Одна з наших національних бід, що виявилася із таненням снігів, — дороги, тобто те, що від більшості з них залишилось. І якщо місцеві автошляхи хоч трішки латаються за рахунок місцевих бюджетів, то на дорогах загального користування обласного та районного значення — справжній апокаліпсис. У не набагато кращому стані й автотраси.

 

Своєрідним міксом з асфальту, грунту і щебеню є дорога Полтава—Олександрія. Щойно задощить, і тут буде болото.

 

Тріщить сільський бюджет

Актуальною залишається тема незадовільного стану дорожнього покриття автотраси Запоріжжя—Дніпро—Бориспіль на відтинку, що проходить Онуфріївським районом. Особливо плачевний стан дороги на під’їздах до повороту на с. Деріївка та до с. Куцеволівка. І взимку, і влітку рух цією ділянкою — це постійне долання перешкод, водіям доводиться їхати не дорогою, а узбіччями. В автомобілів відлітають колеса. Латання бездонних ям лише на короткий час знімає синдром непридатності, а за кілька місяців ямкова хвороба лише посилюється. Дійшло до того, що дорога загальнодержавного значення на відрізку від повороту на Деріївку на спуску до села Куцеволівка ремонтувалась за рахунок Деріївської сільської ради. То може, її взагалі передати на баланси сільських рад разом із відповідними податками? Уявляєте, скільки мільйонів (чи мільярдів) гривень буде зекономлено на чиновницькому апараті та на корупційних схемах?!

«Минулого року на ямковий ремонт доріг ми використали з місцевого бюджету 100 тисяч гривень, — каже деріївський сільський голова Василь Зайвий. — Замість ремонтувати дороги селом, які теж далеко не в ідеальному стані, змушені були спрямувати фінансові зусилля на ремонт дороги загального користування від повороту з автотраси до в’їзду в Деріївку, а також на латання ям на дорозі державного значення».

Спланували виділити з місцевого бюджету відповідні кошти на ремонт доріг і на нинішній рік. Чи вдасться зробити чергову добру справу, казати зарано. Адже через неоднозначну ситуацію з адміністрування акцизного податку місцеві бюджети поки що залишаються без коштів, на які сподівалися та щодо яких були плани. Для Деріївської сільради на кону — 400 тисяч гривень. «Які ми могли б спрямувати на ремонт доріг», — зауважує Василь Зайвий.

«Коштів не передбачено»

За коментарем щодо стану дороги Н-08 та перспектив його покращення ми звернулися до Служби автодоріг Кіровоградської області. Як кажуть — хорошого мало.

«Цьогоріч на автодорозі Н-08 Бориспіль—Дніпропетровськ—Запоріжжя (через Кременчук) у межах Кіровоградської області передбачено тільки аварійний ямковий ремонт, — повідомили там. — Наприкінці лютого інспектори з технагляду обласної Служби автодоріг провели комісійне обстеження цієї дороги. В результаті було виявлено, що ураженість ямковістю становить 9900 кв. м. Станом на 16.03.2017 вже ліквідовано 133 кв. м деформацій покриття».

Обслуговує цю ділянку дороги філія ДП «Кіровоградський облавтодор» «Олександрійська ДЕД».

«У зв’язку з тим, що ми вкрай обмежені в коштах та матеріалах, нині неможливо виконати обсяг робіт, необхідний для безпечного та якісного проїзду не тільки цією дорогою, а й іншими, — пояснює начальник Служби автомобільних доріг у Кіровоградській області Вадим Коюденко. — Кожен об’єкт, кожну ділянку роботи ми затверджуємо у нашого керівництва — Державного агентства автомобільних доріг України. У плані цього року видатків на поточний середній ремонт не передбачено. У зв’язку з обмеженою кількістю коштів ухвалено рішення виконувати ґрунтовні ремонтні роботи за маршрутним принципом, що ми і робили з минулого року. Такий підхід виправдовує себе.

Коли саме буде профінансовано ремонт вказаної ділянки дороги, нині сказати я не готовий, але аварійну ямковість ми ліквідуємо, це абсолютно точно. Хоча, слід зазначити, що дорозі вже понад 40 років, і вона не розрахована на сучасні навантаження та таку інтенсивність руху транспорту, тож очевидно, що десь ми ремонтуватимемо, а десь з’являтиметься нова ямковість».

