Під Львовом збудують один з найбільших в Україні регіональних поштових сортувальних центрів. Йдеться про найбільш вагомий проект національного оператора зв’язку за всю історію існування нашої держави. Про це діалог «Голосу України» з керівником Львівської дирекції «Укрпошти» Василем Веселим.
Ми розмовляємо в історичному приміщенні львівської пошти, в самому центрі Львова. В усі часи пошта знаходилася там, де велике скупчення людей. Ця традиція сягає далекого 1629 року, коли італійський купець Роберто Бандінеллі одержав від польського короля титул королівського постмагістра. Для цього він купив будинок, отримав львівське громадянство та заручився підтримкою влади — саме Бандінеллі започаткував перші поштові перевезення з Європи до Львова.
Василь Веселий другий рік керує Львівською дирекцією «Укрпошти». Почав нашу розмову з історії львівської пошти:
— Львів завжди знаходиться на перехресті доріг і часто започатковував нові добрі справи, — каже Василь Веселий. — Чому саме тут почалися перші поштові перевезення? Це був сприятливий для розвитку економіки регіон. Жваво розвивалися торговельні зв’язки, високий рівень міграції — люди часто їздили на заробітки. Я говорю про сімнадцяте століття, а картина — ніби сьогоднішня. Як і тоді, наші земляки шукають роботу в чужих краях, а торговці везуть до нас товари з усієї Європи. Є запит на нові поштові послуги, на комунікацію. А на запити потрібно шукати відповіді.
— Чому саме Львівську область вибрали для впровадження нового проекту національного оператора зв’язку?
— Я вже частково почав відповідати на ваше запитання. У нас дуже вигідне географічне розташування. Щоб задовольняти вимоги часу, потрібно розвивати ринок послуг. А для цього необхідно впроваджувати нові технології. Тому будівництво на території Львівської області сучасного регіонального поштового сортувального центру — це відповідь на вимоги часу. У столиці чудово розуміють, що наша область найсприятливіша для нових проектів. Про це свідчать уже перші кроки львівської влади. Завдяки сприянню голови облдержадміністрації Олега Сала нам вдалося оперативно приступити до збирання необхідної документації для проектування сортувального центру. Найоптимальнішим місцем для нового центру обрано майданчик біля кільцевої дороги Київ — Чоп поблизу села Пасіки Зубрицькі.
Коли повернутися в історичне минуле, то за часів Австро-Угорської імперії теж будували «опорні» пошти — у Львові, Кракові та Чернівцях.
Охоронна грамота від влади
Василь Веселий демонструє, який вигляд матиме новий поштовий сортувальний центр, що виконуватиме кілька функцій. По-перше, буде сортувати поштові перевезення для Заходу України, а по-друге, приймати всю пошту із сусідніх країн ЄС для України.
— Як просуваються роботи?
— Львівська дирекція вже працює над необхідною документацією. Голова Пустомитівської райдержадміністрації 10 лютого видав розпорядження про розробку детального плану відведення території під виробничо-комунальну зону. Цей проект став можливий завдяки меморандуму про співпрацю у сфері поштового зв’язку між «Укрпоштою» та Львівською областю. І ми сподіваємося на дальшу підтримку місцевої влади. Навіть сеньйор Бандінеллі зумів запустити свій поштовий проект у XVІІ столітті тільки завдяки тому, що отримав своєрідну охоронну грамоту від воєводи та короля.
— Яке призначення нового регіонального поштового центру, скільки областей обслуговуватиме? Як це вплине на якість послуг?
— Новий центр буде забезпечувати оброблення та перевезення усіх видів внутрішніх та міжнародних поштових відправлень, періодичних друкованих видань для Львівської, а також Рівненської, Тернопільської, Хмельницької, Волинської, Чернівецької, Закарпатської та Івано-Франківської областей.
Будуть використовуватися найсучасніші технології та обладнання для автоматичного розпізнавання адрес поштових відправлень, автоматичного їх сортування, внутрішньовиробничого транспортування та обробки інформації.
Це дасть можливість значно скоротити терміни пересилання поштових відправлень, підвищити продуктивність праці персоналу, поліпшити якість надання поштових послуг. Передбачається, що оброблена у сортувальному центрі поштова кореспонденція і друковані видання будуть відправлятися наявними поштовими магістральними маршрутами Київ-Львів-Київ, Львів-Хмельницький-Вінниця-Хмельницький-Львів. Водночас, з огляду на значно вищі технологічні потужності майбутнього сортувального центру, неодмінно буде розглянуто питання удосконалення наявних та відкриття нових поштових маршрутів. Враховуючи зручне географічне положення області, на базі нового сортувального центру функціонуватиме пункт міжнародного поштового обміну.
