16 березня на засіданні Соціальної ради України було презентовано концепцію модернізації системи пенсійного забезпечення, розроблену експертами, громадськістю та Інститутом соціального захисту громадян. Про основи модернізації пенсійної системи, які пропонується запровадити в Україні, ми дізнавалися у співзасновника Інституту соціального захисту громадян, народного депутата України (фракція «Опозиційний блок») Наталії Королевської (на знімку).
— Наталіє Юріївно, очевидно, питання змін системи забезпечення українців пенсіями постало не сьогодні, і необхідність реформування сфери загалом також не викликає запитань. Що пропонується концепцією такої модернізації, яку ви днями презентували в парламенті?
— Ви цілком праві. Насправді, Пенсійна реформа повинна була завершитися ще у далекому 2007 році. І відтоді ми лише чуємо, як всі без винятку президенти, прем’єри та міністри в один голос заявляють, що справи у Пенсійного фонду йдуть не найкращим чином, та і саме існування пенсійної системи, як такої, вже під великим сумнівом. Проте навіть у часи, коли у Пенсійного фонду все було досить непогано, більше того, був ресурс, достатній для того, аби посилювати компоненти солідарної пенсійної системи та переходити до розвитку її другого рівня — цього не робили. Мабуть, тому що ні в кого не вистачало сміливості взяти на себе таку відповідальність. Чиновники йшли найпростішим шляхом — нараховували надбавки та доплати, але, на жаль, саме такий підхід до управління системою і «згубив» її.
Ми з вами розуміємо, що пенсійну систему неможливо якісно реформувати у стислі терміни — це досить тривалий та копіткий процес, який потребує і часу, і ресурсів. Але це потрібно робити і починати вже сьогодні, тому що далі тягнути вже нікуди.
Перше, що необхідно зробити — це деполітизувати соціальну сферу загалом і систему пенсійного забезпечення зокрема. Тому що сьогодні вона цілком залежить від прізвищ — Прем’єр-міністра та депутатів. А так не повинно бути, адже пенсійна система визначає умови життя багатьох, у тому числі майбутніх, поколінь — саме тому вона має бути «недоторканною» і суворо виконуватися, як стратегічний напрямок, незалежно від того, хто за державним кермом. І тому фундамент такої стратегії мають закладати не політики, а професіонали і експерти, які, в рамках широкої, відкритої та професійної національної дискусії, мають виступити в ролі своєрідних третейських суддів між соціальними бажаннями та економічними можливостями країни. Саме у рамках такого професійного, експертного і відкритого формату, на засіданні Соціальної ради України ми обговорили та прийняли проект Концепції модернізації пенсійної системи. На наше глибоке переконання, вона має базуватися на принципах справедливості, збалансованості, прозорості та ефективності.
— Які нововведення експерти пропонують впровадити першочергово? Чого чекати українським пенсіонерам, у разі якщо вашу Концепцію почнуть втілювати в життя?
— Насамперед необхідно усунути недоліки. Ні для кого не є таємницею, що Пенсійний фонд України має низку не властивих для нього виплат, які серйозно впливають на невпинне зростання дефіциту його бюджету. Крім того, потрібно визнати, що влада помилилася зі своїм «експериментом» з ЄСВ, хоча ми попереджали про його неефективність ще до ухвалення такого рішення, і виправити помилку. Також необхідно змінити державний підхід у нарахуванні пенсій — її розмір повинен бути прив’язаний до суми виплачених особою внесків до Пенсійного фонду, а не до пенсійного стажу. Також дуже важливо сьогодні заборонити підвищення пенсійного віку — по-перше, тривалість життя в Україні, на жаль, збігається із віком виходу людей на пенсію, по-друге, потрібно чесно визнати, що утриматися на робочому місці у «поважному» віці, чи знайти нове робоче місце, коли тобі у спину дихає сповнена енергією молодь — фактично неможливо. Подальше збільшення пенсійного віку просто народить новий клас людей — вже безробітних, але ще не пенсіонерів, які будуть змушені виживати на мізерні гроші. Також окреме питання — осучаснення пенсій. Це має відбуватися на основі їх автоматичної прив’язки до розміру середньої заробітної платні, а не в ручному режимі Кабінетом Міністрів. Загалом наша Концепція модернізації пенсійної системи налічує вісім основних напрямів: усунення погіршення умов виходу на пенсію, які були допущені у 2011—2016 роках; недопущення впровадження норм анонсованої «шокової пенсійної реформи», заради задоволення вимог МВФ; впровадження нових підходів у визначенні пенсійних виплат — це згадана вище прив’язка розміру пенсій до суми сплачених страхових внесків; запровадження професійної компоненти накопичувальної пенсійної системи; поступове збалансування бюджету Пенсійного фонду; підвищення державних стандартів пенсійного забезпечення; вирівнювання бази нарахування пенсій, призначених у різні роки; запровадження обов’язкової накопичувальної системи.
— Це довготривала стратегія побудови справедливої пенсійної системи в Україні. А на що можуть розраховувати пенсіонери вже сьогодні?
— Я переконана, і зареєструвала в парламенті відповідний законопроект, що сьогодні у держави є всі ресурси і можливості, аби мінімальна пенсія в Україні становила 3000 гривень. Ну не можуть люди отримувати пенсію вдвічі меншу за фактичний прожитковий мінімум. Сьогодні вже понад 90 відсотків наших пенсіонерів живуть за межею бідності. Тобто сьогодні людей довели до того, що вони вимушені просто сидіти і чекати смерті — це жахливо. А в цей самий час влада витрачає мільярди гривень на утримання апарату чиновників, фінансування політичних партій, ремонт палаців та меморіалів, проведення міжнародних розважальних заходів. Постає логічне запитання: заради кого функціонує держава? Заради задоволення потреб міжнародних партнерів і організацій, чи заради соціального захисту людей і забезпечення їм гідного рівня життя? Особисто для мене пріоритети і цінності, які мають бути стрижнем державної політики, очевидні -наші люди, особливо пенсіонери, заслуговують і достойні справедливих пенсій, гідного рівня життя та комфортних умов виходу на пенсію. Аби забезпечити досягнення такої мети, потрібно об’єднати всі наявні можливості й залучити весь доступний ресурс.
Друкується за листом фракції «Опозиційний блок».