Страхування та гарантування експортних контрактів і часткова компенсація відсоткових ставок через експортно-кредитне агентство, податкові стимули для виробників і зняття податків з промислових інвестицій, розвиток внутрішнього попиту за рахунок підвищення привабливості перевезень річкою — все це допоможе відродити українське суднобудування. Такої думки дійшли народні депутати, виробники та представники галузевих асоціацій за результатами проведеного під егідою парламентського Комітету Верховної Ради з питань промислової політики та підприємництва круглого столу «Розвиток суднобудування в Україні».

 

Його учасники висловили переконання, що комплексна реалізація промислового пакета реформ дозволить нашим виробникам бути більш конкурентними на світових ринках. І не тільки брати участь, а й вигравати у тендерах.

За словами голови Комітету з питань промислової політики та підприємництва Віктора Галасюка, наразі зусиллями парламентського промислового лобі уже вдалося впровадити низку ініціатив на користь української промисловості, зокрема й суднобудування, та вже складено дорожню карту подальших кроків. Наприклад, найближчим часом має запрацювати експортно-кредитне агентство (ЕКА). «Це дешевші кредити, необхідне фінансування для виробників, а, отже, можливість вигравати тендери за кордоном», — зазначив голова комітету.


В. Галасюк також повідомив, що невдовзі на розгляд парламенту буде подано законопроект щодо нової формули держзакупівель, який можна охарактеризувати словами «Купуй українське — плати українцям», адже він створить переваги для виробників, які використовують вітчизняні сировину, працю та енергію, тобто, виробникам з високим рівнем локалізації виробництва.


«Українські виробники будуть законно вигравати тендери, щоб ми купували продукцію власного, а не імпортного виробництва. Нова модель держзакупівель повністю відповідатиме умовам Угоди зі Світовою організацією торгівлі та посилить українську промисловість», — переконаний парламентарій.


Також голова комітету повідомив, що найближчим часом буде зареєстровано законопроект про митну лібералізацію в інтересах українських виробників-експортерів, що передбачає скасування обов’язкового продажу валютної виручки експортерів. Крім того, розробляється низка законодавчих ініціатив для стимулювання суднобудівної галузі — законопроект № 6475 щодо розвитку суднобудування, який стосується подовження строків переробки з одного до двох років. Передбачається й запровадження низки податкових стимулів, які стосуватимуться й суднобудівної галузі. У зв’язку з цим В. Галасюк нагадав, що в першому читанні вже схвалено законопроекти про індустріальні парки, що матимуть такі потужні стимули для нових виробництв, як тимчасові податкові канікули з податку на прибуток, розстрочка на п’ять років імпортного ПДВ на виробниче обладнання, цілковите зняття ввізного мита на імпорт обладнання для всіх галузей промисловості тощо. 


Серед проблем, які нам належить вирішити, голова комітету назвав стимулювання розвитку внутрішнього річкового транспорту. «Сьогодні треба дати «зелене світло» для української річки, щоб створити попит на продукцію суднобудування», — наголосив парламентарій.


«У держави як не було, так і немає стратегії розвитку внутрішніх водних шляхів. Для суднобудування вкрай критично спочатку поновити попит, а після цього вже допомагати будувати», — наголосив член Комітету Верховної Ради з питань аграрної політики та земельних відносин Андрій Вадатурський. Тож він запропонував насамперед зробити перевезення річками привабливим та усунути дискримінацію щодо автодоріг. «Зараз, якщо відвантажуєш товар річкою, сплачуєш акцизний збір на паливо. Виходить, що в нас річка фінансує автомобільні дороги, чого немає ніде у світі», — зазначив парламентарій. Саме тому законопроект про внесення змін до Податкового кодексу щодо відновлення конкурентоспроможності судноплавства України  (№ 6735), співавтором якого є А. Вадатурський, передбачає скасування акцизу на дизельне пальне для водного транспорту, адже, за розрахунками Київської державної академії водного транспорту імені гетьмана Петра Конашевича-Сагайдачного, приблизна оцінка сплати акцизного податку водним транспортом Дніпра становить майже 5,04 мільйона євро.


Ще один законопроект — про внутрішній водний транспорт (№ 2475а-3) —передбачає скасування плати за проходження шлюзів та мостів, відсутність річкових зборів, встановлення одноденного строку державної реєстрації суден (за заявницьким принципом), прозорий механізм отримання дозволів в автоматичному режимі, скасування рентної плати за спеціальне використання води, безоплатне проходження шлюзів та безплатний підйом/розведення ферм мостів, скасування портових зборів при здійсненні каботажу на внутрішніх водних шляхах та ін.


Учасники круглого столу також наголосили на важливості будівництва суден саме на українських заводах, адже відновлення одного робочого місця в суднобудуванні створює майже вісім робочих місць у суміжних галузях економіки.