Через тендерну тяганину будь-якої миті може зупинитися найбільший порт Херсонщини. Ще торік Херсонський морський торговельний порт оголосив тендер на поставку потужних імпортних навантажувачів із ковшами ємністю сім кубометрів. Торги через систему ProZorro відбулися. Але відразу посередницька фірма, що їх програла, оскаржила результати через Антимонопольний комітет України, доводячи, що її пропозиція була дешевшою. І хоча пропонувала вона навантажувачі, яких у природі не існувало, в АМКУ підійшли до розгляду конфлікту формально — не перевіряючи реальної наявності техніки у претендента, результат торгів анулювали.
Тож чесно зароблений мільйон доларів держпідприємство витратити не змогло і змушене було покласти їх на депозит в Ощадбанк. Теоретично, порт нічого не втратив, а навіть придбав, одержавши у вигляді відсотків за депозитом понад два мільйони гривень. Проте для ХМТП життєво важливі не гроші в якій завгодно валюті, а саме техніка, яку дотепер не змогли купити!
— Зараз порт має два навантажувачі меншої потужності, які цілодобово експлуатуються вже протягом п’яти років. Вони дедалі частіше виходять із ладу. І якщо зламаються обидва (а така ймовірність, на жаль, є), підприємство просто не зможе працювати. Це загрожує колосальними збитками — рахунками за простій, невиплаченою зарплатою, — журиться директор держпідприємства «Херсонський морський торговельний порт» Андрій Соколов (на знімку).
Фото
з архіву ХМТП.
Від планів придбати навантажувачі для порту, певна річ, не відмовилися. Але тепер усю процедуру необхідно «розкручувати» по новій — вносити зміни до фінансового плану, оголошувати черговий тендер, чекати подачі заявок і розглядати їх. А все це довгі місяці. Тим більше що торги знову можуть бути зірвані все за тією само нехитрою «технологією» оскарження. Тим часом розвиток ситуації все більше тривожить і самих портовиків, і місцеву владу. Адже порт для Херсонщини — стратегічний об’єкт.
— Морпорт — один із найбільших платників податків у регіоні. Тут працює майже тисяча людей, тож зупинення підприємства з надуманих причин загрожує соціальним вибухом. Крім того, через наш порт щорічно проходять сотні тисяч тонн експортних вантажів. Якщо там створиться «затор», то це буде найтяжчий удар не тільки по місцевій, а й по національній економіці. Така перспектива нікого не влаштовує і нікому не потрібна, — підкреслив заступник голови Херсонської ОГА Вадим Чабан.
Сергій ЯНОВСЬКИЙ.
Херсонська область.
ФАКТ
Тільки в 2016 році обсяг переробки вантажів у Херсонському морському торговельному порту становив більш як 1,2 мільйона тонн. Три чверті з них були експортними. Зараз у ХМТП знову готують чергову спробу купити навантажувачі за чесно зароблені гроші. І портовики просять чиновників тільки про одне — просто не заважати підприємству це зробити і не вставляти йому палок у колеса. Щоб порт міг розвиватися і тій же державі приносити чималий дохід.