Учасники засідання Міжпарламентської платформи співробітництва Грузії, Молдови та України з нагоди п’ятого саміту «Східного партнерства», який відбудеться 24 листопада 2017 року в Брюсселі, підписали спільне комюніке «Стратегічне переосмислення «Східного партнерства». Підписи під документом поставили голова Комітету з питань євроінтеграції, керівник делегації Грузії до ПА ЄВРОНЕСТ Тамар Хулордава, віце-спікер парламенту Молдови Юріє Лянке, співголова ПА ЄВРОНЕСТ, представник парламенту Молдови Маріан Лупу, керівник української делегації у ПА ЄВРОНЕСТ Борис Тарасюк, заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань європейської інтеграції Марія Іонова та голова Комітету Верховної Ради у закордонних справах Ганна Гопко.


Закликавши Європарламент, Європейську раду та Європейську комісію розглянути це комюніке на п’ятому саміті «Східного партнерства», представники Грузії, Молдови та України наголошують на прагненні досягти повної політичної, економічної та інституційної інтеграції в Європейський Союз. При цьому вони нагадують, що в резолюції Європарламенту щодо виконання Угод про асоціацію/ПВЗВТ з Грузією, Молдовою та Україною (2015/3032 (RSP)) чітко зазначено, що «Угоди про асоціацію не становлять кінцевої мети у відносинах між ЄС та Грузією, Молдовою та Україною» та що відповідно до статті 49 Договору про Європейський Союз Грузія, Молдова та Україна мають європейську перспективу і можуть подати заявку на членство в Європейському Союзі за умови дотримання Копенгагенських критеріїв та принципів демократії, поваги до основних свобод і прав людини, прав меншин та забезпечення верховенства права.


У спільному комюніке висловлюється очікування, що під час саміту «Східного партнерства» буде розглянуто такі питання:


— перспектива членства в ЄС відповідно до статті 49 Договору про Європейський Союз;


— підтримка Грузії, Молдови та України в демократичних, економічних та безпекових реформах;


— розширення допомоги Грузії, Молдові та Україні шляхом розгляду питання про запровадження нового інструменту для трьох асоційованих країн, наприклад, нового Європейського інвестиційного плану чи підтримки їхньої участі в діяльності агентств ЄС та програмах Союзу; розробка спільного процесу аналізу загроз та спільної політики в галузі оборони та безпеки і механізмів розробки стратегії для більш безпечної Європи;


— підвищення стійкого економічного зростання, торговельних та інвестиційних можливостей, включаючи можливості міжрегіонального співробітництва з особливим акцентом на малі та середні підприємства (МСП);


— посилення співпраці в енергетичній сфері у всіх пріоритетних галузях, що охоплюються Енергетичним Союзом ЄС;


— посилення зусиль для підвищення стійкості до гібридних викликів, загроз та агресії з боку Росії;


— підвищення політичної та практичної ролі ЄС у процесі врегулювання конфліктів;


— створення спільних інституціоналізованих стратегічних комунікацій.


Також представники парламентів Грузії, Молдови та України закликали Європарламент провести спеціальні слухання щодо майбутнього «Східного партнерства» та ухвалити резолюцію про політичну підтримку та дорожню карту для членства їхніх країн у ЄС.

Стратегічне переосмислення "Східного партнерства"

17 вересня 2017 р., Італія

З нагоди п'ятого саміту "Східного партнерства", який відбудеться 24 листопада 2017 року в Брюсселі,

Ми, голови Комітету з питань європейської інтеграції Парламенту Грузії, комітетів з питань європейської інтеграції та закордонних справ Верховної Ради України та заступник Голови Парламенту Молдови та керівники Національних делегацій Грузії, Молдови та України до ПА ЄВРОНЕСТ погодились підписати це Комюніке.

