Учора Кабінет Міністрів під час позачергового засідання підтримав запропоновані міністром внутрішніх справ Арсеном Аваковим пропозиції щодо обмеження швидкості руху в населених пунктах, збільшення штрафів, посилення відповідальності за керування транспортом у нетверезому стані та без водійських прав, відеофіксації порушень правил дорожнього руху.
Представляючи законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху, А. Аваков навів жахливу статистику смертності та каліцтва на дорогах. «Лише за останні два роки в ДТП загинули понад 5,5 тисячі осіб і травмовано понад 57 тисяч. Для порівняння: за 2016 рік у зоні АТО, де відбуваються справжні бойові дії із застосуванням сучасного озброєння, загинули 763 наші військовослужбовці. Я хочу, щоб усі ми розуміли, що нові правила — це не питання обмеження когось у правах і можливостях, а питання нашої безпеки, бо в нас на дорогах гинуть учетверо більше людей, ніж у зоні АТО», — наголосив міністр.
Про катастрофічність ситуації на дорогах свідчить і те, що у 2016 році сталося майже 155 тисяч ДТП, з яких у 25 тисячах постраждали люди, а цього року зафіксовано вже майже 117 тисяч ДТП і в 19 тисячах з них є постраждалі.
Тож попри те, що від початку 2017 року тільки за керування транспортним засобом у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння складено 88 тисяч адмінпротоколів, в судах було розглянуто тільки 44 тисячі, а штрафи накладено лише на 31 тисячу осіб. «Загальний розмір штрафів, накладених з початку року за керування транспортними засобами в нетверезому стані, становить 352 мільйони гривень. Проте в Держбюджет стягнуто лише 31 мільйон гривень, або 8,7 відсотка. Акцентую, що проти цих 8,7 відсотка виконаних рішень на іншій чаші терезів — 2317 загиблих у ДТП цього року. На жаль, переважна більшість судових рішень залишається невиконаною», — констатував А. Аваков та запропонував низку новацій, які мають зробити ситуацію на дорогах безпечнішою.
Насамперед міністр наголосив на необхідності обмеження швидкості руху в населених пунктах до 50 км/год. «Просте порівняння: за швидкості 60 км/год. — зупинковий шлях становить 55 метрів, а ймовірність летального результату під час зіткнення з пішоходом — 82 відсотки. Натомість за швидкості 50 км/год. зупинковий шлях становитиме 40 метрів, а ймовірність летальних наслідків знизиться до 20 відсотків», — зауважив він.
Крім того, пропонується значно збільшити розміри штрафів за низку адміністративних правопорушень. Зокрема, штраф за перевищення максимально дозволеної швидкості руху більш як на 50 км/год. має становити 3400 гривень (нині 510 гривень), за залишення місця ДТП — також штраф у 3400 гривень та можливе позбавлення права керування транспортним засобом на строк до шести місяців. У 20 разів, до 10200 гривень, пропонується збільшити розмір штрафу за управління транспортом без права керування, а за повторне порушення — 40800 гривень. Особи, які позбавлені права керування, в разі порушення заборони сплачуватимуть штраф у розмірі 20400 гривень, а за повторне вчинення цього порушення протягом року — 40800 гривень.
«Острах у таких людей, які свідомо сідають за кермо, знаючи, що вони взагалі не мають права керування транспортним засобом, мінімальний, оскільки найгірше, що для них буде в разі зупинення полі-цією, — це штраф у розмірі 510 гривень. Ми пропонуємо штрафи за ці правопорушення прирівняти до розмірів стягнень за керування транспортним засобом у нетверезому стані», — зазначив А. Аваков.
Окрім внесення змін до законодавства, міністр також ініціює за-провадження системи автоматичної фото та відеофіксації порушень правил дорожнього руху та внесення змін до Порядку видачі посвідчення водія. «Строк дії водійського посвідчення, отриманого вперше, становитиме два роки. Наступне, якщо особа не вчинила три або більше адмінправопорушень у сфері безпеки руху, без додаткової перевірки видаватимуть на 30 років», — поінформував міністр.
Підтримавши запропоновані зміни, прем’єр Володимир Гройсман зауважив: недарма кажуть, що правила дорожнього руху написано кров’ю. «Тому вбивцям на дорогах ми маємо оголосити війну», — підкреслив він та зазначив, що звернеться до Голови Верховної Ради з проханням, щоб наступного пленарного тижня, після розгляду в першому читанні проекту Держбюджету на 2017 рік, парламент одразу взявся за законо-
проект щодо посилення відповідальності за порушення правил дорожнього руху.
Присутній на засіданні народний депутат Андрій Тетерук запевнив, що в парламенті вітатимуть законодавчу ініціативу, яка має поліпшити ситуацію на дорогах. «Для когось збільшений штраф може бути дуже великим, а для когось — абсолютно несуттєвим. Тому найголовніше, чого ми маємо досягти внаслідок ухвалення цих ініціатив, — це незворотність покарання за вчинені правопорушення. Саме це спонукатиме змінювати ставлення до порушень правил дорожнього руху», — сказав він та, нагадавши, що на розгляді парламенту з травня цього року вже перебуває низка законодавчих ініціатив щодо поліпшення ситуації на дорогах, висловив переконання, що Верховна Рада якнайшвидше та в комплексі розгляне це питання.
Сергій КОВАЛЕНКО.