Шановний Пане Президент України, 
Шановний Пане Прем’єр-міністр України,
народні депутати України, урядовці, представники дипломатичних установ, голови об’єднаних територіальних  громад!
Щиро радий вітати Вас на Другому Всеукраїнському форумі об’єднаних громад «Ініціативи, що змінюють життя».

 

 

Я пригадую, як в Україні розпочинався процес децентралізації в далекому чотирнадцятому році, коли Україна проходила свої найбільші випробування.


Це був той період, коли після Майдану з України втекли Президент, Прем’єр-міністр, українська казна була порожньою, а на наші землі увійшов окупант. Увійшов ворог спочатку на територію Криму, а потім на територію Луганської і Донецької областей.


Країна розривалася між тими проблемами, які виникали кожного дня і кожного тижня, — наприклад фінансового забезпечення і питання оборони країни від ворога. Тоді ми збагнули: головна сила цієї країни — її громадяни, які під час Майдану і АТО створили велетенський добровольчий рух, зокрема рух підтримки армії. Тоді керівництво держави зрозуміло — опиратися потрібно тільки на власних громадян.


Бо, здавалося б, коли розпочинаються зовнішня агресія і окупація, держава повинна максимум централізувати свої зусилля. В часи таких випробувань держава повинна цементувати центральні органи влади. Але тоді було обрано рішення обрати шлях децентралізації, який став нашою асиметричною відповіддю на зовнішні загрози та внутрішні виклики. Переконаний, що російський агресор не чекав від нас такої реакції.


Децентралізація по-українськи в нинішньому її втіленні — це не лише тверда воля вийти з кремлівської матриці побудови ієрархії влади.


Це зшивання всього різноманітного українського простору через поєднання сотень спроможних територіальних громад з усіх регіонів України.


Таким чином формується спільний український простір гармонічного поєднання і національних, і місцевих інтересів на основі українського демократичного духу, спільного подолання зовнішніх викликів та бажання спільного успішного майбутнього. Так твориться могутня, сучасна, українська Держава.


Децентралізація, по суті, стала новітнім магдебурзьким правом для українських місцевих громад.


Ми в реалізації реформи досягли значних успіхів. Новоутворені об’єднані громади сьогодні є вирішальним фактором розвитку значних українських територій, ключовими інвесторами в місцеву інфраструктуру та розвиток людського капіталу.


Бюджетна децентралізація, яка стала можливою завдяки злагодженій діяльності Президента, уряду та парламенту в грудні 2014 року, не тільки дала територіальним громадам більший ресурс, а й зробила Україну однією з найбільш децентралізованих країн Європи. І більшість цих рішень, які ухвалювалися для реалізації децентралізації, проходили через Верховну Раду України.


Кожен із цих законів, кожен із цих етапів децентралізації — це був результат дуже великих, інколи дуже складних дискусій поміж депутатських фракцій, поміж депутатів під час прийняття кожного з тих рішень. Інколи у мене запитують керівники громад, чому деякі рішення затягуються? Це не від того, що парламент приділяє мало уваги розвитку місцевого самоврядування. Дуже часто це є результат дуже довгих дискусій. Інколи нам доводиться докласти надзусилля, щоб подолати старе розуміння і старе усвідомлення, яке десятки років формувалося в Україні.


Але попри це цього року ми змогли ухвалити Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо добровільного приєднання територіальних громад)», законопроект № 4772, який був прийнятий Верховною Радою України 9 лютого 2017 року з метою створення механізму для врегулювання суспільних відносин, що виникають під час приєднання територіальних громад сіл, селищ до вже існуючих об’єднаних територіальних громад.


Ми змогли ухвалити Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей добровільного об’єднання територіальних громад, розташованих на територіях суміжних районів» 
№ 5520.


Я пригадую, як багато було суперечок з приводу того, як об’єднувати громади, населені пункти, які знаходяться в різних районах, як губиться логіка виборів. Це були не-прості, це були експертні дискусії. Але я гордий, що ми змогли вийти на спільну позицію і змогли прийняти рішення по цьому закону, який відкрив шлях для творення великої кількості нових громад 

Переконаний, що для завершення реформи Президентом, парламентом і урядом має бути здійснено ще багато важливих кроків. Зокрема:


Вирішити питання поширення юрисдикції органів місцевого самоврядування ОТГ на всю її територію.


На сьогодні не врегульовано питання розробки документації з просторового планування для об’єднаних територіальних громад, до складу яких входять різні населені пункти. Адже ми знаємо, що є такі ОТГ, до яких входить по 50 населених пунктів.
Ухваливши в першому читанні законопроект № 6403 про внесення змін до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Верховна Рада впритул наблизилась до вирішення цього питання. Адже після ухвалення та набуття чинності цим законом, ОТГ отримають можливість здійснювати просторове планування всієї своєї території.


Я дуже сподіваюся, що незабаром ми зможемо ухвалити цей законопроект в цілому. Зараз триває ще підготовка до другого читання, але результат голосування в першому читанні дає всі підстави нам думати, що ми зможемо його позитивно ухвалити і в другому читанні. Адже ухвалення цього законопроекту разом із проектом закону № 5253 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо поширення повноважень органів місцевого самоврядування територіальних громад на всю територію відповідної сільської, селищної, міської територіальної громади» мають законодавчо зафіксувати ідею «повсюдності» місцевого самоврядування, яка вже багато років буквально витає в повітрі, але досі не була реалізована.


Вважаю великим успіхом, що Верховна Рада ухвалила за основу законопроект № 6466 «Про внесення змін до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» щодо добровільного приєднання територіальних громад сіл, селищ до територіальних громад міст обласного значення».


Відповідно до Методики формування спроможних територіальних громад, потенційними адміністративними центрами першочергово є міста обласного значення (які є апріорі найбільш спроможними територіальними громадами).


Тому необхідно створити однакову правову рамку щодо приєднання за спрощеною процедурою територіальних громад до спроможних громад — міст обласного значення.


Законопроект № 6466 надає можливість територіальним громадам приєднуватися до міст обласного значення без проведення перших виборів на всій території. Ухвалення цього законопроекту очікують 187 міст обласного значення.


Ми розуміємо, наскільки цей законопроект є важливий і наскільки він сприятиме утворенню нових громад. Якщо комітет проведе ефективну і швидку роботу, то я думаю, що вже цього або максимум наступного пленарного тижня нам вдасться ухвалити цей законопроект. Я переконаний, що Верховна Рада України готова до цього. Я думаю, що ще до нового року цей законопроект стане законом і стане ще одним кроком до розвитку українського місцевого самоврядування.


Ще 7 грудня 1990 року Верховною Радою України першого скликання було ухвалено перший Закон «Про місцеві ради народних депутатів та місцеве і регіональне самоврядування», який дав старт відновленню місцевого самоврядування в Україні.

Відтоді 7 грудня стало Днем місцевого самоврядування.


Користуючись нагодою, я хочу привітати всіх присутніх з цим гарним святом, яке ми всі будемо святкувати через декілька днів.


5 лютого 2015 року Верховною Радою України восьмого скликання було ухвалено Закон «Про добровільне об’єднання територіальних громад», який поклав початок глибокій реформі місцевого самоврядування в Україні, яку нині називають «децентралізацією».


Можливо, за декілька років, коли ми успішно завершимо реформу, ця дата стане «Днем децентралізації».


Розбудовуючи сильні, самодостатні, ефективні об’єднані територіальні громади — творимо могутню Україну!


Дякую за увагу!
Слава Україні!


Фото Андрія НЕСТЕРЕНКА.