Останнім часом кількість автомобілів на вулицях обласних центрів стрімко зростає. І дедалі гостріше постає питання з паркуванням. Уже не тільки в містах-мільйонниках, а й навіть у невеличких містечках водії дозволяють собі залишати автівки в місцях, не пристосованих для цього, створюючи дискомфорт для інших учасників руху. Але навіть облаштовані місця для зупинки транспортного засобу нині здебільшого перебувають поза законом. Більшість коштів, зібраних з автомобілістів, осідають у кишенях ділків, які спекулюють на відсутності чітко встановлених правил.
Проблема вийшла на загальнодержавний рівень і змусила законотворців задуматися над шляхами її розв’язання. Влітку цього року парламент проголосував за зміни до деяких законодавчих актів, які реформують сферу паркування транспортних засобів. Його співавторами виступили народні депутати, які представляють різні фракції. У сусідніх з нами країнах функціонують прості та зручні для учасників дорожнього руху механізми, кажуть вони, і акцентують: створення подібної системи в Україні має розпочатись із вдосконалення законодавчого механізму. Адже практика засвідчує дуже низьку ефективність положень Кодексу про адміністративні правопорушення, якими нині регулюється відповідальність за порушення правил паркування.
У наведенні ладу в сфері паркування найзацікавленішою має бути місцева влада, вважають автори законопроекту. Натомість нині притягнення до відповідальності за порушення правил зупинки-стоянки є сферою відповідальності винятково Національної поліції, хоч основним завдання цього органу було й залишається гарантування безпеки дорожнього руху.
За словами народного депутата від Блоку Петра Порошенка, одного зі співавторів проекту змін, Дмитра Білоцерковця, внаслідок ухвалення законопроекту № 5364, найбільшу вигоду отримають саме міста. На місця мають намір передати повноваження для створення служби муніципальних інспекторів, які зможуть на рівні з поліцією притягувати до відповідальності порушників правил зупинки. Нові правила парковки передбачають обов’язковість фото-відеофіксації обставин, за яких відбулося порушення. Це потребує певного технічного оснащення, а фінансове навантаження, необхідне для цього, пропонують також покласти на місцеву владу. Відтак, населені пункти, в яких культура водіїв не викликає занепокоєння у влади, можуть відмовитися від такого проекту.
Розмір вартості стоянки автомобіля так само, як і перелік місць, облаштованих для цього, теж залежатиме від рішення місцевої влади, а штраф за порушення передбачається встановити у розмірі 20-кратної вартості години стоянки на цій парковці, пише на своїй сторінці у Фейсбуці Д. Білоцерковець. За його словами, проект змін фактично передбачає запровадження механізму «заочного» притягнення до адміністративної відповідальності власника автомобіля, який успішно практикується в країнах ЄС. Будь-які спірні та нез’ясовані моменти трактуватимуться за користь автомобіліста, запевняє законотворець. На думку авторів законопроекту, його ухвалення в другому читанні сприятиме встановленню порядку на проїжджих частинах та тротуарах і зменшенню заторів на дорогах, а відтак поліпшенню екологічної ситуації у великих містах. Ще один вагомий аргумент, до якого апелює народний депутат — місцеві бюджети помітно збільшаться за рахунок коштів, зібраних за паркування, а це дасть змогу збільшити витрати на облаштування паркувальної інфраструктури.