У такому центрі буде здійснюватися оброблення та відправка пошти як із країн Європи в Україну, так і з України в інші європейські держави. Новітнє обладнання і сучасні технології дозволять забезпечити значно швидше оброблення міжнародних листів, посилок, бандеролей і, як наслідок, прискорить темпи їх доставки одержувачам.
— Ваша молода команда вже рік керує Львівською дирекцією «Укрпошти»...
— Нам вдалося закінчити минулий рік з плюсом — отримано 1,5 мільйона прибутків. Ми почали налагоджувати співпрацю з управліннями соціального захисту щодо виплати через пошту соціальних допомог населенню. Незважаючи на складні економічні умови та надзвичайно жорстку конкуренцію, плануємо і цього року спрацювати з плюсом. Ми розуміємо, що дедалі складніше утримувати лідируючі позиції ринку без капітальних інвестицій у розвиток підприємства. Саме тому Львівська дирекція «Укрпошти» намагається створити комфортні умови для працівників поштових відділень і наших клієнтів. Нещодавно ми відремонтували кілька поштових відділень на Дрогобиччині та на Яворівщині.
Багато схвальних відгуків споживачів надходить стосовно спрощеного доступу до адміністративних послуг через пошту. Львівська дирекція була однією із перших в Україні, що приступили до реалізації цього проекту. Нині усі без винятку поштові відділення області надають населенню доступ до 68 видів адміністративних послуг. Крім цього, у Львівській дирекції неабиякий попит, особливо у сільській місцевості, мають послуги споживчого кредитування від ПАТ «Банк Ренесанс Капітал», а також спільні проекти з продажу страхових продуктів ПАТ «Страхова компанія «Універсальна» та ПрАТ «Українська акціонерна страхова компанія АСКА».
Серед найновіших поштових послуг для бізнес-клієнтів можна виокремити послугу «Є-доставка» (цей проект розрахований передусім для інтернет-магазинів та підприємств, які здійснюють дистанційну торгівлю). Досить перспективною є нова послуга «Особистий листоноша», суть якої полягає у комплексному обслуговуванні клієнтів, централізованому заборі їх письмової кореспонденції, прийманні листоношею різноманітних платежів, у тому числі за комунальні послуги.
Дійти до всіх
— Пошта — це нині єдина державна структура, яка доходить до кожного жителя Львівщини. Але сільські поштові відділення все-таки залишаються збитковими.
— На сьогодні основною статтею доходів пошти на селі залишається доставка і виплата пенсій та соціальних допомог. Найвищих показників тут досягли Самбірський та Новояворівський центри поштового зв’язку. Що стосується відправки поштової кореспонденції, хороші результати в Дрогобицькому та Червоноградському поштових центрах.
Головне багатство — наші люди. В діяльності поштової служби кадровий чинник відіграє визначальну роль. Наші оператори безпосередньо спілкуються із споживачами. Серед людей, які в різні часи робили свій вагомий вклад у розвиток львівської пошти, варто відзначити Петра Семеновича Гарматія — ветерана зв’язку, людину з великим багажем знань, добрих справ і досвіду. Заслужену шану і повагу здобула Валентина Степанівна Новікова, яка 47 років свого життя присвятила праці на поштовій ниві. Досі у відділенні поштового зв’язку Львів-7 сорок сьомий рік працює листоношею Ярослава Василівна Кретович, яка є взірцем професійного ставлення до виконання своїх посадових обов’язків.
— Які нові технології останнім часом запрацювали на пошті?
— Усі відділення поштового зв’язку Львова, районних центрів і великих населених пунктів обладнані комп’ютерною технікою та надають послуги на комплексних автоматизованих робочих місцях. Це дає змогу розширювати номенклатуру послуг і працювати над підвищенням їх якості. Дуже зручною для користувачів послуг поштового зв’язку є впроваджена «Укрпоштою» автоматизована система реєстрації та контролю проходження поштових відправлень — АСРК. Ця система надає змогу кожному користувачеві поштових послуг через мережу Інтернет відстежувати місцезнаходження поштових відправлень та дізнатися про точну дату їх вручення. Крім того, скориставшись послугою SМS-повідомлення, інформація про дату вручення поштового відправлення, виплати переказу надійде на мобільний телефон відправника.
Не так давно «Укрпоштою» оновлено корпоративний інтернет-сайт. Він став значно зручнішим для користувачів. Вони отримали можливість відстежувати рух поштових відправлень, здійснювати он-лайн платежі та знайти необхідну інформацію про діяльність національного оператора поштового зв’язку.
Розмову вів Богдан КУШНІР.
Фото прес-служби Львівської дирекції «Укрпошти».
Керівник Львівської дирекції «Укрпошти» Василь Веселий (крайній ліворуч) та начальник Дрогобицького центру поштового зв’язку Ольга Лужецька оглядають відремонтоване приміщення відділення зв’язку у Дрогобичі.