Комюніке розроблене в рамках Платформи міжпарламентського співробітництва між країнами, які підписали Угоду про асоціацію з ЄС, створеної у 2015 році за ініціативою Комітету з питань європейської інтеграції Парламенту Грузії. Цим ми закликаємо Європейський Парламент, Європейську Раду та Європейську Комісію розглянути наше спільне Комюніке на 5-му саміті Східного партнерства в Брюсселі.

Грузія, Молдова та Україна як європейські держави, сповнені  європейських прагнень досягти повної політичної, економічної та інституційної інтеграції в Європейський Союз,

Натхненні ідеєю цілісної, вільної, мирної та певної своїх основних цінностей Європи,

Свідомі стратегічного значення європейського майбутнього як основоположного вибору для суверенітету, процвітання та демократичного державного управління в Грузії, Молдові та Україні,

Нагадуючи про Резолюції Європейського Парламенту щодо виконання Угод про асоціацію/ПВЗВТ з Грузією, Молдовою та Україною (2015/3032 (RSP)), в яких чітко зазначено, що "Угоди про асоціацію не становлять кінцевої мети у відносинах між ЄС та Грузією, Молдовою та Україною" -- і що "відповідно до статті 49 Договору про Європейський Союз Грузія, Молдова та Україна мають європейську перспективу і можуть подати заявку на членство в Європейському Союзі за умови дотримання Копенгагенських критеріїв та принципів демократії, поваги до основних свобод і прав людини та прав меншин; і забезпечити верховенство права,

Підтверджуючи прихильність загальним цінностям демократії, свободи, верховенства права та людської гідності,

Визнаючи значні загрози цим цінностям, які виникають у зв'язку з геополітичними викликами,

Враховуючи, що фрагментарність внутрішніх реформ, системна корупція та слабкі державні інституції робитимуть Грузію, Молдову та Україну менш стійкими до таких гібридних викликів,

Погоджуючись, що російські гібридні загрози, підтримка сепаратистів і терористів у наших країнах, фінансування, озброєння та відправлення найманців, військова агресія, окупація та анексія територій представляють загальноєвропейські та національні виклики, спрямовані на те, щоб зсунути Грузію, Молдову та Україну з їх європейського шляху,

Підтверджуючи важливість зусиль ЄС щодо сприяння демократії, верховенству права та сталому економічному розвитку Грузії, Молдови та України шляхом застосування різноманітних двосторонніх та багатосторонніх політичних та технічних інструментів для посилення програми внутрішніх реформ,

Підкреслюючи необхідність повного та ефективного використання специфічних для країни конкретних та спільних політичних та технічних інструментів, передбачених Європейським Союзом -- Східне партнерство, Угода про асоціацію, ПВЗВТ та візова лібералізація для функціональної та політичної інтеграції з ЄС,

Підкреслюючи необхідність повного та ефективного використання специфічних національних та спільних політичних й технічних інструментів, передбачених Європейським Союзом  -- Східним партнерством, Угодою про асоціацію, DGFTA та візовою лібералізацією для функціональної та політичної інтеграції з ЄС,

Відзначаючи сильну підтримку ЄС територіальній цілісності та суверенітету Грузії, Молдови та України,

Визнаючи зацікавленість ЄС у підвищенні добробуту, безпеки та свободи європейського вибору Грузії, Молдови та України за принципом "більше за більше", а також прагнення зробити їх надійними учасниками європейського простору стабільності, процвітання та безпеки,

Підкреслюючи важливість міцних трансатлантичних відносин для європейської безпеки та процвітання,

Вітаючи зобов'язання США щодо європейської безпеки та процвітання, зміцнення трансатлантичної єдності, розробки спільних стратегій для протидії російському впливу в Європі та Ініціативу з гарантування безпеки в Європі,

Будучи переконаними, що європейська родина демократичних держав є єдиним і найкращим місцем для гарантування та захисту національних цінностей, традицій, етнічних та культурних та інших проявів особистості кожної групи, що проживає на відповідних суверенних територіях, та їх мирного та процвітаючого співіснування,

Підтверджуючи перед європейськими партнерами, що Грузія, Молдова та Україна, в умовах суспільного консенсусу та політичної волі повинні стати надійними учасниками європейського простору безпеки, стабільності та економічного розвитку,

