У Верховній Раді зареєстровано законопроект «Про внесення змін до статті 37 Закону України «Про нотаріат» (щодо спрощення порядку оформлення спадщини на нерухоме майно, державної реєстрації прав на успадковані земельні ділянки та інше нерухоме майно на території сільських територіальних громад — № 6764).
Його автори, народні депутати Вадим Івченко та Андрій Вадатурський вважають, що пропоновані зміни усунуть розбіжності між деякими законами та дозволять запровадити єдині вимоги до спеціалістів, які у сільській місцевості займаються державною реєстрацією та оформленням спадщини нерухомого майна.
«Аналіз сучасного стану справ свідчить, що з 1 січня 2016 року у Дніпропетровській, Одеській, Миколаївській, Херсонській, Полтавській, Чернівецькій, Київській та інших областях нотаріальні дії на рівні сільських, селищних рад не проводяться. Це відбувається насамперед через розбіжності у законах, які закріплюють різні вимоги до осіб, які можуть оформлювати спадщину, та до осіб, які можуть проводити державну реєстрацію прав. А також через те, що такі вимоги є надто завищеними і передбачають три роки офіційної роботи в галузі права, ще рік у нотаріуса, навчання у Міністерстві юстиції України, наявність деяких сертифікатів та свідоцтв», — зазначає народний депутат Вадим Івченко. Розбіжності у вимогах також не дозволяють найняти для виконання таких дій лише одного спеціаліста, хоча видача свідоцтва про право на спадщину відбувається фактично після проведення державної реєстрації права на спадщину. Логічно, щоб це робив один спеціаліст.
«Виглядає це зовсім нелогічно. Наприклад, як керувати авто, коли кермо тримає одна людина, а на педалі натискає інша. Щодо завищених вимог, то це значно ускладнює процес пошуку для сільських та селищних рад спеціаліста, який, маючи такий досвід роботи та стільки свідоцтв і сертифікатів, погодився б за 2 тисячі гривень працювати у сільській місцевості. Відтак, нічого не змінилося і люди донині змушені долати десятки кілометрів для оформлення спадщини, а також сплачувати за це чималі кошти нотаріусам», — наголошує народний депутат.
Це пояснюється тим, що попри законодавче закріплення положень щодо державної реєстрації прав на нерухоме майно у сільських радах, без можливості оформлення спадщини на земельні ділянки та інше нерухоме майно виконавчі комітети сільських, селищних рад та рад об’єднаних громад не мають достатніх мотивів для прийняття на роботу спеціаліста, який здійснюватиме лише державну реєстрацію нерухомого майна.
Звісно, що спеціалісти, які займатимуться державною реєстрацією та оформленням спадщини у сільських чи селищних радах, повинні мати необхідну кваліфікацію для якісного надання таких послуг. З цією метою законопроект передбачає можливість їхнього навчання та стажування після того, як сільська чи селищна рада візьме такого спеціаліста на роботу, а не навпаки, як це прописано в законі сьогодні. І вже після кількамісячного навчання цей фахівець зможе безпосередньо приступати до практичного виконання своєї роботи у сільській, селищній раді чи у раді об’єднаної громади.
Дослівно
Народний депутат Вадим Івченко: «Ухвалення цього закону дозволить, по-перше, сільським, селищним радам знаходити фахівців для проведення нотаріальних дій, по-друге, достатньо буде лише одного фахівця, по-третє, сільська, селищна рада на місці зможе брати на облік нерухоме майно, а також надавати послуги, такі як засвідчення правильності копій та підписів на документах, за якими громадяни найчастіше звертаються до нотаріусів».