У Верховній Раді зареєстровано законопроект «Про фінансове оздоровлення Публічного акціонерного товариства «Одеський припортовий завод» (реєстраційний № 6779), який, на думку розробників, має створити умови для залучення на стратегічне підприємство ефективного власника.

 

ПАТ «Одеський припортовий завод» — єдине на українському ринку підприємство із перевантаження хімічної продукції, яка надходить на експорт. Тож має стратегічне значення для розвитку і перспектив хімічної галузі й економіки України загалом.


Декілька років поспіль Одеський припортовий завод входить до переліку об’єктів, які підлягають приватизації. Проте його досі не продано. Експерти і аналітики, враховуючи галузеву специфіку та сьогоднішні реалії, оцінюють шанси на знаходження вигідних для України інвестицій в це підприємство як досить сумнівні. Адже вартість продукції підприємства майже на 90 відсотків залежить від вартості природного газу. Із зростанням ціни на газ завод отримав серйозні проблеми: обсяги виробництва постійно скорочуються, а роботу окремих агрегатів взагалі довелося зупинити.


Зокрема, за 2016 рік порівняно з 2015 роком майже вдвічі зменшено чистий прибуток підприємства від реалізованої продукції, в рази зменшено валовий прибуток, а збитки збільшено. Висока собівартість продукції робить підприємство неконкурентним у порівнянні з іноземними виробництвами. А сам завод не має грошей на закупівлю нового обладнання та модернізацію. Стагнацію збільшує також рекордне падіння світових цін на мінеральні добрива.


Нарівні з цим головною проблемою підприємства є борги за газ. За даними Фонду державного майна України, станом на 31 березня 2017 року загальна кредиторська заборгованість ПАТ «Одеський припортовий завод» за товари, роботи та послуги становить понад 7,3 мільярда гривень. Отже, після приватизації новому власнику заводу доведеться додатково сплачувати мільйонні в доларовому еквіваленті суми. Підприємство має заборгованість перед понад 54 кредиторами. Найбільші серед них — компанія Ostchem Holdіng Lіmіted, ПАТ «Укртрансгаз» та НАК «Нафтогаз України».


«Через значну заборгованість від конкурсу з приватизації ПАТ «Одеський припортовий завод» відсторонюються великі іноземні компанії», — зауважують у пояснювальній записці автори законопроекту — 29 народних депутатів з різних фракцій і груп. Мета законопроекту — створення на законодавчому рівні умов для залучення на ПАТ «Одеський припортовий завод» ефективного власника, здатного забезпечити підприємство газом за ціною, необхідною для його рентабельної роботи, здійснити переоснащення виробництва, впроваджувати прогресивні технології, проводити освоєння нових і підвищення якості наявних видів продукції та послуг.


Законопроект, зокрема, передбачає реструктуризацію наявної станом на дату набрання чинності законом заборгованості Одеського припортового заводу перед кредиторами.


Здійснити реструктуризацію ОПЗ пропонується таким шляхом: підприємство погашає заборгованість перед ПАТ НАК «Нафтогаз України» та іншими кредиторами щокварталу рівними частинами упродовж десяти років, починаючи з дати набрання чинності цим законом. На суму заборгованості не нараховуються відсотки. Хоча вже нараховані до набрання чинності законом відсотки на суму заборгованості сплачуються в передбаченому порядку. Окрім того, списуються штрафні санкції, нараховані на день прийняття цього закону.

Факт

Основна частина продукції Одеського припортового заводу — майже 85 відсотків — експортується у понад 30 країн.