Народний депутат Віталій Сташук провів у своєму 212-му виборчому окрузі низку зустрічей із мешканцями Дарницького району Києва та прозвітував про стан реалізації найбільшого екологічного проекту в Україні — реконструкції столичної Бортницької станції аерації (БСА). Після того, як народний депутат розповів дарничанам про реалізацію угоди з урядом Японії щодо фінансування реконструкції станції та про парламентський контроль за цим проектом, він відповів на запитання нашого кореспондента.

 

Бортницька станція аерації.

Народний депутат Віталій Сташук (праворуч) у грабельному відділенні БСА разом із начальником станції Володимиром Бражником. Травень, 2017 рік.

— Віталію Филимоновичу, чому стільки уваги приділяється проекту реконструкції Бортницької станції аерації? У чому його важливість?
— Проект реконструкції станції аерації — це масштабний спільний проект України та Японії, реалізація якого, по суті, убезпечить нас від загрози екологічної катастрофи. Бо, як корінний дарничанин, я дуже добре знаю про ті проблеми, з якими ми вже багато років змушені жити. Зокрема, це неприємні запахи та досить складна екологічна ситуація в районі, що спричинено територіальною близькістю цього об’єкта до міста та загалом його незадовільним станом. Але Бортницька станція аерації — це єдиний у столиці та області комплекс очищення стоків, тому його реконструкція має для нас надзвичайно велике значення.
— В якому режимі станція працює нині та в чому полягає необхідність її реконструкції?
— Оскільки станція будувалася ще в минулому столітті, адже перший та найстаріший її блок було введено в експлуатацію ще у 1965 році, то середня зношеність очисних споруд становить 80 відсотків. Тож сьогодні перший блок фактично виведено з експлуатації. А загалом за весь час роботи станції там фактично жодних ремонтних робіт, окрім екстрених для усунення локальних аварій, не проводили. Я декілька разів був на цьому об’єкті і на власні очі бачив його стан. Але враховуючи, що нині обсяг стоків станції зменшився до мільйона кубометрів на добу за проектної потужності 1,8 мільйона, це поки що дає змогу їй стабільно виконувати функцію з очищення на ІІ і ІІІ блоках. Звісно, ресурс станції не вічний, тому реконструкція — це дуже вчасний захід.
— Чому до проекту реконструкції було залучено саме японських партнерів?
— Питання модернізації станції піднімалося ще з 2012 року. Детально вивчався світовий досвід, а також шукалися можливі вигідніші джерела фінансування проекту реконструкції. Умови кредитування, запропоновані Японським агентством міжнародного співробітництва (JІCA), виявилися найбільш раціональними, а досвід японських компаній з експлуатації в Японії та Європі технологій утилізації осаду стічних вод шляхом спалювання — екологічно безпечним.
— Хто фінансуватиме цей проект?
— Насамперед джерелом фінансування є кредитні кошти японського уряду. У 2015 році Верховна Рада ратифікувала кредитний договір з японським урядом і Японія виділила 108 мільярдів єн у рамках Офіційної допомоги розвитку. Розпорядниками цих коштів є Київська міська держадміністрація та Мінрегіонбуд. До речі, умови кредиту більш ніж лояльні: один мільярд гривень під 0,1 відсотка річних, а строк кредитування — 40 років із відстрочкою першого платежу на 10 років. Також проект фінансується з держбюджету для виконання підготовчих робіт українською стороною — на це у 2014—2017 роках передбачено 153 мільйони гривень.
— Які завдання стоять перед українською стороною?
— Тут є два важливі моменти. По-перше, українська сторона займалась розробкою проектної документації та завершує виконання підготовчих робіт стосовно так званого 5-го пускового комплексу. Ці роботи полягають у підготовці майданчика для виконання в подальшому японськими спеціалістами будівельних робіт щодо пускових комплексів з 1-го по 4-й. По-друге, ми мали на законодавчому рівні забезпечити ефективну реалізацію проекту з модернізації БСА, а це вже безпосередньо моя відповідальність як народного депутата. Тож у 2015 році парламент ухвалив зміни до Податкового та Митного кодексів, які передбачають звільнення від обкладання митними платежами техніки, обладнання та устаткування, необхідних для реалізації проекту, та звільнення від податків та зборів японських суб’єктів