Споруда може повторити долю Гостиного двору

 

На жаль, артистам Театру на Подолі не вдасться зіграти прем’єру на честь новосілля, що намічалося в новій будівлі на травень.

 

 

Свого справжнього театрального приміщення, а не пристосованого під потреби Мельпомени, талановитий колектив чекає від початку 90-х років минулого століття. Здавалося, ось ще трішки — завершаться внутрішні роботи у зведеній будівлі, і театр-мрія із залою на 300 місць та сучасним обладнанням готовий. Нині тривають роботи всередині споруди, створюється інтер’єр. Робітників на будові чимало.


Нагадаємо: частині активних киян не сподобався фасад будівлі: швидко склали електронну петицію, розтиражували звернення громадського об’єднання «Громада Андріївського узвозу» і зажадали зупинення усіх робіт. І не тільки в цьому місці, а й на об’єктах, що споруджуються поруч: «Найбільше непокоїть будівництво багатоповерхового готелю за адресою Андріївський узвіз №14-16, що навпроти Будинку-музею Булгакова, де зухвало підривається знакове для Києва місце — Замкова гора. Тут, з початком будівельного сезону, уже активно працюють екскаватори, зрито більшу частину ґрунту, стоять підйомні крани. Крім того, планується зведення ще одного багатоповерхового готелю на розі узвозу й Боричевого току. А ще дві земельні ділянки нещодавно було відведено під новобудови у дворі будинку № 32 на Андріївському узвозі — під будівлею Національного музею історії України. Усе це свідчить про катастрофічну ситуацію з охороною культурної спадщини на Андріївському узвозі».


На демарш жителів міста відреагувала влада Києва: провели громадські слухання в Департаменті містобудування і архітектури, намагаючись скласти план дій. Минулого тижня при департаменті створено робочу групу для врегулювання ситуації навколо Театру на Подолі. До неї увійшли представники всіх зацікавлених груп: від громадського об’єднання «Громада Андріївського узвозу», театру до архітекторів і реставраторів.


За словами заступника голови Київської міськдержадміністрації Володимира Бондаренка, зараз усі погодилися з тим, що театру дуже потрібне нове приміщення. Тому влада міста чекає, що фахівці дадуть чіткі рекомендації: що робити з будівлею театру. Крім того, потрібно виробити механізм обговорення із громадськістю та з професіоналами таких питань: містобудівне законодавство й законодавство про охорону пам’яток; формальне й неформальне планування у місті; дискусія про нове будівництво в історичному середовищі: ризики, переваги; доля Андріївського узвозу; театральна культура в місті; способи участі громадськості в проектах міського розвитку (український і закордонний досвід); меценатство тощо. До травня має бути проведена незалежна технічна експертиза стосовно можливого порушення законодавства під час реконструкції будівлі на Подолі.


Київська організація Національної спілки архітекторів України, після вивчення інциденту, ще в січні оприлюднила свій вердикт про порушення, що мали місце, і вимагає зупинити роботи, заборонити введення в експлуатацію будівлі на Андріївському узвозі. В рішенні, розповсюдженому віце-президентом НСАУ Оленою Олійник, ідеться про грубе втручання в історичне середовище під час будівництва театру. А також про порушення законів України «Про охорону культурної спадщини», «Про охорону археологічної спадщини», «Про регулювання містобудівної діяльності», «Про архітектурну діяльність» і низки постанов уряду. У Спілці архітекторів також зазначили, що ні нинішній вигляд будівлі (проект Олега Дроздова), ні попередній (проект Віталія Юдіна) не відповідають вимогам розміщення на території Державного історико-архітектурного заповідника «Стародавній Київ» і пам’ятки містобудування, якою є Андріївський узвіз. Фахівці запропонували створити експертну комісію, щоб з’ясувати, чи можна взагалі розміщати театр на узвозі, визначити оптимальні обсяги споруджуваної будівлі й прописати вимоги до зовнішнього вигляду споруди, провести бліцконкурс для коректування вже побудованого фасаду відповідно до рішення експертної комісії.


— Головне — припинити істерику через об’єкт, інакше справа затягнеться ще на двадцять років, — вважає віце-президент Конфедерації будівельників України, екс-глава столичної міськдержадміністрації Іван Салій, який, ще очолюючи Подільський райком КПУ в 1989 році, пообіцяв молодому талановитому режисерові Віталію Малахову виділити приміщення під театр. Тоді вдалося тимчасово оселити артистів у нову будівлю Гостиного двору.

— Ми вже маємо приклад перед очима: за Гостиний двір громадськість останні роки бореться «до нестями», і його стіни скоро доведеться розбирати. Там уже ремонтувати нема чого. Що стосується театру, то непоправних ситуацій немає, і фасад демонтувати не потрібно. Зараз стільки матеріалів і технологій, що вам фахівці виправлять будь-яке непорозуміння. Головне — зробити все швидко, заселити артистів, бо це їхній перший і єдиний шанс, що з’явився за тридцять років, отримати, завдяки меценатам, супер-театр. Ні місто, ні держава в нас театрів не будує. Так, фасад його не для Андріївського узвозу. Але поруч будується готель, плануються ще об’єкти, і тут потрібно не наробити ще більших помилок. Скандал порушив дуже важливу тему: що і як можна й не можна будувати в історичному центрі.


Фото Юрія ПЕРЕБАЄВА.