Фахівці управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області провели планову ревізію бюджетів Борщівського району останніх трьох років. Результати контрольних заходів засвідчили низький рівень фінансової дисципліни в районі та неналежний контроль за повнотою надходжень бюджетних платежів. Зокрема, невиконання планових показників збору окремих податків, надходжень та платежів призвело до недоотримання місцевими бюджетами понад 2,7 мільйона гривень.
Інші втрати: занижена або відсутня орендна плата за комунальне майно, невиконання забудовниками своїх зобов’язань щодо створення та розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктур районного центру, порушення при укладанні трудових договорів тощо. Унаслідок цього кілька бюджетів, особливо кошторис районного центру, втратили понад 800 тисяч гривень.
Розподіл коштів із районного бюджету також викликає чимало запитань. Зокрема, потреба в коштах Борщівської центральної районної комунальної лікарні задоволена лише на 48 відсотків. Через такий розподіл районна лікарня не була забезпечена фінансами на виплату заробітної плати, на оплату комунальних послуг та енергоносіїв, закупівлю медикаментів і продуктів харчування. Тож про яку якість лікування можна говорити, коли медзакладу не вистачало майже 16 мільйонів гривень.
Водночас Борщівський центр первинної медико-санітарної допомоги було профінансовано на 100 відсотків... і навіть більше. Бо ревізори виявили в ньому 11 зайвих посад.
Перевірка виявила ще одну фінансову проблему, яка, очевидно, ще неодноразово дасться взнаки. Ідеться про неврегульовані взаємовідносини між районним бюджетом та кошторисами новоутворених об’єднаних територіальних громад, вибори до яких відбулися ще у 2015 році. Закон України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» зобов’язує виділяти їм прямі бюджетні дотації та субвенції.
Отже, Мельниця-Подільська, Озерянська та Скала-Подільська ОТГ нарівні з районним бюджетом отримали і стали розпорядниками медичної субвенції, обсяги якої визначено згідно зі встановленою формулою. Але в Озерянській та Скала-Подільській громадах, для прикладу, немає установ, які надають вторинну медичну допомогу. Довелося виділені їм кошти повертати в районний бюджет.
А слабка інфраструктура та відсутність певних видів обладнання номерної лікарні Мельниця-Подільської громади не дають можливості надавати медичні послуги вторинного рівня в повному обсязі.
Замість підсумку напрошується логічне запитання: коли ми навчимося раціонально використовувати бюджетні гроші, значна частина яких — наші податки?
Михайло ЛИСЕВИЧ.
Тернопільська область.