Правоохоронці та експерти шукали шляхи подолання цього негативного явища
Представників Національної поліції, Державної міграційної служби України, міжнародних експертів, науковців, правників, керівників органів місцевої влади об’єднала тема круглого столу «Актуальні питання боротьби з торгівлею людьми в умовах проведення антитерористичної операції (збройного конфлікту)», який відбувся в Маріуполі. Організатором заходу виступив Донецький юридичний інститут МВС України за підтримки Фонду Ганса Зайделя (Німеччина) та Головного управління Національної поліції в Донецькій області.
Віктор БЕСЧАСТНИЙ, ректор Донецького юридичного інституту МВС України.
На початку заходу із вітальними промовами до учасників круглого столу звернулися заступник міського голови Маріуполя з питань діяльності виконавчих органів Ярослав Хотнянський, начальник Департаменту боротьби зі злочинами, пов’язаними з торгівлею людьми, Національної поліції України Артем Крищенко, керівник проектів Фонду Ганса Зайделя в Україні, Республіці Молдова та Румунії Даніель Зайберлінг, радник з питань боротьби з торгівлею людьми Бюро демократичних інститутів і прав людини ОБСЄ Тетяна Котляренко, керівник програми «Людська безпека» офісу Координатора проектів ОБСЄ в Україні Тетяна Руденко, начальник Головного управління Державної міграційної служби в Донецькій області Євген Микитенко, начальник управління взаємодії з правоохоронними органами, запобігання та виявлення корупції Донецької обласної державної адміністрації Олег Ставицький.
Нині через тимчасово окуповану територію та з населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, окрім зброї та боєприпасів, переміщаються жертви торгівлі людьми, зазначали учасники дискусії. Кількість випадків торгівлі людьми та рабства в Україні збільшується.
Учасники дискусії розглядали можливі механізми протидії такому негативному явищу, як торгівля людьми, а також профілактичні заходи. Ця робота — результат спільних зусиль багатьох людей і відомств, наголошувалося під час обговорення. Адже торгівля людьми — глобальне явище, притаманне країнам, які перебувають у стані політичної й економічної трансформації або постконфлікту та стають країнами походження «живого товару». Людей, які опиняються у скрутних умовах, привертає можливість поліпшити своє життя в заможніших країнах. Також зростає попит на доступну робочу силу завдяки напливу мігрантів або до секторів легальної економіки через низький рівень зарплати таких осіб.
Артем КРИЩЕНКО, начальник департаменту боротьби зі злочинами, пов’язаними з торгівлею людьми, Національної поліції України:
— Конфлікт на сході України, який живиться агресією Росії, змусив змінити місце проживання майже два мільйони осіб, і це населення є особливо вразливим для експлуатації. Різні джерела, зокрема Спеціальна моніторингова місія (СММ) ОБСЄ в Україні, повідомляли, що діти перебувають у складі комбінованих російсько-сепаратистських угруповань. Такі факти наводяться у засобах масової інформації та поширюються в мережі Інтернет, однак у більшості випадків приховуються самими прихильниками невизнаних окремих районів Донецької та Луганської областей.
Згідно з висновком Держдепартаменту США, уряд України не повністю відповідає мінімальним стандартам щодо ліквідації торгівлі людьми, однак він докладає значних зусиль для того, щоб зробити це. Україна перебуває в групі 2 (Контрольний список) уже четвертий рік поспіль.
У 2016 році органами Національної поліції виявлено 115 кримінальних правопорушень, передбачених статтею 149 («Торгівля людьми») КК України, відомості про які внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань (ЄРДР).
Кількість виявлених кримінальних правопорушень збільшилася на 2,7 % (проти 113 у 2015 році), проте зменшилося число кримінальних проваджень, за якими повідомлено підозру, — 66 (проти 98 у 2015 році) та за якими досудове розслідування закінчене та спрямоване до суду — 619 проти 90 в 2015 році.
Упродовж 2016 року в рамках розслідування кримінальних проваджень призначено та надано допомогу 86 постраждалим від торгівлі людьми (66 особи жіночої статі та 16 осіб чоловічої статі), у тому числі 3 неповнолітнім та 1 малолітньому.
Проведений аналіз засвідчив, що основними країнами призначення «живого товару» є Російська Федерація, Польща, Туреччина, Україна, Німеччина, Ізраїль, Греція, Об’єднані Арабські Емірати.
За підсумками 1 кварталу 2017 року практичні заходи щодо протидії злочинам, пов’язаним із торгівлею людьми, дещо покращилися. За три місяці цього року виявлено 78 кримінальних правопорушень (проти 36 за аналогічний період 2016 року), передбачених статтею 149 («Торгівля людьми») КК України, відомості про які внесені до ЄРДР, без урахування закритих кримінальних проваджень.
Оголошено підозри за 44 кримінальними провадженнями цієї категорії (проти 12 у 2016 році). Установлено 27 осіб (проти 10 попереднього року), які скоїли вказані злочини, з них стосовно п’яти обрано запобіжний захід у вигляді взяття під варту.