Аврал і на інших ділянках

У незадовільному стані й більшість інших доріг Онуфріївського району. Через їхній стан як мінімум порушуються графіки руху автобусів, техніка не витримує таких автополігонів, тож перевізники погрожують скоротити рейси пасажирського транспорту. Що й говорити про підвищену аварійність руху.

Найбільше лихо — на дорозі загального користування обласного підпорядкування, що проходить через селище Павлиш вулицею Центральна. Минулого року Світловодський райавтодор виконав тут поверхневий ямковий ремонт. Керівник підприємства Вадим Ракович дав гарантію — півроку. Але з огляду на те, що дорога не має належного водовідведення, в період опадів вона буквально занурюється під воду. Тож уже не раз ішлося про капітальний або хоча б середньопоточний ремонт з підняттям дорожнього покриття та створенням належного водовідведення. Та він потягне не на один мільйон гривень.

Торік, як зазначив на одній з нещодавніх нарад із сільськими та селищними головами очільник Онуфріївської РДА Сергій Самородченко, був шанс залучити кошти на ремонт дороги з державного бюджету. Однак в районі не змогли відшукати 10% коштів для співфінансування — лише 200 тис. грн. з сільських та селищних рад або ж з районного бюджету. А перекладати весь тягар ремонту цієї дороги на бюджет селищної громади було б несправедливо, адже нею їздить половина району.

Як зазначив Вадим Ракович, ще гірший стан дорожнього покриття на ділянці від села Шевченка до межі з Полтавською областю на автотрасі державного значення Полтава—Олександрія: «Тут ямковим ремонтом не обійтись. А як відомо, передусім пріоритет у проведенні ремонтів надається дорогам державного значення». От, як кажуть, коло й замкнулося. Що відбувається на дорогах державного значення — читайте вище.

Отже, залишається, максимум, сподіватись на «щебеневий» ремонт. Що, до речі, шляховики вже розпочали робити, аби хоч якось запобігти аварійності на дорогах.

Між рядками та за словами керівників профільних організацій та підприємств — доля доріг загального користування залежить від місцевих бюджетів. Принаймні, від їхньої здатності скидатися на співфінансування ремонтів.

Звісно, можна почути від людей про тих само сільгоспвиробників: «Вони своєю технікою розбивають дороги, то нехай їх і ремонтують». Але заради справедливості слід сказати, що кожен із сільгоспвиробників сплачує в державний бюджет належні податки, з яких передбачаються кошти на ремонт доріг. Але складається враження, що на дороги ці гроші не йдуть.

Петро МЕЛЬНИК, Руслана СОРОКА.

Фото надане авторами.

Онуфріївка—Кропивницький.

Кіровоградська область.

 

ДОВІДКОВО

Автомобільну дорогу Н-08 Бориспіль—Дніпропетровськ—Запоріжжя збудовано на базі автомобільної дороги Київ—Кременчук—Дніпропетровськ 1998 року згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 1998 року № 455 «Про класифікацію автомобільних доріг та перелік автомобільних доріг України загального користування державного значення».

Будівництво автомобільної дороги на території Кіровоградської області розпочато 1969 року для заміни грунтової дороги на дорогу з твердим покриттям. В експлуатацію автодорога вводилася в три етапи: 1-й (1970 р.) — 4 км; 2-й (1971 р.) — 10 км; 3-й (1973 р.) — 9,21 км.

 

ФАКТ

За рахунок землекористувачів за останні два роки на дорогах Онуфріївського району виконано чимало ремонтних робіт. Зокрема — на дорогах обласного значення: О-12170 Онуфріївка—Камбурліївка—Омельник—Василівка (загальна довжина 14,3 км) на відтинку Камбурліївка—Онуфріївка (СТОВ «Родина»); О-121703 Онуфріївка—Пролетарське (20,5 км) на ділянці Вишнівці—Онуфріївка (ТОВ «Злагода»); О-121702 Світловодськ—Павлівка—Павлиш (9,9 км) відремонтовано за рахунок ФГ «Нурхаметова».