«Укрпошта», діяльність якої останнім часом, схоже, більше запам’ятовується підвищенням тарифів на свої послуги, зацікавлена певною мірою відірвати ласий шматок банківського сектора. Проте зареєстрований у парламенті законопроект № 6601 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо фінансових послуг у галузі поштового зв’язку», ухвалення якого дасть змогу функціонувати «Укрпошті» як банку та ще й без отримання банківської ліцензії, участі в ФГВФО та без необхідності виконувати всі нормативні вимоги НБУ, не вписується в конкурентні умови банківського ринку. 

Незалежна асоціація банків України, Національний банк України, Європейська бізнес асоціація. Цільова команда з запровадження реформ фінансового сектору України переконана, що ухвалення законопроекту    негативно позначиться на регулюванні ринку банківських послуг та спричинить викривлення умов конкуренції на ньому.
Зокрема, у розповсюдженій НАБУ інформації з цього приводу зазначається, що відповідно до «законопроекту, держпідприємство поштового зв’язку без отримання банківської ліцензії зможе відкривати та обслуговувати поштові рахунки, які стануть аналогами банківських рахунків як фізичних, так і юридичних осіб. Залучати їх кошти на депозити, здійснювати емісію платіжних карток та проводити розрахункові і валютно-обмінні операції. Однак законопроектом не передбачено участі «Укрпошти» в системі гарантування вкладів фізичних осіб та необхідність відповідати вимогам системи банківського нагляду НБУ, зокрема обов’язку щодо ідентифікації клієнтів.
Натомість згідно з законами України «Про банки і банківську діяльність», «Про Національний банк України» та «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» банки зобов’язані отримувати ліцензію НБУ на здійснення банківських операцій, бути членами ФГВФО та сплачувати відповідно внески до Фонду. Також банки повинні неухильно виконувати усі вимоги до нормативів та економічної діяльності, включаючи обов’язкову ідентифікацію клієнтів, подання регулярної звітності до НБУ та необхідність проходження перевірок регулятора з імовірністю застосування заходів впливу до банків. А мінімальний розмір статутного капіталу для новоствореного банку має становити не менше 500 млн. грн.
Крім того, банки повинні дотримуватися чималої кількості спеціальних норм, наприклад, щодо фінансового моніторингу, валютного контролю, банківської таємниці та порядку її розкриття, спадкування коштів на рахунках та багато іншого, що відповідно до законодавчої термінології стосуються банків та банківських рахунків.
Жодна з цих вимог не передбачена законопроектом № 6601 і в разі його ухвалення не буде висуватися до «Укрпошти».
Полегшені умови здійснення банківських операцій призведуть до створення нерівних умов конкуренції «Укрпошти» і банків, які надають аналогічні послуги. А також можуть призвести до зловживань з боку клієнтів, які захочуть оминути жорсткі банківські регуляції.
На думку представників банківської спільноти, аби не допустити зловживань та законодавчих колізій, необхідно шукати інші шляхи трансформації та подальшого розвитку «Укрпошти» як оператора поштового зв’язку та фінансової установи.

 

ДУМКА ЕКСПЕРТА

Голова Ради НАБУ Роман Шпек:
«Позитивно, що держава прагне зменшити готівковий обіг коштів та залучити до безготівкових розрахунків неохоплених банками мешканців віддалених куточків України. Але, як і раніше, я неухильно стою на засадах того, що жоден учасник ринку не повинен мати привілеїв або індивідуальних умов. Правила гри мають бути чіткими та зрозумілими для всіх. І ми повинні бути впевненими, що ухвалені закони сприятимуть розвитку конкуренції, а не стануть вбивцею конкуренції на ринку банківських послуг».