Досудове розслідування закінчено за 27 кримінальними провадженнями цієї категорії (проти 14 у 2016 році).
Олег СТАВИЦЬКИЙ, начальник управління взаємодії з правоохоронними органами, запобігання та виявлення корупції Донецької обласної державної адміністрації:
— Серед фахівців, представників громадських організацій дедалі негативніше оцінюються намагання ототожнити торгівлю людьми з нелегальною міграцією. Водночас визнається, що нелегальна міграція є важливим чинником, який безпосередньо впливає на це явище.
Використання на території України праці нелегальних мігрантів фактично є різновидом торгівлі людьми. На жаль, Україна не є привабливою для висококваліфікованих спеціалістів, натомість до нас вирушають працівники з низьким рівнем кваліфікації. Водночас прийом на роботу таких осіб не призводить до зростання продуктивності праці. Понад те, праця мігрантів відзначається низькими показниками продуктивності. На законодавчому рівні приділено недостатньо уваги проблемам міграції, а деякі законодавчі акти діють лише на папері.
Незважаючи на трирічну тривалість проведення на території Донецької та Луганської областей антитерористичної операції, засоби боротьби з нелегальною міграцією залишаються такими ж, як і для мирного часу. Взагалі не береться до уваги можливість переховування нелегальних мігрантів на тимчасово непідконтрольній Україні території та у «сірій» зоні.
Існують і суперечності у спеціальному та процесуальному законах з питань примусового видворення нелегальних мігрантів за межі України. Це значно обмежує повноваження державних органів, які протидіють нелегальній міграції, визначені Законом України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» та іншими нормативно-правовими актами.
Для покращення рівня боротьби з нелегальною міграцією, зокрема в умовах проведення АТО на території Донецької та Луганської областей, необхідно визначити окремими нормативними актами особливості діяльності територіальних органів ДМС із протидії нелегальній (незаконній) міграції на території проведення АТО. Крім того, варто привести у відповідність законодавство про правовий статус іноземців та осіб без громадянства і Кодекс адміністративного судочинства України.
Віктор БЕСЧАСТНИЙ, ректор Донецького юридичного інституту МВС України, доктор наук із державного управління, професор:
— Будь-який збройний конфлікт породжує широкий спектр порушень прав і свобод людини чи зловживання ними обома сторонами. Не винятком є і збройний конфлікт на сході нашої країни. Одним із таких негативних явищ є збільшення фактів торгівлі людьми. Адже складні конфліктні ситуації за участю озброєних груп, терористів тощо обумовлюють руйнування правопорядку та відсутність правового поля в зоні його дії. Це призводить до створення умов для посилення експлуатації людей у результаті торгівлі ними.
Безумовно, збройний конфлікт на Донбасі став каталізатором збільшення фактів торгівлі людьми, що обумовлюється багатьма факторами. Серед них — складна криміногенна ситуація в зоні конфлікту, послаблення державних інститутів, дисфункція правоохоронних органів у зоні проведення АТО, складність правового статусу непідконтрольних територій, зміна гендерного балансу на окремих територіях тощо. Наявність таких факторів вимагає від держави вжиття невідкладних заходів щодо їх виявлення й усунення з метою запобігання та припинення фактів торгівлі людьми, нарощування національних технічних можливостей для боротьби з цією категорією злочинів.
Донецьким юридичним інститутом МВС України заплановано низку науково-практичних заходів, спрямованих на забезпечення практичної діяльності правоохоронних органів новими знаннями і фундаментального, і прикладного характеру у сфері протидії торгівлі людьми. Мета — використати академічний і науковий потенціал інституту, сформулювати рекомендації для вдосконалення форм та методів боротьби з зазначеною категорією злочинів, підвищення ефективності міжвідомчої та міжнародної координації зусиль у їх профілактиці та розкритті.
Ліна КУЩ.
Фото Андрія НЕСТЕРЕНКА.
ФАКТ
За три місяці цього року в рамках розслідування кримінальних проваджень призначено та надано допомогу 50 потерпілим від торгівлі людьми (36 жінок, 12 чоловіків, 2 неповнолітні).
ДОВІДКОВО
В умовах збройних конфліктів найбільш поширеними формами торгівлі людьми з метою подальшою експлуатації стають:
вербування, переміщення, передача, переховування або одержання осіб чоловічої статі з метою поповнення лав особового складу збройних сил сторін, що беруть участь у конфлікті;
використання примусової праці і рабства для задоволення потреб озброєних груп;
сексуальна експлуатація (військова проституція, насильницька вагітність);
втягнення у злочинну діяльність;
вилучення органів.
Крім того, під час збройного конфлікту факти торгівлі людьми найчастіше супроводжуються вчиненням інших тяжких протиправних дій, наприклад сексуальне та гендерне насилля, катування тощо або погроза застосування таких дій.