Залучення з 2015 року міжнародних спеціалізованих організацій до процесу державних закупівель лікарських засобів та медичних виробів у цілому позитивно позначилося на використанні коштів державного бюджету на зазначені цілі. Це показав проведений Рахунковою палатою аудит ефективності використання коштів держбюджету, виділених у 2015—2016 роках та І півріччі 2017 року Міністерству охорони здоров’я України для здійснення державних закупівель із залученням спеціалізованих організацій за бюджетною програмою «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру».

 

Водночас виявлено суттєві недоліки в роботі МОЗ з організації співпраці з міжнародними спеціалізованими організаціями. Міністерство не забезпечило об’єктивності вибору таких організацій для здійснення державних закупівель лікарських засобів і медичних виробів, оскільки був відсутній механізм застосування визначених урядом критеріїв вибору і порядку його проведення. Фактично міжнародні спеціалізовані організації обиралися у ручному режимі, що збільшувало ризики помилок у процесі їх вибору.


Міністерство провалило роботу з вирішення процедурних питань відповідних закупівель. Визначення переліку лікарських засобів і медичних виробів, які планувалося закупити у 2016?2017 роках, здійснювалося несвоєчасно.

У низці випадків відповідальні чиновники міністерства та залучені фахівці з відповідних захворювань затягували терміни закупівель, ухвалювали необґрунтовані рішення. В результаті період від підготовки міністерством закупівель до постачання ліків і медичних виробів кінцевим споживачам розтягнувся майже на два роки.


На кінець липня поточного року від міжнародних спеціалізованих організацій не надійшло лікарських засобів і медичних виробів (за 27 напрямами з 35) за кошти державного бюджету 2016 року на суму 2,1 мільярда гривень, або 62,4 відсотка до перерахованих коштів. За рештою напрямів поставки взагалі не розпочато. Закупівлі за кошти державного бюджету 2017 року ще не починалися, незважаючи на те, що державним бюджетом на цю мету передбачено 5,9 мільярда гривень.


За даними аудиту, міністерство не забезпечило належної організації використання закуплених ліків. У закладах охорони здоров’я та на складах державного підприємства «Укрвакцина» перебувають лікарські засоби, у яких закінчився термін придатності, на десятки мільйонів гривень. З них найбільшу частину не використала Національна дитяча спеціалізована лікарня «Охматдит», прийнявши ліки з обмеженим терміном придатності і не забезпечивши їхнього своєчасного застосування.


Як засвідчив аудит, система закупівель із залученням міжнародних спеціалізованих організацій фактично виведена з-під контролю широкої громадськості. Рішення, які приймав уряд упродовж останніх трьох років, створили для діяльності таких організацій особливі умови. Водночас ці рішення кардинально відрізняються від вимог вітчизняного законодавства до всіх інших публічних закупівель.


Такі дії призвели до того, що на закупівлі, які здійснюють міжнародні спеціалізовані організації, не розповсюджуються вимоги законодавства щодо забезпечення відкритості, прозорості та конкурентних засад при проведенні торгів за бюджетні кошти. Створені умови для можливості не оприлюднення жодною з міжнародних спеціалізованих організацій інформації про деталі тендеру, зокрема щодо учасників закупівель, цінових пропозицій, умов та термінів постачання тощо.


Засіданням Рахункової палати прийнято рішення передати матеріали аудиту до правоохоронних органів.


Управління  інформаційної політики Рахункової палати.