Україна сьогодні за багатьма показниками, які характеризують стан здоров’я суспільства, на жаль, відстає від розвинутих країн. Зокрема, майже три роки у суспільстві не порушувалася тема шкідливості тютюнокуріння, а відповідне законодавство не змінювалося майже п’ять років. Тому нині відчувається реванш тютюнового бізнесу, який перегрупувався, освоїв нову тактику. Тож кількість курців в Україні стрімко зростає, особливо це стосується підлітків та молоді.


«Держава дуже сильно впливає на свідомість громадян. До того ж регулювання ринку тютюнових виробів є одним із її завдань. Якщо ці завдання не виконуються, то суспільство реагує на це. У даному разі, починає більше курити. Особливо це стосується найвразливішої категорії — молоді», — переконаний народний депутат Ігор Луценко («Батьківщина»).

ЦИФРИ І ФАКТИ: 

Діти швидше починають курити, коли бачать сигарети в продажу. Візуальна доступність цигарок на 64% збільшує ризик того, що підлітки почнуть курити. На жаль, нині в Україні всі точки продажу, яких майже 90 тис., перетворилися на місця реклами тютюну. Розв’язати цю проблему має проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо захисту громадського здоров’я від шкідливого впливу тютюнового диму) (реєстр. №4030а).


Відповідно до проекту закону, буде заборонено розміщення тютюнових виробів, їх упаковок та макетів у місцях роздрібної торгівлі таким чином, щоб вони були видимі поза межами місця роздрібної торгівлі або споживачам всередині, за виключенням показу штатним працівником чи власником торговельного закладу конкретного тютюнового виробу окремому споживачу старшому за 18 років на його вимогу.


Цей законопроект уже отримав схвалення профільного Комітету з питань охорони здоров’я та рекомендований до розгляду Верховною Радою у першому читанні, проте майже рік не включається до порядку денного сесійних засідань.


Вирішення цього питання, переконана народний депутат Світлана Заліщук (БПП), є нашим зобов’язанням у рамках Угоди про асоціацію. Там, зокрема, зауважується, що Україна має ухвалити рамкову конвенцію ВООЗ про боротьбу з тютюном, яка, серед іншого, містить норму повної заборони реклами тютюнових виробів. «Ми вважаємо, що цей закон зніме негативний тренд, і ми допоможемо підліткам, які вразливі для такої візуальної реклами», — наголосила вона.