із реалізації проекту модернізації Бортницької станції аерації. Ці зміни ухвалено спеціально під проект реконструкції, що було обов’язком української сторони в рамках міжнародної угоди, ратифікованої Верховної Радою у вересні 2015 року. Починаючи з цього часу парламентський контроль за проектом здійснювався майже на всіх стадіях його реалізації. Зокрема, це стосувалося вчасного виконання Україною своїх зобов’язань, і під час години запитань до уряду я не раз порушував це питання. У 2015-му взагалі існувала загроза зриву проекту через відсутність процедурних рішень з боку української сторони. Тоді уряд Арсенія Яценюка вирішив виділити на підготовчі роботи 80 мільйонів гривень і в такий спосіб забезпечив фінансовий старт реконструкції БСА. У 2016-му я запропонував віце-прем’єру Геннадію Зубку змінити графік державного фінансування, щоб ми, знову-таки вчасно, здійснили всі необхідні підготовчі роботи. На даний момент можна говорити про нашу повну готовність до продовження реалізації проекту.
— Як заступник співголови міжпарламентської групи зв’язків з Японією ви відвідували цю країну. Які результати цих зустрічей?
— Так, у нас була зустріч із віце-президентом Японського агентства міжнародного співробітництва JІCA паном Ішікава стосовно реалізації проекту з реконструкції БСА. Я переконався, що уряд Японії повністю підтримує Україну і готовий надавати всебічну допомогу в питаннях інфраструктурних реформ. Мені було дуже приємно, що є глибоке взаєморозуміння і готовність допомагати Україні в цей складний для нас час. Ці зустрічі переконали, що японці відкриті до роботи в будь-яких сферах. Вони готові надавати технічну допомогу та ділитися досвідом.
— Що належить до сфери відповідальності японських партнерів у рамках проекту реконструкції?
— Це, по-перше, розробка робочої документації та підготовка тендерної документації для закупівлі робіт генпідряду, виконання робіт стосовно 1—4-го та частково 8—9-го пускових комплексів. У 2017 році планується завершити підготовку робочої документації із реконструкції БСА, а також розпочати проведення конкурсного відбору генерального підрядника. Важливо тут те, що генпідрядником буде саме японська компанія. Взагалі, японська сторона супроводжуватиме цей конкурс, а також незалежний нагляд за будівництвом на станції. З урахуванням усіх міжнародних процедур основні будівельні роботи з реконструкції БСА розпочнуться наприкінці 2018 року.
— Коли планується завершити реалізацію цього проекту?
— Насамперед хочу зазначити, що цей проект унікальний та досить масштабний. На сьогодні вже здійснено чимало кроків і є позитивні результати. Це хороша новина. Погана новина в тому, що завершення робіт заплановано на кінець 2023 року, тобто реконструкція триватиме ще шість років. І це зважаючи те, що вона здійснюється без зупинки роботи самої станції.
— Чого очікувати киянам після реконструкції станції аерації в Бортничах?
— Ключовим результатом модернізації БСА передусім є ліквідація загрози екологічної катастрофи, впровадження найсучаснішої технології очищення стоків, їх утилізації та, як наслідок, розв’язання проблеми мулових полів і неприємних запахів — це те, що сьогодні найбільше хвилює киян і особливо дарничан. Також на станції буде впроваджена новітня системи дезодорації — очищення повітря під куполами. Однозначно комплексна реконструкція БСА гарантуватиме мешканцям Києва якісне та ефективне очищення стічних вод відповідно до європейських та національних стандартів, а також дасть змогу припинити перекачування відпрацьованого мулу на мулові поля і поступово вивільнити ці території. Та й сама станція стане компактніша. Площа основного виробництва БСА з нинішніх 151 скоротиться до 120 гектарів, що дасть можливість збільшити відстань від БСА до житлової забудови Києва орієнтовно на один кілометр. Технології, закладені в проекті, впроваджуються в Японії лише з 2011 року, і вони є найсучаснішими та енергоефективними. Загалом реалізація проекту реконструкції БСА не лише поліпшить екологічну ситуацію в місті, а й позбавить нас від загрози екологічної катастрофи. Від себе гарантую, що кожен етап цієї реконструкції перебуватиме під постійним і пильним депутатським контролем.

Розмовляв Сергій ІВАНІВ.
Фото надано прес-службою депутата.