Закон про військово-цивільні адміністрації набув чинності два роки тому. За час його застосування було виявлено низку прогалин, тож він потребує вдосконалення. Щоб напрацювати такі зміни, або кардинально новий закон, у Комітеті з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування було створено робочу групу. Цей документ мав унормувати роботу органів місцевого самоврядування та військово-цивільних адміністрацій у Донецькій та Луганській областях.
Робоча група розглядала два можливі варіанти розвитку подій. Один з них передбачав фактичну ліквідацію місцевих рад та передачу їхнього майна на баланс військово-цивільної адміністрації (ВЦА). Інший підхід полягає в тому, що при створенні ВЦА припиняється лише проведення пленарних засідань місцевих рад та вирішення питань, які належать до їх компетенції. А от повноваження депутатів не припиняються, виконавчі органи та апарат працюють і забезпечують діяльність ВЦА виключно з питань, віднесених до відання рад.
До другого варіанта робоча група більше схильна. Про це під час круглого столу «Проблематика законодавчого забезпечення створення та діяльності військово-цивільних адміністрацій, діяльності та припинення повноважень органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у Донецькій та Луганській областях за умови створення військово-цивільних адміністрацій» сказав заступник голови Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Віталій Курило.
«Повна заміна системи місцевого самоврядування на військово-цивільну адміністрацію недоцільна, складна і має всі ознаки неконституційності, — переконаний він. — Тому краще не робити тотальну заміну органів місцевого самоврядування, їх апаратів, а запровадити зовнішнє державне адміністрування шляхом призначення військово-цивільного адміністратора, який заміняє лише сільську, селищну, міську ради та відповідного голову, але не заміняє систему виконавчих органів влади, її апарат та працівників».
Це питання, зауважив Віталій Курило, надзвичайно важливе і потребує обговорення, тим більше, з огляду на те, що Президент планує внести до парламенту проект закону щодо зміни формату антитерористичної операції.
Власне, подальша доля напрацьованого робочою групою законопроекту залежатиме безпосередньо від президентської ініціативи. Він може цілком або частково увійти до цього проекту, або ж залишитися самостійним документом, вважає заступник глави комітету.
Напрацьований робочою групою проект підтримали й представники рад Донецької та Луганської областей, а також асоціацій місцевих органів влади.
Зокрема, голова секретаріату Всеукраїнської асоціації «Українська асоціація районних та обласних рад» Юрій Андрійчук категорично проти припинення роботи рад. «Прихильники цієї ідеї наголошують, що органи місцевого самоврядування стануть гальмувати роботу ВЦА. Утім, у запропонованому документі самоврядні органи де-юре стають повністю підконтрольними ВЦА. Таким чином, жодного перешкоджання не відбуватиметься. Щоправда, документом перекреслюється основна суть місцевого самоврядування, але водночас система муніципалітетів та інституційна пам’ять залишаються. Такі пропозиції є компромісними, оскільки задовольняють інтереси обох сторін», — наголосив він.
Врешті, коли країна повернеться до звичного спокійного життя, постане питання повного відновлення діяльності органів місцевого самоврядування. Саме тому припиняти їх діяльність на даному етапі є недоцільним, переконані учасники зібрання.
Довідково
Відповідно до чинної редакції закону про військово-цивільні адміністрації, у день набрання чинності актом Президента України про утворення ВЦА припиняються згідно із цим законом повноваження: обласної, районної, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, їх виконавчих апаратів, посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах.