діяв гарант, відповідні посадовці, служби діяли так само. Якби Президент не був корупціонером, мабуть, корупціонерами не були б всі інші. Або, принаймні, якби він хотів викорінити цю ганебну практику. Але такого бажання не було. Ми бачимо це по Межигір’ю, по маєтку Генерального прокурора... Можна лише уявляти, які прокурори є по областях... Люди дивляться на все це, і в них, мабуть, усе перевернулося в свідомості — як таке може бути і що це за держава?! На жаль, вкотре виявилося, що держава — не для людей, а для влади. Все почалося зі сплюндрування Конституції. Невідомо, хто її скасував, хто її ввів. Тож і наслідки маємо відповідні. Не виконується Конституція, не виконуються усі інші закони. Прикро. Ситуаціям, коли простому громадянинові немає жодної можливості добитися правди чи захисту, потрібно раз і назавжди покласти край.

— Що змінилося у щоденній життєдіяльності управлінського апарату, зокрема, та області загалом?

— Традиційно проходять апаратні наради. На них приділяємо найбільше уваги соціальним питанням. Хочу зазначити, що ажіотажу на ринку продовольчих товарів немає. Помітного зростання цін теж. Підприємства, установи, організації продовжують працювати в звичному режимі. Безумовно, після таких подій напруга й у державі, й у нашій області зашкалює. Але — все під контролем. Головне нині — забезпечити виконання соціальної складової. Це — виплата пенсій, зарплат. Забезпечити виконання бюджету. Це сьогодні — найголовніше.

— Дякую за розмову! Сподіваюся, що найближчим часом ви знайдете можливість розказати «Голосу України» про інші напрями роботи обласної ради та досягнуті результати.

Кіровоград.

Олександр Чорноіваненко.