Забезпечуючи  підтримку загальнонаціональній згоді щодо основного вибору та взаємної солідарності у захисті спільних цінностей повномасштабними та комплексними демократичними реформами у сфері управління, верховенства права, безпеки та економіки,

Очікуючи, що під час Саміту Східного партнерства будуть розглянуті такі питання:

*        Перспектива членства в ЄС відповідно до статті 49 Договору про Європейський Союз;

*        Підтримка Грузії, Молдови та України в демократичних, економічних та безпекових реформах;

*        Розширення допомоги Грузії, Молдові та Україні шляхом розгляду питання про запровадження нового інструменту для трьох асоційованих країн, наприклад, нового Європейський інвестиційного плану чи підтримки їхньої участі в діяльності агентств ЄС та програмах Союзу; розробка спільного процесу аналізу загроз та спільної політики в галузі оборони та безпеки і механізмів розробки стратегії для більш безпечної Європи;

*        Підвищення стійкого економічного зростання, торговельних та інвестиційних можливостей, включаючи можливості міжрегіонального співробітництва з особливим акцентом на малі та середні підприємства (МСП);

*        Посилення співпраці в енергетичній сфері у всіх пріоритетних галузях, що охоплюються Енергетичним Союзом ЄС;

*        Посилення зусиль для підвищення стійкості до гібридних викликів, загроз та агресії з боку Росії;

*        Підвищення політичної та практичної ролі ЄС у процесі врегулювання конфліктів;

*        Створення спільних інституціоналізованих стратегічних комунікацій.

Погодились про таке:

*        Спільно звернутися до Європейського парламенту для прийняття резолюції з проханням про політичну підтримку та дорожню карту для членства;

*        Організувати спеціальні слухання в Європейському парламенті щодо майбутнього Східного партнерства;

*        Організувати спеціальні слухання в Європейському парламенті та інших відповідних установах щодо гібридних викликів та агресії з боку Росії,

*        Підвищити спільну та індивідуальну стійкість до гібридних викликів шляхом повноцінних демократичних реформ та управління, більш відкритого та активного суспільства, яке надає рівні можливості для всіх, та надійних державних установ;

*        Спільно звернутися до трійки президентства конференції Голів парламентських комітетів зі справ Союзу парламентів ЄС (COSAC) з метою розгляду можливості надання Грузії, Молдові та Україні статусу асоційованих партнерів в COSAC, що відповідатиме духу і букві Угод про асоціацію;

*        Покращити інституціоналізовані механізми стратегічних комунікацій;

*        Працювати спільно з США, державами-членами та інституціями ЄС, ОБСЄ та НАТО з метою сприяння регіональній безпеці та стабільності;

*        Розробити програму та план дій щодо тристороннього співробітництва з таких питань, але не обмежуючись ними:

o   Наближення законодавства;

o   Економіка, торгівля та логістична інфраструктура;

o   Закордонна, оборонна, безпекова та енергетична політика; 

o   Боротьба з усіма видами екстремізму та тероризму; 

o   Вирішення конфліктів з Росією, реінтеграція окупованих територій, повернення анексованих територій;

o   Інклюзивне управління та діалог з громадянським суспільством;

o   Боротьба з системною корупцією;

o   Підвищення взаємної солідарності та міжнародної підтримки.

Тамар ХУЛОРДАВА, голова Комітету з питань європейської інтеграції Парламенту Грузії, Голова делегації Грузії до ПА ЄВРОНЕСТ; Юріє ЛЯНКЕ, Віце-спікер Парламенту Молдови ;Маріан ЛУПУ, Співголова ПА ЄВРОНЕСТ Парламент Молдови; Марія ІОНОВА, заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань європейської інтеграції; Ганна ГОПКО, голова Комітету Верховної Ради України у закордонних справах Борис ТАРАСЮК, голова української делегації до ПА ЄВРОНЕСТ.