Заступник Голови Верховної Ради Оксана Сироїд (на знімку) зробила свої акценти під час високої панельної дискусії «Законотворчий процес та європейська інтеграція в контексті парламентської реформи», яка проходила в парламенті.
«Ми маємо брак політичної культури, незважаючи на те, що є новою демократією», — сказала вона на початку свого виступу. За словами політика, така ситуація стала можлива через те, що наша країна й досі перебуває в парадигмі пострадянської культури прийняття рішень. Щоб відірватися від такого підходу українським чиновникам насамперед необхідно пізнати природу речей демократичних процесів, наголосила О. Сироїд.
Заступник глави парламенту поділилася своїм баченням місії кожного з учасників законотворчого процесу. Так, парламент, за її словами, — це орган, створений для контролю виконавчої влади через представництво народу. Головне завдання уряду, каже політик, дуже прагматичне — збирати й витрачати гроші громадян і при цьому не порушувати права людини. А роль Президента полягає у представництві держави. У цій схемі закон — це своєрідний інструмент для уряду, який підказує, як виконувати свою функцію. Так, Податковий кодекс регламентує правила збирання грошей, бюджетний — принципи їх розподілу, закон про статус ветеранів війни та гарантії їх соціального захисту стосується і розподілу грошей, і прав людини. Усі закони, як не крути, впираються у гроші та права людини, підкреслила Оксана Сироїд.
«Ми повинні створювати всі можливості для того, щоб якомога більше законодавчих ініціатив ішло від уряду, — сказала О. Сироїд. — Маємо сформувати й більше жорстких критеріїв, щоб депутати могли виступати суб’єктами законодавчої ініціативи». Якщо цього не станеться, буде хаос і безвідповідальність, переконана вона. Політик апелювала до такого прикладу: впродовж року парламентарії вносять чимало змін до Податкового кодексу. Їх ініціаторами завжди є депутати, а уряд уникає відповідальності за свої пропозиції. Те саме з проектами законів про пільги, які реєструються у Верховній Раді. Це також уникнення відповідальності, тільки вже з боку народних обранців. З урядом їх не погоджують і Кабмін потім має вирішувати, звідки брати кошти на виконання змін. На думку заступника глави парламенту, це і є хаос.
Процедура попереднього обговорення, за словами О. Сироїд, — це фактично «процедура допуску». Мовляв, парламент з урядом домовляються, що певна ідея має право на життя. Фактично це й може бути предметом першого читання. На цьому етапі обговорюється не проект закону, а так звана «біла книга», яка й дебатується в парламенті. Наступний етап — етап консенсусу, коли уряд разом із парламентом вирішують, як цю ідею впроваджувати. Відтак особливої ваги набуває процедура третього читання, яка в нас «занехаяна», каже Оксана Сироїд. За її словами, фактично, на цьому етапі відбувається погодження моделі переходу від нинішнього стану до того нового, який хочемо отримати після запровадження закону.
Надія СМІЯН.