ДАІ повертається до своєї ініціативи запровадити автоматичну систему фото-і відеофіксації порушень правил дорожнього руху. Принаймні таку інформацію днями в столиці на брифінгу оприлюднив заступник начальника Департаменту ДАІ МВС України Володимир Резніков. За його словами, відповідний законопроект 29 січня знову зареєстрували в парламенті. Мовляв, у документі ті самі новації, які передбачалися у скасованому 28 січня законі про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі. Однак правозахисники б’ють на сполох. Вони переконують: дане нововведення значно обмежить права громадян. Чи стане безпечніше на українських дорогах, дізнавався і кореспондент «Голосу України».

Згідно зі статистикою ДАІ, в країні в середньому реєструється 40—45 тисяч дорожньо-транспортних пригод на рік, унаслідок яких гине майже 5 тисяч осіб і до 50 тисяч — отримують травми. За даними Світового банку, економічні втрати від ДТП становлять в Україні 

5 млрд. доларів на рік.

— Законопроект, зареєстрований у парламенті, вкрай необхідний країні. Адже 6,5 тисячі особового складу ДАІ не вистачає для того, щоб охопити патрулюванням усі місця концентрації ДТП. Тому ми сподіваємося, що запровадження фотофіксації порушень правил дорожнього руху дозволить суттєво зменшити аварійність на дорогах. Ми маємо парадокс — на хороших дорогах гинуть люди, оскільки відсутній стримуючий фактор, — розповідає Володимир Резніков. — Плануємо встановити камери, пристрої для передачі даних, потужні сервери, комп’ютери, центри обробки інформації. Техніка працюватиме в режимі як фото-, так і відеофіксації. Наприклад, при контролі швидкості застосовуватиметься фотофіксація, а в разі реєстрації проїзду на заборонний сигнал світлофора — відеозапис, який фіксує весь процес порушення.

Щоправда, які прилади використовуватимуть на дорогах, заступник начальника Державтоінспекції не повідомив. Однак зазначив, що нині вибирають з техніки, яка зарекомендувала себе на автошляхах світу, і компаній з 40—50-річним досвідом. «Майже рік у Києві проходить пілотний проект тестування автоматичних фотокамер, але найефективнішого виробника ДАІ поки не визначила. Перш ніж система автоматичної фіксації порушень ПДР запрацює, обладнання пройде сертифікацію. Після цього комплекс повинен пройти процедуру закупівлі відповідно до тендерного законодавства», — сказав він.

Точна сума витрат на систему поки що не відома. В Державтоінспекції лише кажуть, що таких пристроїв потрібно понад 2000. Тільки в Києві — близько 100. Встановлювати їх планують на аварійно небезпечних ділянках.

Володимир Резніков також повідомив, що листи про порушення ПДР надсилатимуть поштою, SMS і на  

e-maіl. «Нині ми розробляємо спеціальний інформаційний ресурс, робота вже майже завершена. Це буде інтернет-сайт з базою порушень. Кожен водій зможе зареєструватися, отримавши свій особистий електронний кабінет, і стежити за тим, де, коли і за що виписаний протокол», — зазначив він.

Утім, чергове «ноу-хау» від ДАІ спричинило в ЗМІ низку дискусій. Дехто бачить у прийнятті нового закону позитив. Адже він може унеможливити корупційну складову спілкування автолюбителів та інспекторів ДАІ. Крім того, документ виключає можливість пред’явлення співробітникам ДАІ різних посвідчень або візиток. Однак значна кількість правозахисників переконана: законопроект суттєво не покращить ситуацію на дорогах. Юрист Вадим Володарський нагадав, що практика фото- і відеофіксації порушень ПДР існувала з 2008 по 2010 рік і себе не зарекомендувала. Тоді автолюбителі масово завалили суди скаргами.

На думку юриста, до законопроекту дуже багато запитань. Наприклад, в законопроекті його автори неоднаково підійшли до відповідальності фізичних та юридичних осіб. Так, якщо машина зареєстрована на фізичну особу, відповідальним є власник, а коли мова йде про юридичну особу, то платити повинен конкретний водій. «Хто керував автомобілем, інспекторам має повідомити керівник підприємства. Чому такий само принцип не встановили для фізичних осіб?» — дивується В. Володарський.

Погоджується із цією думкою і столичний правозахисник Олег Веремеєнко. На його думку, це нововведення знову призведе до колапсу. Адже не кожен бажаючий зможе оскаржити свій штраф у суді. «Одне з основних порушень — це фактичне впровадження в законопроекті «презумпції вини». В разі автоматичної фіксації транспортного засобу в момент вчинення порушення, правопорушником автоматично, без доказу провини, вважатиметься власник автомобіля (особа, на яку зареєстровано транспортний засіб). Звільнятися від відповідальності він буде тільки в тому випадку, якщо доведе свою невинуватість. У законі фактично допускається можливість залучення до адміністративної відповідальності невинної особи, за якою зареєстровано транспортний засіб, у разі неможливості довести його невинуватість», — підсумував він.