У Верховній Раді народними депутатами України Андрієм Вадатурським, Олексієм Мушаком, Дмитром Добродомовим, Вадимом Івченко і Андрієм Лопушанським зареєстровано законопроект № 6516 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо спрощення порядку розгляду справ про вчинення ДТП, у разі визнання особою, щодо якої складено протокол, своєї вини».

 

У разі затвердження парламентом цього законопроекту передбачаються істотне скорочення термінів розгляду справ про ДТП стосовно осіб, які визнають свою провину, а також розвантаження судів першої та апеляційної інстанцій і звільнення від сплати судового збору осіб, відносно яких складено протокол.


Так, законопроектом передбачається передача від судів повноважень з розгляду справ про вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 124 КУпАП (у разі визнання особою, стосовно якої складено протокол, своєї вини), підрозділам Нацполіції або службі правопорядку ЗСУ. Факт повного визнання своєї вини особою, стосовно якої складено протокол про скоєння ДТП, підтверджується у протоколі власноручним записом і засвідчується особистим підписом.


Автори проекту закону зазначають, що справи про вчинення адміністративних правопорушень розглядаються тими самими суддями, які паралельно розглядають цивільні, кримінальні й визначені категорії справ у порядку адміністративного судочинства. Чинний порядок розгляду адмінпротоколів за ст. 124 КУпАП надмірно навантажує суди і призводить до затягування розгляду всіх категорій справ.


У разі, якщо особа, стосовно якої складено протокол про вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 124 КУпАП, не визнає своєї вини, цей протокол, як і раніше, розглядатиметься в судовому порядку.
Ініціатори ухвалення законопроекту враховують, що уповноважені працівники підрозділів Нацполіції проходять спеціальну підготовку та мають необхідні знання і навички, на основі яких і складають протокол про вчинення ДТП. Отож відсутня необхідність у дублюванні функцій у разі, коли особа, стосовно якої складено протокол, визнає свою вину.


Ефект


Закон дасть змогу:

розвантажити суди, які вимушені розглядати справи про ДТП навіть у разі, коли особа, стосовно якої складено протокол про адміністративне правопорушення, визнає себе винною;
скоротити період розгляду справ про адміністративні правопорушення як мінімум на місяць — приблизно такий період займає вся процедура: від складання протоколу до набрання чинності постанови суду у справі про адмінправопорушення;


громадянинові не треба платити 320 грн. судового збору за розгляд його справи в суді.


Автори документа в пояснювальній записці до нього вказують, що законопроект не містить корупційних ризиків. Проте санкціями ст. 124 КУпАП, які передбачають право вибору покарання, уже закладено ці ризики. Нагадаємо, що сьогодні суд має право вибрати покарання порушнику за ст. 124 КУпАП у вигляді накладення штрафу в розмірі двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від шести місяців до одного року. У разі передачі цих повноважень суду, наприклад, полісменам, в останніх з’являються важелі впливу на порушника з метою отримання неправомірної вигоди. Отже, міняти треба не лише повноваження, а й саму статтю кодексу, аби прибрати вже наявні корупційні ризики.

Довідково

У середньому один суд за рік розглядає майже 4500 протоколів про адміністративні правопорушення за ст. 124 КУпАП (порушення правил дорожнього руху, що спричинило пошкодження транспортних засобів, вантажу, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна).